arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۸ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳

آيت الله هاشمي در ديدار وزير امور خارجه اتريش: عقلای جهان خواستار رابطه با ایران هستند/ زمینه ها برای توافق نهایی آماده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 آيت الله هاشمي رفسنجاني صبح امروز در ديدار آقاي سباستين كورتز، وزير امور خارجه اتريش، سوابق همكاري دو كشور را نسبتاً رضايت بخش دانست و گفت: سياست هاي مستقل اتريش در مسايل بين المللي، باعث تداوم روابط دو كشور در مقاطع مختلف بود.

 رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به قطع روابط بعضي از كشورهاي اروپايي با ايران در سال¬هاي گذشته، گفت: در دوره هايي كه بعضي از اروپايي ها نسبت به كشورهاي خاورميانه و مخصوصاً ايران سخت گيري هاي سياسي داشتند، دولت اتريش بر اساس منافع دو جانبه، روابطش را حفظ كرد كه نشان از استقلال ديپلماتيك است.

آيت الله هاشمي رفسنجاني در جواب سؤال وزير امور خارجه اتريش كه «آينده مذاكرات را چگونه مي¬بينيد»، گفت: اصل مسئله پيچيده نيست، ولي به خاطر اهداف سياسي اين پرونده، پيش بيني روشن مشكل است. البته اميدوار به دورنماي روشني هستيم.



رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان سياست هاي ايران در اين خصوص گفت: اگر غرب مي خواهد مسئله به صورت فني حل شود، زمان زيادي نمي¬خواهد، چون زمينه¬ها براي توافق نهايي آماده است.

ايشان با اشاره به ادعاي مكرر «بي اعتمادي» در گذشته از سوي طرف¬هاي مذاكره، گفت: ايران بارها اعلام كرده كه بر اساس باورهاي ديني و انساني، از عواقب جنايت بار سلاح اتمي متنفر است و در اهداف سياسي خويش به رويارويي با جهان نمي¬انديشد تا براي دفاع به فكر سلاح اتمي باشد.

آيت¬الله هاشمي رفسنجاني با يادآوري آثار استفاده از بمب اتمي در ژاپن، گفت: انسان بايد خيلي بي رحم باشد كه براي منافع خود نسبت به انسان هاي ديگر چنين جناياتي نمايد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان معارف عالي اسلام و سيره پيامبر اسلام(ص) در جنگ ها و برخورد با دشمنان، گفت: با دستورات صريح اسلامي و فتواي رهبري نظام، هيچ دولتي در ايران به فكر سلاح نظامي نيست، ولي استفاده از مواهب غيرنظامي هسته اي را حق مردم ايرام ميدانيم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به تقاضاي وزير امور خارجه اتريش كه تجربيات خود را براي توسعه كشور به ما توضيح دهيد، گفت: پس از پايان جنگ كه خرابي هاي سراسري، ويرانه هاي پنج استان، طبيعت آن بود، از فرماندهي جنگ، به دولت به عنوان مسؤول اجرايي كشور رفتم و تنش زدايي را سياست خارجي و بازسازي خرابي ها و سازندگي كشور را سياست داخلي اعلام كرديم.

ايشان افزود: دنيا هم چون اراده مثبت جمهوري اسلامي ايران را در ختم جنگ مي دانست، باور كرد و روابط ايران با كشورهاي مهم منطقه و جهان عادي شد.

آيت¬الله هاشمي رفسنجاني با ارائه تحليلي از شرايط اقتصادي كشور در آغاز دولت خويش، گفت: با سياست خارجي درست، كشورهاي جهان طرح¬هاي ما را فاينانس مي كردند و در داخل هم نزاع هاي داخلي نداشتيم و با اتحاد و تلاش به سوي توسعه همه جانبه رفتيم.

ايشان با تأكيد اين نكته كه «اكثريت مردم و فرهيختگان كشور از برنامه¬هاي دولت يازدهم حمايت مي كنند»، گفت: در دنيا هم جز تندروها و دولت¬هاي افراطي، عقلاي جهاني خواستار ايجاد روابط دو جانبه با جمهوري اسلامي هستند.

آقاي سباستين كورتز نيز در اين ديدار مسايل فرهنگي و گفت وگو اديان را از زمينه هاي مورد علاقه براي همكاري اتريش با ايران دانست و گفت: وجود دانشجويان ايراني در اتريش، بهترين ظرفيت براي همكاري هاي فرهنگي، علمي و فناوري است.

وزير امور خارجه اتريش تأكيد كرد: در مسؤوليتم تلاش خواهم كرد تا با تجربه¬هاي مثبت گذشته، روابط دو كشور را در آينده به سوي بهتر شدن ببريم.

وي تهيه مقدمات سفر رئيس جمهور اتريش به ايران را از اهداف سفر خويش دانست و گفت: در سفر مسؤولان، سطح روابط گسترده تر مي شود و افزايش مي يابد.

وزير امور خارجه اتريش با اشاره به برگزاري مذاكرات در وين گفت: افتخار ماست كه ميزبان ايران و كشورهاي 1+5 در اتريش هستيم و اميدواريم كه مذاكرات به نتايج مطلوب برسد.

آقاي سباستين كورتز با تأكيد بر تجربيات آيت الله هاشمي رفسنجاني در مسايل اجرايي و برنامه هاي دولتش براي استفاده از تجربيات توسعه همه جانبه ايران، گفت: به عنوان يك مسؤول جوان علاقه مندم از تجربيات ارزشمند شما استفاده نمايم.

وزير امور خارجه با تأكيد بر ارتباط پيشرفت هاي اقتصادي با مسايل سياسي گفت: اتريش برنامه ريزي مي نمايد تا پس از نتايج مثبت مذاكرات هسته اي، روابط اقتصادي و فرهنگي را با توجه به ظرفيت ها گسترش دهد.
نظرات بینندگان