arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳

امیرعبداللهیان: باید تشریفات و مقدمات سفر ظریف به عربستان آماده شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسین امیرعبداللهیان پنجشنبه شب در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه ایران از بعد انقلاب به دنبال گسترش روابط خود با همه کشورهای جهان است، افزود: ایران در اقدامی دیپلماتیک به دنبال گسترش روابط با کشورهای منطقه حاشیه خلیج فارس است و این مهم را با جدیت دنبال می کند.

وی ادامه داد: ایران اهمیت کشور عربستان را به خوبی درک می کند زیرا همکاری نزدیک تهران و ریاض می تواند نقش موثری در جهان اسلام، منطقه و جهان داشته باشد از این رو ارتباط ایران و عربستان از اهمیت بالای برخوردار است.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه تهران از دعوت ریاض برای سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان استقبال می کند، خاطرنشان کرد: باید پیش از سفر وزیر امور خارجه، تمام این مقدمات و تشریفات آماده شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در سیاست و خط ومشی سیاسی خود در منطقه و جهان خواستار صلح و ثبات است.

امیرعبداللهیان درباره انتخابات پارلمانی عراق نیز گفت: این انتخابات بدون کوچکترین بحرانی برگزار شد و گروه های تکفیری و تروریستی که قصد داشتند دولت مالکی را بی ثبات نشان دهند در این حرکت ناموفق بودند و این انتخابات در کمال آرامش و با حضور حداکثری مردم برگزار شد.

وی تاکید کرد که این حضور حداکثر نشان داد که مردم عراق با آگاهی کامل در تعیین سرنوشت خود مشارکت داشته اند.

این مقام وزارت خارجه افزود: این گروه ها با ایجاد بحران و بی ثباتی در عراق قصد داشتند خروج نیروهای نظامی کشورهای خارجی از این کشور را دلیل بحران عراق نشان دهند و حضور بیگانگان را توجیه کنند.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه پس از سقوط رژیم صدام، عراق توانست در عرصه های بین المللی بهتر عمل کند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران پس از سقوط رژیم بعثی، همکاری های نزدیکی با عراق دارد و این روابط حسنه در عرصه های سیاسی، اقتصادی و عمرانی خود را آشکار کرده است.

امیرعبداللهیان همچنین درباره وضعیت بحرین نیز تاکید کرد: نباید نظامیان خارجی در این کشور حضور می یافتند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران خواهان حل بحران بحرین است و دولت این کشور باید به خواسته معترضان کشورش توجه داشته باشد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با نفوذ معنوی که در بحرین دارد، آماده هرگونه همکاری با دولت این کشور برای حل بحران است.

عبداللهیان با یادآوری وضعیت فلسطین اشغالی، نقش آمریکا در مذاکرات فلسطین را بی خاصیت شمرد و گفت: هرگونه توافق بر سر مساله فلسطین بدون توجه به نظر مردم این کشور اعتبار ندارد و باید در یک رفراندم با حضور تمام قشرهای مختلف مردم فلسطین برگزار شود و در نهایت، براساس این رفراندم برای فلسطین تصمیم گرفت.

وی با بیان اینکه ایران همواره از حماس حمایت منعوی داشته است، افزود: ایران نیز با توافق بین گروه های فلسطینی موافق است و همه تحرکات سیاسی باید منافع مردم فلسطین را تامین کند.

معاون وزیر امور خارجه با یادآوری وضعیت سوریه و سیاست چندگانه آمریکا در این زمینه گفت: غرب در مساله سوریه به طور یک جانبه و با تحت فشار گذاشتن دبیرکل سازمان ملل در ژنو2 و ممانعت از حضور ایران در این اجلاس، نشان داد که در این زمینه به طور یک جانبه عمل می کند و به دنبال سیاست های خود است.

وی به موضوع گیری روسیه درباره وضعیت سوریه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: روسیه در سیاست منطقه ای خود در موضوع سوریه نشان داد که بازیچه و دنباله روی غرب نیست.

وی افزود: در بحران سوریه، روسیه با تصمیم قاطع خود نشان داد که می تواند در سیاستگذاری منطقه موثر باشد.

امیرعبداللهیان با انتقاد از برخی کشورهای منطقه گفت: وقتی گروه های تکفیری و تروریستی از حمایت برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه ای برخوردارند در واقع پایه های ناامنی را در کشورهای خود و منطقه ایجاد کرده اند که در نهایت آسیب آن متوجه منافع کشورهای منطقه می شود.

وی درباره وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن نیز گفت: ایران تلاش های جدی برای آزادی آقای نیکبخت دارد؛ تهران و صنعا با تبادل نظرهای که داشته اند، در آینده نه چندان دور آزادی آقای نیکبخت را فراهم ساخته اند و بزودی وی به کشور باز می گردد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان