arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۱۰۴
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۷ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

واکنش رسانه ها به "من روحانی هستم"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طی حدود یک ماه اخیر کمتر کسی از ماجرای فیلم ˈمن روحانی هستمˈ بی اطلاع مانده است، مستندی که ابتدا به صورت محدود و خصوصی در برخی از دانشگاه ها اکران شد و اکنون در دسترس عموم قرار دارد.

این فیلم که چند ماه پیش به صورت خصوصی در بعضی از دانشگاه های ایران به نمایش درآمد، اخیرا با پخش گسترده سی دی آن و حتی اشاره هایی به موضوع فیلم در تلویزیون ایران، از مسائل همچنان بحث برانگیز رسانه ای به شمار می رود.

بلافاصله پس از پخش این مستند حدود یک ساعته، ابتدا رسانه های خارجی و سپس منابع خبری داخلی از زوایای بسیار متعدد و متنوعی به بازتاب موضوع پرداختند.

حجم گزارش های منابع خبری مختلف در این باره که در قالب های گوناگون از قبیل تحلیل و تفسیر، عکس، ارزیابی و نقد و نشست کارشناسی منتشر شده اند، به قدری زیاد است که امکان تعیین درستی و نادرستی (استدلال های) آنها بسیار دشوار است.

با نگاهی به صدر اخبار رسانه های خارجی و داخلی، عناوینی در ارتباط با این مستند به چشم می خورد که از قصد این منابع خبری برای ادامه انتشار بازتاب موضوع در عرصه رسانه ای حکایت دارد.

به نظر می رسد بازتاب وسیع این موضوع از زوایای گوناگون توسط رسانه ها، چه از بعد منتقدانه و یا برعکس، فایده ای بس بزرگ در پی داشته و آن هم تکرار نام رئیس جمهوری کشورمان در عرصه بسیار وسیع رسانه ای است.

گاهی اوقات مطرح شدن یک شخصیت با چنین ابعادی در جامعه بین المللی بیشتر از برجسته شدن چهره وی از بعد مثبت و یا منفی موضوع اهمیت دارد، طبیعی است که با گذشت زمان و بالا و پایین شدن های مساله از کانال های مختلف رسانه ای، به هر حال مطلب در افکار عمومی جا می افتد و آن شخصیت سیاسی سوژه اول اخبار به یقین جایگاه واقعی خود را خواهد یافت.



*رسانه های خارجی

ˈبنگاه سخن پراکنی انگلیسˈ (بی. بی.سی) ، گزارش های متعددی با عناوینی مختلف در این باره منتشر کرده و از زوایای گوناگون به موضوع پرداخته است.

این رسانه انگلیسی با اشاره به مستند من روحانی هستم! از آن به عنوان فیلمی درباره زندگی سیاسی رئیس جمهوری ایران یاد کرد و به واکنش ˈعلی لاریجانیˈ رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، به محتوای این فیلم پرداخت.

این منبع خبری به نقل از لاریجانی، بخش هایی از این مستند را دروغ به تاریخ دانست و با انتشار گزارشی در این باره نگاهی مشروح به واکنش رئیس مجلس شورای اسلامی به موضوع دارد.

رئیس مجلس ایران، شرایط سیاسی و اقتصادی کشور را حساس توصیف کرده و خواهان همگرایی جناح ها برای محافظت از منافع ملی شده است.

لاریجانی یکشنبه 14 اردیبهشت(چهارم مه) در نشست نمایندگان ادوار مجلس ضمن تاکید بر تلاش دولت فعلی، اعلام کرد که دوستان اشکالاتی را مطرح می کنند که در جای خود مهم است، اما طوری آن ها را مطرح می کنند که انگار بزرگ ترین مشکل کشور است.

این رسانه انگلیسی با شرح کاملی از سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در رابطه با سیاست های دولت روحانی در عرصه خارجی و برنامه هسته ای طی ماه های گذشته، اظهارات روز یکشنبه وی را پاسخی به منتقدان دولت ارزیابی کرده، از انتقاد اخیرا وی از سازندگان فیلم بحث برانگیز من روحانی هستم خبر می دهد.

این رسانه خارجی همچنین از درخواست وزیر ارشاد برای برخورد قضایی با سازندگان فیلم من روحانی هستم، نوشت و افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، فیلم من روحانی هستم را یک توهین آشکار به شخص رییس جمهور دانسته و خواستار برخورد دستگاه قضایی با عوامل آن شده است.

این منبع خبری با اشاره به عمده محتوای این فیلم که درباره برخی اتفاقات مهم زندگی سیاسی حسن روحانی است، به ذکر مضامین اصلی این فیلم از جمله سخنرانی وی در مراسم درگذشت فرزند امام خمینیˈ (ره) پیش از انقلاب، نقش وی در اجباری کردن حجاب پس از انقلاب 57، مخالفت با نخست وزیری میرحسین موسوی در دهه 60، سخنرانی در تظاهرات هواداران حکومت در 23 تیر 78 و پیش بردن مذاکرات هسته ای ایران با غرب می پردازد.

دویچه وله نیز زیر عناوینی همچون ˈمخالفت مقام های دولتی با پخش مستند من روحانی هستمˈ و یا ˈادامه جنجال بر سر مستند من روحانی هستمˈ، به ارزیابی موضوع پرداخته است.

این منبع خبری با اشاره به مخالفت برخی از رؤسای دانشگاه های ایران با اکران دانشگاهی این مستند، می نویسد: این فیلم مستند به تهیه کنندگی گروه چند رسانه ای ˈشفقˈ، از زیر مجموعه های رسانه ای سپاه پاسداران است.

بنا بر این گزارش، طبق اطلاعات مندرج در وب سایت گروه چند رسانه ای شفق، این مستند 55 دقیقه ای در پاییز سال 92 تهیه و تولید شده است و عدم دریافت مجوز برای اکران آن در برخی دانشگاه ها نظیر شهیدبهشتی، علامه طباطبایی و امیر کبیر، سبب جنجال آفرینی این مستند طی روزهای اخیر شده است.

دویچه وله به گفت گوی معصومه نبوی با خبرگزاری مهر، استناد کرده و به نقل از وی می افزاید: اطلاعات و منابع مورد استفاده برای ساخت این مستند همه با استفاده از دوستان و وابستگان رئیس جمهور تهیه شده و حسن روحانی تاکنون به این منابع واکنشی نشان نداده است.

هر چند منابع خبری خارجی در جایی دیگر از نام معصومه نبوی به عنوان نامی مستعار یاد کرده و از عدم تمایل کارگردان واقعی برای حضور در محافل رسانه ای خبر می دهند.

این منبع خبری در گزارش دیگری به اعتراض برخی از چهره های سیاسی کشورمان به انتشار این مستند پرداخته می نویسد: پس از افزایش انتقادها به پخش این مستند سازندگان و پخش کنندگان این فیلم در یک نشست خبری از خود دفاع کرده اند.

به نوشته این منبع خبری، صبح روز شنبه (20 اردیبهشت)، نمایندگان سه موسسه ای که کار تهیه و پخش این مستند را بر عهده داشتند در یک نشست خبری در دفتر خبرگزاری نسیم که هدف آن خاتمه دادن به جنجال ها درباره این فیلم عنوان شد حضور یافتند.

براساس این گزارش، مطابق توافقی که میان مدیر نسیم و عوامل فیلم صورت گرفته نمایندگان رسانه هایی چون ایرنا، ایسنا، خبرآنلاین و اعتماد که از منتقدان دولت محسوب نمی شوند، اجازه حضور در این نشست خبری را نداشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری های فارس، تسنیم و مهر از جمله رسانه هایی بودند که نمایندگانشان در نشست خبری دست اندرکاران فیلم مورد نظر شرکت داشتند.

بنا بر توضیح این تارنما، تولید مستند یادشده توسط گروه چندرسانه ای شفق و شبکه اجتماعی افسران و موسسه سفیر فیلم در تکثیر و پخش آن همکاری کرده اند.

یک رسانه آمریکایی دعوت خبرنگاران برخی از رسانه ها برای حضور در این نشست را گزینشی خواند و از ممانعت از ورود خبرنگار برخی خبرگزاری ها خبر داد و اسامی خبرنگاران روزنامه های کیهان، جوان، وطن امروز، رسالت، جام جم، خبرگزاری های تسنیم، فارس، مهر واحد مرکزی خبر و سایت های خبری دانشجو، جهان نیوز، خبرنامه دانشجویان و مشرق را از جمله دعوت شد گان به این نشست معرفی می کند.

دیگر رسانه های خارجی نیز با انتشار گزارش هایی در این باره موضوع را از زوایای مختلف مورد ارزیابی قرار داده اند.

در حالی که اکثر رسانه های خارجی ˈمعصومه نبویˈ را به عنوان سازنده این فیلم معرفی می کنند، به گزارش منابع خبری خارجی در نشست رسانه ای روز شنبه شخصی به نام معصومه نبوی به عنوان کارگردان مستند شرکت نداشت و ˈزهرا حقیˈ اظهار داشت که معصومه نبوی نام مستعار است و سازنده این فیلم مایل نیست در رسانه ها حضور داشته باشد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان