arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۵۳۰۹
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۵ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۳

هیات مذاکره‌کننده ایران وارد وین شد/ شام کاری ظریف و اشتون ساعت 20 امشب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمدجواد ظریف، رئیس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به همراه سایر اعضای تیم مذاکره کننده، برای برگزاری سومین دور از مذاکرات ایران و 1+5 وارد وین شد.

به گزارش ایسنا، قرار است سومین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره گام نهایی 19 و 20 فروردین در مقر سازمان ملل ماه در وین برگزار شود.

همچنین ظریف و اشتون امشب ساعت 20 به وقت محلی در محل نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ضیافت شام با یکدیگر دیدارمی کنند.

محور این شام کاری رایزنی درباره آخرین مواضع، دیدگاه‌ها و جمع‌بندی مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 است که در 14 تا 16 فروردین ماه در وین برگزار شد.

در این دور از مذاکرات، تعدادی از مشاوران حقوق بین‌الملل نیز تیم مذاکره‌کننده ایران را همراهی می‌کنند.

دومین دور مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 به ترتیب به سرپرستی حمید بعیدی‌نژاد و استفان کلمنت با محوریت بررسی جزئیات فنی و سیاسی و حقوقی عناصر گام نهایی در چارچوب توافق ژنو هفته گذشته برگزار شد.

در این گفت‌وگو‌ها موضوعاتی از جمله غنی‌سازی، راکتور تهران، همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه ایران در ادامه مذاکرات وین 2 قرار داشت.

به گفته حمید بعیدی‌نژاد، رئیس هیات مذاکره‌کننده کارشناسی ایران این گفت‌وگو‌ها مفید بود و دو طرف با رویکردی مثبت مذاکرات را برای رسیدن به درک مشترک از ایده‌های دو طرف دنبال کردند.

مقامات ایران و آمریکا اعلام کردند که مذاکرات فروردین ماه نیز به بررسی جزئیات گام نهایی و رسیدن به یک درک مشترک منحصر خواهد شد.

یک مقام آمریکایی هفته گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد که مذاکرات ایران و 1+5 در اردیبهشت‌ماه وارد مرحله تدوین و تهیه پیش‌نویس توافق می‌شود.

به گزارش ایسنا، سومین دوره مذاکرات ایران و 1+5 درباره گام نهایی در حالی هفته جاری برگزار می‌شود که از اجرای گام اول توافق ژنو حدود سه ماه می‌گذرد و دو طرف نسبت به اجرای این توافق تا کنون ارزیابی مثبتی داشتند. در عین حال برخی اقدامات از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا در تصویب قطعنامه‌های تحریمی و نیز حقوق بشر خشم مقامات و مسئولان ایران را برانگیخته است.

مقامات ایرانی این رویکرد مقامات اروپا و آمریکا را خلاف روح توافق ژنو و برهم زننده مذاکرات می‌دانند.

اتحادیه اروپا هفته گذشته طی اقدامی ضدایرانی قطعنامه حقوق بشری‌ای را تصویب کرد که از نظر مقامات ایرانی مداخله در امور داخلی ایران و غیرواقعی اعلام شد.

نظرات بینندگان