arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۹۶۰
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۸ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳

معاون اول رییس جمهور: خروج از رکود اولویت دولت در سال جاری است

معاون اول رییس جمهوری گفت: کاهش تورم و خروج از رکود از اصلی ترین برنامه های دولت در سال جاری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون اول رییس جمهوری گفت: کاهش تورم و خروج از رکود از اصلی ترین برنامه های دولت در سال جاری است.
 

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری دوشنبه شب در نشست شورای اداری استان بوشهر با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید در شرایط ویژه ای از نظر اقتصادی و سیاسی کار خود را آغاز کرد، افزود: در چندماهی که از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد، سیستم مدیریتی کشور در ریل صحیح قرار گرفته و افق های خوبی به روی کشور باز شده است.

وی تصریح کرد: در این مدت، با استفاده از همه ظرفیت های کشور و بهره گیری از نیروی انسانی که توانایی فکری، کاری و مدیریتی دارند بدون توجه به گرایش های سیاسی آنها تلاش شد از مشکلات جدی که مقابل کشور است، عبور کنیم.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه دولت یازدهم از همفکری صاحبنظران و اندیشمندان و افرادی که بیرون از سیستم دولتی هستند و سیاست های دولت را نقد کنند، خوشحال می شود، گفت: منتقدان اشتباهات دولت را بگویند زیرا ما معتقدیم با این کار، هر جا که اشکالی وجود دارد، اشکالات تصحیح می شود و در مسیر صحیح قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اگر مدیران تصمیم گیر اشتباه خود را اصلاح نکنند دود آن به چشم مردم می رود، افزود:حداقل خدمت به مردم این است که از نقد دیگران برای اصلاح روشمان استقبال کنیم.

معاون اول رییس جمهوری اظهار کرد: در عرصه خارجی نیز با چارچوبی که مقام معظم رهبری تعیین کردند، زمینه برای گفت وگو در مساله هسته ای فراهم شد و در مذاکرات با طرف های غربی هم حق هسته ای ایران تثبیت شد و هم تحریم های ظالمانه ای که علیه کشور ما وضع شده بود، در حال از بین رفتن است.

جهانگیری افزود: در نتیجه این گفت و گوها فضا طوری شده است که اکنون کشورهای زیادی با عشق و علاقه تلاش می کنند به سمت ایران بیایند.

وی با تاکید بر اینکه کشور بزرگی مانند ایران را نمی توان نادیده گرفت، گفت: اکنون فروش نفت ایران خیلی بهتر شده است طوری که فروش روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت خام در مرداد و شهریور سال گذشته، به بیش از یک و نیم میلیون بشکه در اسفندماه گذشته رسید.

معاون اول رییس جمهوری افزود: در این مدت، ما به برخی از منابع خارجی که داشتیم دسترسی پیدا کردیم و با استفاده از برخی از منابع نفت که امکان دسترسی به آن نبود، کالا وارد می کنیم.

وی یادآورشد: این روال هم برخی از مشکلات ما را حل می کند و هم می تواند زمینه مناسبی برای تثبیت حقوق هسته ای ایران باشد.

جهانگیری سپس به تشریح برخی دیگر از سیاستها و دستاوردهای دولت یازدهم در عرصه داخلی پرداخت و گفت: در بخش داخلی تلاش کردیم انسجام داخلی در میان همه نیروهای کشور بوجود آید و ارتباط دولت با نخبگان، دانشمندان، علما و مراجع بیشتر شود.

وی افزود: ما سعی داریم در گزارش هایی به مردم، سیاست های دولت را هر چه بیشتر روشن کنیم و معتقدیم با عنایتی که مقام معظم رهبری دارند، زمینه لازم فراهم شده است تا دولت بتواند کارش را پیش ببرد.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه دولت دکتر حسن روحانی از هنگام آغاز فعالیت با دو موضوع جدی تورم حدود 40 درصدی و رشد منفی 8/5 درصدی روبرو بود، تصریح کرد: در این شرایط، واحدهای صنعتی هم با ظرفیت های پایین کار می کردند، بیکاری نگران کننده همه کشور را عذاب می داد و همه نیروهای جوان و تحصیلکرده کشور به دنبال کار بودند.

جهانگیری اضافه کرد: علاوه براین طرح های مهمی از جمله مسکن مهر، هدفمندی یارانه ها و شماری از طرح های دیگر نیز بود که باید برای آنها تصمیم می گرفتیم.

وی گفت: در سال 92 تمرکز اصلی دولت بر کنترل تورم بود و فکر می کنیم سیاست ها در این مورد بسیار موثر بوده است، به گونه ای که تورم نقطه ای 40 درصد در شهریور و 19 درصدی اسفند سال گذشته، در پایان فرودین امسال به کمتر از 18 درصد کاهش یافته است.

جهانگیری افزود: روند کنترل تورم را باید در سال 93 ادامه بدهیم تا به تورم 25 درصدی و حتی کمتر از آن در پایان امسال برسیم.

وی گفت: معتقدیم باید در سال 94 تورم را به زیر20 درصد بیاوریم تا آرامش به جامعه بازگردد.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد که در سال 93 موضوع خروج از رکود نیز جزو اصلی ترین برنامه های دولت است.

وی با اشاره به اینکه مبلغ 37 تا 40 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی دولت در سال جاری است، گفت: بودجه سال 93 واقع بینانه و قابل تحمل است.

معاون اول رییس جمهوری در باره صندوق توسعه ملی هم اظهارداشت: همزمان با تحرکی که در صندوق توسعه ملی پیش آمده، از هفت خوان صندوق توسعه 6.5 خوان آن از بین رفته است.

وی افزود: مدیران استان ها وظیفه دارند سیاست های حمایتی دولت از بخش خصوصی را در زمینه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به مردم توضیح بدهند و از آنان بخواهند از فرصت های فراهم شده در این زمینه استفاده کنند.

به گفته جهانگیری، در بودجه سال 93 واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی تصویب شده است و بزودی معاونت راهبردی رییس جمهوری اعلام خواهد کرد که بخش خصوصی می تواند طرح های عمرانی سبک را تکمیل کند.

معاول اول رییس جمهوری، فعال کردن طرح های مهم کشور از جمله نفت، پتروشیمی، فولاد، صنایع بزرگ، ایجاد تحرک در سیستم بانکی و استفاده از منابع خارجی را از دیگر برنامه های دولت در سال 93 عنوان کرد و گفت: مشکلاتی در رابطه با طرف های خارجی در این زمینه داریم که باید برطرف شود.

وی در باره اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها گفت: در این مرحله باید آسیب های مرحله اول را جبران کنیم و علاوه بر کاهش کسری ها و فشار تورمی، چند گره از زندگی مردم را هم باز کنیم.

جهانگیری افزود: مهمترین گره از نظر ما درمان است زیرا وقتی به بیمارستان ها می رویم عرق شرم بر پیشانی انسان می نشیند.

وی ادامه داد: در این ارتباط تصمیم گرفتیم در شرایط سخت امسال 10 هزار میلیارد تومان به بخش درمان بدهیم تا با اجرای 9 برنامه پیشنهادی وزیر بهداشت، بخشی از هزینه ها از دوش مردم برداشته شود.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش به منابع و امکانات موجود در استان بوشهر اشاره کرد و گفت: بوشهر در ساحل خلیج فارس پربرکت قرار دارد و سرشار از منابع عظیم خدادادی نفت و گاز است.

وی افزود: نفت و گاز باید توسعه یابد تا ایران را در اوپک به جایگاه اصلی خود بازگردانیم.

جهانگیری یادآور شد: باید از استعدادهای بالای موجود در استان بوشهر از جمله نیروی انسانی، سابقه تاریخی درخشان و ظرفیت های طبیعی آن با برنامه ریزی های مدبرانه استفاده کنیم و گام های بلندی در این زمینه برداریم.
نظرات بینندگان