arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳

قشقاوی: دستگاه دیپلماسی نیاز به دست‌گیری دارد،نه مچ‌‎گیری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با اشاره به این‌که «در حال حاضر هیچ گزینه جدیدی برای سفیر جدید ایران در سازمان ملل مطرح نیست» گفت: ابوطالبی سابقه بسیار روشنی در سفارت دارد و برای این اقدام آمریکا تحلیل دقیقی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی در همایش بزم اندیشه که در موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، با انتقاد از این‌که در کشور عده‌ای از افراد انرژی زیادی را صرف انتقادات بدون پیشنهاد می‌کنند، اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی کشور نیاز به دستگیری دارد، نه مچ‌گیری، نیاز به انتقاد باید به همراه پیشنهاد پیش برود.

قشقاوی با تاکید بر این‌که «نباید فراموش کنیم انتقاد در هر مسئله‌ای حد و مرز خاصی دارد» افزود: زمانی انتقادها موثر واقع می‌شود که به همراه پیشنهاد به مسئولان مربوطه ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: هیچ عضوی از وزارت امور خارجه حتی آقای ظریف هم این ادعا را ندارد که این ارگان نهادی معصوم و بدون مشکل است و هیچ خطایی در کارهایش ندارد.

معاون وزارت امور خارجه با طرح این سوال که چرا در کشور عده‌ای برای تحریک جوانان مقاله‌ها و سرمقاله‌هایی را منتشر می‌کنند؟ تصریح کرد: دستگاه سیاست خارجه نیازمند نقدهای همراه با پیشنهاد است، برخی نمایندگان مجلس که به دنبال نقد کردن هستند چه طرحی برای کریمه و یا حتی خاورمیانه دارند؟

وی اصل مذاکره و تداوم آن، روشن شدن خطوط قرمز هسته‌ای، حفظ آن توسط مذاکره کنندگان و گشایش اقتصادی پس از مذاکرات هسته‌ای را 3 ضلع مذاکرات هسته‌ای کشورمان دانست و افزود: حال این سوال پیش می‌آید که در راستای این 3 ضلع تاکنون چه کسانی طرح و پیشنهادی ارائه کرده‌اند و چه نظراتی ایراد شده است.

قشقاوی با بیان این‌که «عرصه منافع ملی عرصه‌ دعواهای سیاسی و جناحی نیست» خاطرنشان کرد: برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز باید گرایش خود را از انتقاد به پیشنهاد تغییر دهند، نباید مشکلات دولت‌های مختلف و انتخابات‌های گذشته را به دولتی دیگر نسبت دهیم.

معاون وزارت امور خارجه با بیان این‌که «به هیچ وجه مخالف انتقاد نیستم» خاطرنشان کرد: من معتقدم در شرایط فعلی ما نیازمند انتقاد همراه با پیشنهاد هستیم، اگر ظرفیت‌های صددرصدی انتقاد را به دو نیمه 50 درصدی انتقاد و پیشنهاد تبدیل کنیم قطعا کشورمان برنده هر میدانی خواهد بود.

قشقاوی با تاکید بر این‌که «سن جوانی سن مطالبه‌گری است» گفت: ما از تمامی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی می‌خواهیم تا موضوعات و دغدغه‌های خود را به ما انتقال دهند.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما انتقاد بدون پیشنهاد جریان دارد، ما باید ذهن‌ها را در زمینه پیشنهاددهی فعال کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا زمانی که مقامات غربی مهمان در کشورمان با یک مجرم سیاسی ملاقات می‌کنند، دستگاه دیپلماسی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند؟ گفت: دستگاه دیپلماسی کشور قدرت تشخیص اینکه مقامات مهمان در وقت‌های آزاد خود به کجا می‌روند را ندارد و دستگاه‌های مربوطه برای پیشگیری از اینگونه اتفاقات باید وارد عمل شوند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان