arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۹۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳

ردپای آمریکا درپرواز ام.اچ 370/ تلاش رسانه ها برای انحراف افکارعمومی

پس از دستگیری 11 نفر از یک گروه در مالزی که گفته می شود با تروریست ها ارتباط دارند برخی رسانه ها مدعی شدند این گروه با ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 مرتبط است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 پس از دستگیری 11 نفر از یک گروه در مالزی که گفته می شود با تروریست ها ارتباط دارند برخی رسانه ها مدعی شدند این گروه با ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 مرتبط است.
 

به گزارش ایرنا، ارتباط دستگیری این افراد با ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 را بیشتر رسانه های غربی پس از احتمال شلیک اشتباه موشک از یک ناو آمریکایی به این هواپیما بوئینگ مطرح کردند.

یک رسانه غربی پیش از این منطقی ترین احتمال در ناپدید شدن پرواز ام.اچ 370 را شلیک موشک آمریکایی به عمد یا اشتباه به سوی این بوئینگ دانسته بود و تاکید داشت واشنگتن بخوبی این راز را پنهان نگه داشته است.

پس از این افشاگری که بازتاب زیادی به همراه داشت، از اواخر هفته گذشته رسانه های مالزی به نقل از احمد زاهد حمیدی وزیر کشور اعلام کردند اعضای یک گروه تروریستی در مالزی دستگیر شده اند.

یازدهمین فرد این گروه نیز براساس اعلام مقامات مالزی روز جمعه دستگیر شد.

رسانه های غربی پس از اعلام دستگیری این افراد و گمانه زنی های قبلی در مورد دست داشتن واشنگتن در سرنگونی پرواز ام.اچ 370، تلاش کردند این 11 نفر را مظنونان جدید ناپدیدشدن این بوئینگ که 17 اسفند ماه با 239 مسافر و خدمه پرواز در مسیر کوالالامپور به پکن از صفحه رادارها محو شد جلوه دهند.

رسانه های غربی بدون ذکر نام به نقل از یک افسر بخش ویژه مبارزه با تروریسم مالزی اعلام کردند دستگیری این افراد سوء ظن در مورد این که ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 یک اقدام تروریستی بوده را افزایش داده است.

این مساله در حالی مطرح می شود که احمد زاهد حمیدی وزیر کشور مالزی بزرگترین نگرانی را در این موضوع دانسته بود که این گروه با استفاده از ماموریت های انسان دوستانه برای آموزش شبه نظامیان استفاده می کردند و از ارتباط آن ها با ناپدیدشدن این هواپیما سخن نگفته بود.

مردم چین و مالزی در شبکه های اجتماعی طرح انحراف افکار عمومی در مورد دلایل واقعی ناپدیدشدن این پرواز را مطرح می کنند.

براساس نوشته های مردم در این شبکه ها، آمریکا از راه های مختلف به دنبال انحراف افکار عمومی است و این در حالی است فناوری های روز که آمریکا مدعی دست یافتن به آن ها است باید جوابگوی رسیدن به پاسخ سوالات مردمی باشد که 59 روز است در انتظار دلیل قانع کننده ای مانده اند.

شبکه های اجتماعی برای نخستین بار در اواخر فروردین ماه احتمال سرنگونی این پرواز با 239 سرنشین توسط تسلیحات لیزری آمریکا را مطرح کردند.

براساس این طرح برخی تبهکاران که نام آمریکا نیز در میان آن ها دیده می شود سیستم لیزری را آزمایش کرده اند که منجر به سقوط پرواز ام.اچ 370 شده است.

براساس این نظریه استفاده از این سلاح لیزری باعث می شود هیچ اثری از بوئینگ باقی نماند.

رسانه های آمریکا سال گذشته اعلام کردند ارتش این کشور به اسلحه جدیدی دست یافته که به وسیله اشعه لیزر کار می کند و قرار است این سلاح از سال 2014 به طور رسمی در نیروی دریایی آمریکا مورد استفاده قرار گیرد.

پس از این ماجرا بود که روزنامه میرور اعتراف کرد این هواپیما توسط موشک آمریکا مورد اصابت قرار گرفته است و حال رسانه های غربی برای انحراف از این جریان خبری بحث ارتباط دستگیری تروریست ها با ناپدیدشدن هواپیما را مطرح می کنند.

روزنامه دیلی میل به نقل از افسر مبارزه با تروریسم مالزی نوشت: این امکان که هواپیما توسط ستیزه جویان منحرف شده باشد هنوز در صدر تحققات بین المللی قرار دارد.

این روزنامه غربی برای مستندکردن گزارش خود به خبرهای اواخر اسفندماه سال گذشته اشاره کرد و نوشت: یک عضو القاعده اعتراف کرده بمب در اختیار یک خلبان مالزیایی قرار داده است.

ˈدادگاه آمریکا اعلام کرد فردی که به عضویت در گروه القاعده محکوم شده است، اعتراف کرد بمب در اختیار یک گروه تروریستی در مالزی قرار داده است.ˈ

این در حالی است که خالد ابوبکر بازرس کل پلیس مالزی روز گذشته ادعای رسانه های غربی در مورد ارتباط 11 تروریست مظنون دستگیرشده در این کشور با ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 رد کرد.

مساله دیگری که برای مردم و کارشناسان شک زیادی در مورد چگونگی ناپدیدشدن این پرواز بوجود آورده است و آمریکا را مظنون نخست این ماجرا قلمداد می کند روش اطلاع رسانی مقامات مالزی و برخی تضادها، دستکاری اطلاعات و تصاویر و سپردن رهبری جستجو به استرالیا هم پیمان نزدیک آمریکا است.

از نخستین روز ناپدیدشدن این پرواز مقامات مالزی به صورت آشفته اطلاعاتی در باره آن منتشر کرده اند و تنها در قبال واکنش های مردمی و رسانه ها همه چیز را تکذیب می کنند.

هم اکنون نیز رسانه ها از مسافران جدید این پرواز خبر می دهند.

در حالی که تاکنون اعلام می شد در میان مسافران هواپیمای مسافربری ناپدیدشده مالزی 152 چینی، 38 مالزیایی، 12 اندونزیایی، هفت استرالیایی، سه فرانسوی، چهار آمریکایی، دو نیوزیلندی، دو اوکراینی، دو کانادایی، دو ایرانی، یک روس، یک تایوانی و یک هلندی بوده اند خبرها از وجود 20 نفر از کارکنان شرکت فناوری نظامی تکزاس آمریکا در این بوئینگ حکایت دارد.

طی خبرهایی که در روزهای نخست منتشر می شد سخن از 200 کیلوگرم باتری لیتیوم در بخش بار هواپیما بود که اکنون صحبت از دو هزار و 500 کیلو باتری و چهار هزار و 500 کیلوگرم میوه استوایی در بخش بار این هواپیما است.

البته امکان دارد ارایه این اطلاعات که بیشتر توسط رسانه های غربی صورت می گیرد برای انحراف از واقعیت ماجرا باشد. رسانه ها از یک سو بحث موشک های لیزری را مطرح می کنند و از سوی دیگر به اضافه بار هواپیما و میوه های استوایی می پردازند.

البته موارد دیگری نیز وجود دارد که علامت سوال بزرگی مقابل ناپدیدشدن این پرواز قرار می دهد. سکوت مالزی در قبال انتقادهای واردشده به این کشور، دخالت کمتر شرکت بوئینک در عملیات جستجو و تنها قرار گرفتن کنار تیم آمریکا به عنوان مشاور، عدم ردگیری هواپیما توسط رادارهای گسترده منطقه و بویژه آمریکا و ورود دیر هنگام بلوفین 21 برای ردیابی سیگنال های جعبه سیاه هواپیما همزمان با سکوت این جعبه اسرار، دلایلی است که مردم در شبکه های اجتماعی به آن می پردازند و در انتظار پاسخ هستند.

این در حالی است که گزارش هفته گذشته مالزی به ایکائو در مورد این پرواز پس از یک هفته تبلیغ در مورد آن نه تنها سرنخ جدیدی از چگونگی محوشدن این بوئینگ 777 از صفحه رادارها نداد بلکه به شائبه ها افزود.

رسانه ها به نقل از کارشناسان پس از این گزارش تاکید کردند چند مورد بی نظمی در ضبط مکالمات پرواز ام.اچ 370 دیده می شود که امکان ویرایش آن وجود دارد.

کارشناسان معتقدند چهار سکوت واضح در این صوت ها وجود دارد که نشان دهنده ویرایش آن است.

مردم و افکار عمومی بدنبال آشکار کردن پنهان کاری هایی هستند که گفته می شود توسط مقامات واشنگتن و سیا در حال مدیریت است و معتقدند در پشت پرده ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 مالزی تئوری توطئه است.
نظرات بینندگان