arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۲۰۹۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۲

سرپرست کمیته امداد امام(ره):اجرای فریضه زکات از موارد موثر در تحقق اقتصادمقاومتی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) در پیش از خطبه های این هفته نمازجمعه تهران گفت: یکی از مواردموثر درتحقق اقتصاد مقاومتی اجرای فریضه زکات درجامعه است و کمیته امدادتلاش دارد براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی اقتصاد مقاومتی را در میان خانواده های محرومان اجرایی کند.

 حسین انواری اظهار داشت: زکات در راستای تحقق مردم سالاری دینی است که به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم و نظام اسلامی نقش ایفا می کند.کمیته امداد با سازماندهی مردمی در روستاها و شهرها توانسته است در احیای این فریضه واجب نقش موثری ایفا کند.

وی تاکید کرد: شرط داشتن اقتصاد سالم، عدالت اجتماعی است که نتیجه آن پیشرفت کشور است.

انواری همچنین در مورد اقدامات کمیته امداد در زمینه اقتصاد مقاومتی افزود: ترویج کسب و کار خرد، بهینه سازی امکانات و استعدادی های خانواده های محرومان، کارآفرینی به منظور ارتقای درآمد و بهره وری در اقتصاد خانواده ها ازجمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: به کاری گیری ظرفیت ها و قابلیت ها در خانواده، ارتقای آموزش و خلاقیت و تجربه، افزایش تولیدات خانگی و خرد، اصلاح الگوی مصرف و شناخت تهدیدها و تبدیل آنها به فرصت ها می تواند در اقتصاد خانواده ها موثر باشد.

انواری گفت: ایجاد احساس خودباوری، کاهش افسردگی، ایجاد روحیه تعاون و همکاری، ارتقای آگاهی های علمی، پیشگیری از مهاجرت های بی رویه به شهرها، کسب منزلت اجتماعی، کاهش ناهنجاری های اجتماعی و ایجاد رضایتمندی از جمله نتایج اجرای طرح اقتصاد خرد در خانواده ها به شمار می رود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت :تغییر و استواری در رفتار برپایه شناخت و انگیزه حاصل می شود و یک ملت بدون دارا بودن یک فکر و ایدئولوژی و مکتب نمی تواند تمدن ساز باشد.

انواری افزود : هویت اصلی تمدن غربی امروز مبتنی بر اومانیسم و سکولاریسم است و غربی ها با پایمال کردن انسانیت و حقوق انسان ها، فساد، شهوت رانی و حمایت از ترور و کشتار مردم مظلوم در جهان به راه خود ادامه می دهند بنابراین تقلید کورکورانه از تمدن غربی جز ذلت و ناکامی بهره ای نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در اصلاح سبک زندگی خانواده های محرومان یکی از اقدامات کمیته امداد امام خمینی (ره) است. این مبحث یکی از مباحث حوزه فرهنگی و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است،بسیاری از پدیده های اجتماعی در اصلاح سبک زندگی افراد دخیل است.

وی گفت: سبک زندگی الگوهای رفتاری یک جامعه است که بر اساس تفکرات افراد آن جامعه خود را در عمل نشان می دهد.

انواری ادامه داد: در بینش اسلامی دین و دنیا هم عرض و معارض یکدیگر نیستند بلکه در طول هم هستند بنابراین سبک زندگی اسلامی باید بتواند ما را به تمدن اسلامی برساند.

وی گفت: هجوم تفکرات غربی و القای سبک زندگی غربی درحال حاضر موجب چالش های فراوانی در عملیاتی کردن سبک زندگی دینی ما کرده است.

انواری با تاکید بر اینکه باید در این زمینه هشدارهای رهبری را جدی بگیریم، افزود: علاج واقعه را قبل از موقع باید کرد و نباید گذاشت مساله سبک زندگی در آینده به بحران تبدیل شود. مدرنیته دنیا را گرفته و به دنبال اغفال انسان ها است و نباید نسبت به آن بی تفاوت بود.

وی گفت: سلطه گران و دشمنان انقلاب اسلامی در تهاجم به ارزش های دینی ما قبل از آنها که روش و سبک زندگی ما را تغییر دهند تفکر و اندیشه دینی و مبانی ارزشی ما را نشانه رفته اند و قصد دارند ملت را به زانو درآورند و انقلاب اسلامی را زمین گیر کنند و ناامیدی را در کشور ما گسترش دهند.

انواری اظهار داشت: در اصلاح سبک زندگی نقش خانواده، محله، اجتماع، مسجد، مدرسه، علما، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، اساتید و نخبگان و رسانه ها باید مورد بازمهندسی جدید قرار گیرد.

سرپرست کمیته امداد همچنین به سی و پنجمین سالگرد تاسیس این مرکز اشاره کرد و افزود: در این سال ها کمیته امداد توانسته با همکاری اقشار مختلف مردم خداجوی کشور و کمک های قابل تقدیر دولت، روسای قوا و راهنمایی ائمه جمعه و قوه قضائیه و عنایات رهبر معظم انقلاب بهترین خدمات را به مردم ارایه دهد.

انواری ادامه داد: کمیته امداد توانسته است نسبت به تقویت پیوندها و ارتباط بین مردم، ایجاد اعتماد متقابل آنها و در نتیجه مشارکت آنها در این خدمات و ترویج روحیه مهرورزی در کشور اقدامات موثری انجام دهد.

وی افزود: کمیته امداد در سال جاری که به نام سال حماسه سیاسی و اقتصادی نام گذاری شده است به منظور تحقق اهداف بلند مقام رهبری مجموعه برنامه های خود را در 3 محور گسترش حضور و مشارکت عمومی مردم، توانمندی و سلامت خانواده های محرومین و

اصلاح سبک زندگی خانواده های نیازمندان تنظیم کند.

انواری به ایجاد شبکه مردمی نیکوکاری با کمک مساجد در محله ها به عنوان یکی دیگر از اقدامات کمیته امداد در سال جاری اشاره کرد و گفت: مسجد به عنوان مظهر پیوستگی دنیا و آخرت می تواند مطرح باشد و به عنوان مرکز فرهنگ سازی دینی و ارتباط و نزدیکی بیشتر مردم با یکدیگر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر مراکز نیکوکاری با کمک مردم و کمیته امداد درحال شکل گیری است، گفت : ایجاد این مراکز می تواند روحیه حماسی را در محله ها زنده نگه دارد، هدایت اسلامی را ارتقا بخشد، فرهنگ سبقت در خیرات و همدردی عمومی را گسترش دهد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان