arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۸ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه: برگزاري تجمع پس از نمازجمعه ارتباطي به ما ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آرمان نوشت: بعدازظهر جمعه (دیروز) خيابان انقلاب تهران حضور دلواپساني را شاهد بود كه اين‌بار نه با برگزاري همايش، بلكه با برگزاري يك راهپيمايي اطراف دانشگاه تهران و خيابان انقلاب؛ نگراني خود را نسبت به توافقنامه احتمالي هسته‌ای نشان دادند؛ ظاهرا قرار است اين توافقنامه هفته آتي ميان ايران و 1+5 امضا شود و همين امر باعث شد گروهي بعدازظهر روز تعطيل را مغتنم شمرده و در پایان نماز جمعه تهران اعتراض خود را نسبت به توافق صورت نگرفته نشان دهند! اين را در گفت‌وگو با شركت‌كنندگان تجمع متوجه شديم.

يكي از شركت‌كنندگان به آرمان گفت: ما معتقديم تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در حال امتياز دادن است و اگر توافقنامه و تعهدي صورت بگيرد ديگر بايد فاتحه توانمندي هسته‌اي را خواند. كمي قبل از پايان يافتن نماز جمعه در دانشگاه تهران تعداد زيادي پلاكارد با مضامين «توسعه هسته‌اي حق مسلم ماست»، «دلواپسي ملت استقلال كشور است»، «دلاور هسته‌اي احمدي روشن است»، «نه سازش نه تسليم نبرد با آمريكا» و «ايراني باغيرت دلواپس عزت است» تعدادي از جوانان ميان نمازگزاران تقسيم كردند و چند دقيقه‌اي از پايان مراسم نگذشته بود که تجمع از درب خروجي دانشگاه تهران شكل گرفت. از صبح روز جمعه همه مي‌دانستند كه چنين تجمعي شكل مي‌گيرد حتي متن بيانيه پاياني آن كه معمول اينگونه مراسم‌هاست، ساعت 9صبح روي خروجي برخي از خبرگزاري‌ها قرار گرفت. در ادامه اين راهپيمايي حاضران با آتش زدن پرچم آمريكا انزجار خود را نسبت به سياست‌هاي آمريكا اعلام كردند. بعد از آن بود كه بيانيه پاياني قرائت شد. هر چند دلواپسان با همراهي چند تن از چهرهاي شاخص اصولگرا نظير محمدعلي رامين، فرج‌ا... سلحشور و... چندان تنها نبودند اما به نظر مي‌رسد فاز جديدي از بازگشت احمدي‌نژادي‌ها آغاز شده است و پس از حضور مقابل دوربين‌ها بايد منتظر حضور رسانه‌اي احمدي‌نژادي‌ها باشيم.

همه حمایت کنند

محمدعلي سبحاني تحليلگر سياست خارجي به آرمان مي‌گويد: آنهايي كه با ايجاد فضاي مبهم مي‌خواهند بر روند توافقات هسته‌اي تاثير بگذارند وارد فاز جديدي از كارهاي عملياتي خود شده‌اند و اكنون پس از تبليغات رسانه‌اي و حركت در مجلس، شیوه‌ای جدید را انتخاب كرده‌اند. فضاي گفتمان دلواپسان خيرخواهانه محسوب مي‌شود اما به شیوه و روش خودشان. به هر صورت چارچوب مذاکراتی كه صورت گرفته در عالي‌ترين سطوح نظام مورد پذيرش قرار گرفته است. تيم هسته‌اي ايران مدعی است بدون هماهنگی هیچ اقدامی نمی‌کند بنابراين تلاش‌هاي دلواپسان هرچند با نیت‌های خیرخواهانه صورت می‌گیرد اما در شرایط حاضر کمکی به تیم مذاکره‌کننده نمی‌کند. اكنون بیشتر گروه‌هاي سياسي نیز از برنامه گفت‌وگوهاي هسته‌اي حمايت کرده‌اند هرچند شاید به تاکتیک‌های به کار گرفته شده انتقاداتی داشته باشند.

پس از دلواپسي يكشنبه

بعد از همايش روز يكشنبه «دلواپسان» در سفارت سابق آمريكا و اظهار دلواپسي‌هايشان در نقد توافق ژنو، اين‌بار «دلواپسان» روز جمعه نگراني‌هايشان را مطرح کردند که آن را می‌توان از پلاکاردهایی که حمل می‌کردند به وضوح مشاهده کرد. گروهي كه نامش را «كميته صيانت از منافع ايران» و خود را جزو گروه‌ها و جنبش‌هاي دانشجويي جريان اصولگرايي مي‌خواند از نمازگزاران دعوت كرد كه در راهپيمايي جمعه اين هفته (دیروز) براي جلوگيري از تكرار توافق ضعيف هسته‌اي شركت كنند. اين گروه كه به تازگي فعاليت خود را آغاز كرده بدون داشتن مجوز دست به فعاليت‌هاي مختلف در كشور مي‌زند، همايش برگزار و خبر تجمع و راهپيمايي در رسانه‌هاي رسمي كشور منتشر مي‌كند. البته سيدحسين هاشمي، استاندار تهران درباره اينكه آيا برگزاري تجمع جمعه از استانداري مجوز داشته، اظهار بي‌اطلاعي کرد و گفت: «صدور مجوز براي راهپيمايي و تجمع با فرمانداري است اما در صورت صدور مجوز نامه‌اي به استانداري ارسال مي‌شود كه در اين باره تاكنون نامه‌اي دريافت نكرديم.»

تقوي: برگزاري تجمع ارتباطي به ما ندارد

سيدرضا تقوي، رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه نيز درباره برگزاري هرگونه مراسم، راهپيمايي و تجمع قبل و بعد از نماز جمعه اظهار بي‌اطلاعي کرد و گفت: «ما تنها برگزار‌كننده نماز جمعه هستيم و برگزاري هرگونه مراسم قبل و بعد از نماز جمعه به ما ارتباطي ندارد.»

تجمع مقابل مجلس

اما شنیده‌ها حکایت دارد «دلواپس‌ها» مي‌خواهند روز يكشنبه مقابل مجلس تجمع كنند. ظاهرا اين تجمع توسط بخشي از دانشجويان اصولگرا نسبت به توافق ژنو صورت مي‌گيرد؛ تجمعي كه به گفته برگزاركنندگانش منتظر دريافت مجوز از سوي وزارت كشور است اما وزارت كشور وظيفه صدور مجوز در اين خصوص را برعهده فرمانداري و استانداری می‌داند.

برگزاري تجمع نياز به مجوز دارد

از سويی روح‌ا... جمعه‌اي، رئيس مركز اطلاع‌رساني و امور بين‌الملل وزارت كشور درباره مجوز برگزاري راهپيمايي و تجمع از وزارت كشور گفت: «براي هرگونه فعاليت و راهپيمايي بايد از فرمانداري مجوز گرفته شود و با استانداري هماهنگي صورت بگيرد.»

دلواپسان را بشناسیم

به راستي اين گروه چه كساني هستند؟ سابقه دلواپسي‌هاي غيرسياسي آنان نسبت به شرایط کشور در دولت گذشته چگونه بود؟ از كي براي چه و براي چه اموري دلواپس شده‌اند؟ آيا آنها وقتي فساد 3هزار ميلياردي و... را ديدند انتظار نبود کمی دلواپس می‌شدند؟ شهيندخت مولاوردي در صفحه اجتماعي خود ضمن واكنش به اقدامات اخیر تندروها نوشت: «مردم تحت تاثير این افراد قرار نگيرند. رعايت قانون در وهله اول بايد مدنظر آحاد مردم جامعه به ويژه دوستداران انقلاب باشد و آنان در چارچوب مقررات پيگير مطالبات و خواسته‌هاي خود باشند.»

رئيس پليس: همه به قانون پايبند باشد

ساجدي‌نيا با بيان اينكه پليس به عنوان تامين‌كننده نظم و امنيت عمومي در راستاي عمل به قانون حركت كرده و خواهد كرد، گفت: پليس با هرگونه هنجارشكني فارغ از موضوع برخورد كرده و مي‌كند كه درباره تجمع اخير نيز اقدامات قانوني درباره هدايت‌كنندگان تجمع‌ در دستور كار پليس قرار گرفت. قطعا بايد تجمع‌كنندگان بايد مجوز داشته باشند.
نظرات بینندگان