arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۱۰۱۶
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

همه پرسی در شرق اوکراین: 90 درصد گزینه استقلال را برگزیدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برگزارکنندگان «همه‌پرسی» در دونتسک می‌گویند نزدیک به ۹۰ درصد رای‌دهندگان گزینه استقلال این مناطق را برگزیده‌اند.

به گزارش «تیک»، خبرگزاری روسی ایتار-تاس نیز می‌گوید شمار شرکت‌کنندگان در رای‌گیری در لوهانسک، دیگر منطقه تحت کنترل شورشیان، ۸۰ درصد بوده است.

در جمهوری خودخوانده دونتسک، مسئول کمیسیون انتخابات می‌گوید «این را باید به عنوان نتجیه نهایی انتخابات در نظر گرفت».

اما در سوی دیگر، کشورهای غربی آن را «غیرقانونی» و «باطل» نامیده‌اند و دولت مرکزی در کی‌یف نیز آن را «نمایش مضحک جنایتکارانه» نامیده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که پیشتر در این مورد منتشر کرده‌، می‌گوید این «همه‌پرسی» بنا بر قوانین اوکراین «غیرقانونی» است و مشکلات و اختلافات بیشتری را به وجود خواهد آورد.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، واشینگتن نتایج این همه‌پرسی نمی‌پذیرد.

اتحادیه اروپا نیز گفته است «آنچه به نام همه‌پرسی در بخش‌هایی از لوهانسک و دونتسک برگزاری شده، غیرقانونی است و ما نتایج آن را نخواهیم پذیرفت».

مایا کوتسیانچیچ، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته است «کسانی که این همه‌پرسی را برگزار کرده‌اند هیچ حقانیت دمکراتیکی ندارند و آنچه کرده‌اند خلاف توافق ژنو است».

اشاره خانم کوتسیانچیچ به توافقی است که در ماه آوریل میان اوکراین، روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا شکل گرفت تا از تنش‌ها کاسته شده و در عین حال شورشیان خلع سلاح شوند. آنچه در نهایت فرجامی نیافت.

قرار است هرمان فون رومپوی، رئیس کنسول اروپا، نماینده ۲۸ کشور عضو اتحادیه، روز دوشنبه به کی‌یف سفر کند.

دولت مرکزی در کی‌یف، خود گفته است این همه‌پرسی «هیچ ارزش قانونی ندارد و هیچ پیامد قانونی بر تمامیت ارضی آن کشور نخواهد گذاشت».
نظرات بینندگان