arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۷۸۱۱
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۳ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

ظریف: رژیم حقوقی دریای خزر باید پاسخگوی نیازهای کشورهای ساحلی باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد: رژیم حقوقی دریای خزر به شیوه ای تعیین خواهد شد که پاسخگوی انتظارات و نیازهای مردم کشورهای ساحلی اعم از نسل های حاضر و آتی باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ظریف روز سه شنبه در نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر گفت: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد برای حل مسایل دریای خزر باید شیوه هایی اتخاذ شوند که منافع بلندمدت، همه جانبه و جامعی را به ارمغان آورند و تفکیک میان منافع زودگذر و پایدار لازم است.

وی با بیان این که رژیم حقوقی دریای خزر باید به شیوه ای تعیین شود که پاسخگوی انتظارات و نیازهای مردم کشورهای ساحلی اعم از نسل های حاضر و آتی باشد، اظهار داشت: بر این اساس الگوی تعیین خطوط میانی باید برای همه طرف ها قابلیت دفاع در سطوح ملی را داشته باشد.

ظریف گفت: متاسفانه برخی بازیگران فرا منطقه ای، دریای خزر را مترادف با منابع انرژی نفت و گاز تعریف می کنند و از زوایای دیگر مانند محیط زیست بسیار شکننده و از صلح و ثبات پایدار نیز غافل هستند.

وی افزود: تبدیل دریای خزر به دریای صلح و دوستی و ثبات، پرهیز از رقابت های تسلیحاتی، خودداری از کاربرد نیروهای مسلح و عدم حضور نیروهای مسلح کشورهای غیرساحلی از پیش فرض های اساسی تضمین صلح و ثبات پایدار در منطقه محسوب می شود.

وی اضافه کرد: این امنیت نیز به خودی خود شکوفایی اقتصادی و رفاه مردم را در پی خواهد داشت.

وزیر خارجه کشورمان افزود: خوشبختانه موافقت نامه امنیتی در دریای خزر به امضا رسیده است و مشتاق هستیم در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص ساز و کارهای مربوط به ساخت و ساز و همکاری های نظامی نیز به توافق برسیم.

وی ادامه داد : خوشبختانه اراده سیاسی رهبران پنج کشور ساحلی بر این است که این دریا همواره دریای صلح و دوستی، توسعه و شکوفایی پایدار، همکاری متقابل و حسن همجواری باشد.

ظریف گفت: همچنین کشورهای ساحلی تاکید دارند که تا زمان تعیین رژیم حقوقی جدید، رژیم های حقوقی توافق شده فعلی برگرفته از موافقت نامه های 1921 و 1940 در مواردی مانند آزادی دریانوردی تجاری، ماهیگیری، منع تردد کشتی ها و شناورها با پرچم های کشورهای غیرساحلی و ایجاد کمربند انحصاری شیلاتی همان گونه که تا کنون اعمال شده اند در آینده نیز اعمال شوند.

وی افزود: ایران به عنوان یک طرف ذینفع اعتقاد دارد که مذاکرات ثمربخش برای تدوین نظام حقوقی جامع و پایدار مبتنی بر اصول و موازین حقوق بین الملل، منصفانه بودن نتایج تحدید حدود، اتفاق آرای پنج جانبه و انحصار حاکمیت، حقوق حاکمه و صلاحیت در این دریا صرفا به پنج کشور ساحلی باید هر چه سریعتر به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: دریای باشکوه خزر با موقعیت بی مانند و داشته های تحسین برانگیز موهبت خدادادی به مردم پنج کشور ساحلی است که روز به روز پیوندهای آنان را منسجم تر می سازد.

ظریف گفت: این پهنه آبی منحصر به فرد فرصت بی مانندی فراهم کرده که ثروت، رفاه و آرامش روز افزون را نه تنها برای ساحل نشینان بلکه به تمامی شهروندان کشورهای ساحلی ارزانی دارد.

وی ادامه داد: زیستگاه دریای خزر در بلندای تاریخ خود هیچگاه اسیر مرزبندی محدودیت ها نشده است و از این رو همواره به عامل همبستگی متقابل فرهنگ های پیرامونی شهرت دارد.

وی افزود : تلاش من و همکارانم در کشورهای ساحلی این خواهد بود که دریای خزر را همان گونه که به ما ارث رسیده است، زلال، شفاف پاک و ایمن به آیندگان بسپاریم و چنان نظام حقوقی جامع و کامل و مترقی تدوین کنیم که نه تنها پاسخگوی نیازهای کنونی باشد بلکه تحسین نسل های آینده را نیز به دلیل دقت و جامعیت مذاکره کنندگان بر انگیزد.

وی گفت: در سالیان اخیر معاهداتی در زمینه حفاظت محیط زیست و همکاری های امنیتی در خزر به امضا رسیده است.همچنین مذاکرات مربوط به تدوین موافقت نامه های همکاری پیرامون آب و هواشناسی و حوادث غیرمترقبه مراحل نهایی خود را طی می کنند.

وی ادامه داد: مذاکرات مربوط به بررسی موافقت نامه مدیریت و حفاظت از منابع زنده دریای خزر نیز ادامه دارد.

وزیر خارجه کشورمان درادامه خاطرنشان کرد: ایران با در نظر داشتن توافق و اتفاق آرای همه کشورهای ساحلی خزر آمادگی خود را برای نهایی کردن اسناد مذکور به منظور امضا در اجلاس سران اعلام می کند.

وی افزود : در نتیجه مذاکرات و تلاش های ارزنده چند سال اخیر توافقات بسیار خوبی حاصل شده است.با این حال برخی ابعاد مهم حقوق و تکالیف کشورهای ساحلی به دلیل ماهیت چند بعدی و پیچیده نیاز به مذاکرات کارشناسی بیشتری دارد.

وزیر امور خارجه ایران با بیان این که امیدواریم این نشست ها صرفا به مذاکره برای تدوین نظام حقوقی محدود نشود، اظهار داشت: توانمندی های اقتصادی و سیاسی کشورهای ساحلی خزر ایجاب می کند که درعرصه های انرژی ، بازرگانی و کریدورهای حمل و نقل ترانزیت و جهانگردی ، محیط زیست و اقتصاد و فرهنگ همکاری های بیشتری صورت گیرد.

وی افزود:این همکاری ها در صورتی که با مدیریت یکپارچه و برنامه ریزی بلندمدت همراه شود و به تاسیس نهادهای دائمی منطقه ای مانند سازمان همکاری های اقتصادی منجر شود خواهد توانست کشورهای ما را به الگویی در منطقه و جهان تبدیل کند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در این نشست گفت: نشست امروز برای آمادگی به منظور برگزاری نشست سران پنج کشور ساحلی خزر در آستراخان در ماه سپتامبر آینده برگزار می شود.

وی افزود : سران کشورهای ساحلی خزر توجه و دقت دائمی به این پهنه آبی، رفاه ساکنان منطقه و دوستی فی مابین دارند.

وزیر خارجه روسیه با بیان این که سال های گذشته در مورد همکاری های در پهنه خزر در فضای سازنده ای کار کردیم، اظهار داشت: گفتگوهای سیاسی میان کشورهای ساحلی خزر با سرعت توسعه می یابد و روابط این کشورها درعرصه های تجارت و فرهنگ در حال گسترش است

تبادل نظر در خصوص تنظیم سند نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر در آستراخان در پاییز آینده از محورهای مذاکرات وزرای خارجه کشورهای ساحلی این پهنه آبی در مسکو است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از طرف جمهوری اسلامی ایران در نشست مسکو شرکت دارد.

اجلاس وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر به منظور تمهید مقدمات و هماهنگی لازم برای اجلاس سران در مسکو برگزار می شود.

نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر روز سه شنبه با حضور وزیر امور خارجه کشورمان و هیات همراه در ساختمان مرکز تجارت جهانی در مسکو آغاز شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان