arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۱۵۵۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۲

نوبخت : پرداخت 130 هزار ميليارد تومان يارانه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور گفت:بیش از 130 هزار میلیارد تومان در طول این سه سال به مردم یارانه پرداخت شده
است .

محمد باقر نوبخت در همایش سراسری مدیران پلیس راهور افزود : از نخستین روزی که دولت یازدهم آغاز به کارکرد ابتدا به اصلاح قانون بودجه 92 برای واقع بین کردن آن پرداخت و بعد از آن نیز تدوین بودجه سال 93 را در دستور کار خود قرار داد .

وی افزود : اخیرا نیز همه تلاش خود را به کار گرفته است تا بتواند حقوق و مزایای کارکنان دولت را از 15 اسفند پرداخت کند که بخشی از دستگاهها حقوق و دستمزد خود را دریافت کرده اند و بخشی نیز بزودی دریافت می کنند .

نوبخت گفت : امشب نیز تلاش ما این است یارانه نقدی به حساب ها واریز شود چون بعد از این سفرهای نوروزی آغاز خواهد شد .

وی در ادامه به برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت : ما در طول سال های 58 تا 68 نفت را 8 دلار می فروختیم اما اکنون به طور متوسط نفت را 104 دلار و 70 سنت می فروشیم و تلاش ما این است که کشور به رشد اقتصادی مناسب 8 درصد برسد .

وی افزود : در واقع تلاش ما این است که 5 و نیم درصد از این رشد اقتصادی از روش افزایش سرمایه و سرمایه گذاری صورت بگیرد و 2و نیم درصد نیز از بهره وری حاصل شود و به مراتب وابستگی به نفت کاهش پیدا کند .
سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه اکنون هدف ما تلاش در جهت بهبود معیشت مردم است گفت:‌ با تلاش هایی که صورت گرفت تورم 43 درصدی را طی 6 ماه به 33 درصد کاهش دادیم اما این به معنای آن نیست که ما ده درصد قیمت ها را کاهش دادیم بلکه قیمت ها همچنان در حال افزایش است و ما فقط توانسته ایم 10 درصد رشد تورم را کاهش دهیم .

وی اضافه کرد : در سال 93 تلاش می کنیم رشد تورم را به زیر 25 درصد برسانیم .

نوبخت گفت : متاسفانه رشد اقتصادی ما در سال های نخست برنامه 5 توسعه یعنی در سال 90 ، سه درصد بود که در سال 91 به منفی 5 و هشت دهم درصد و در سال 92 نیز به منفی 2 درصد رسید و اکنون رشد اقتصادی ما منفی است .

وی افزود : در تیم اقتصادی دولت تلاش می شود از رشد اقتصادی جلوگیری شود و به سمت رونق اقتصادی برویم و سال آینده نیز به سمت سه درصد رشد برسیم .

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه به بحث هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت : در طول شش ماه گذشته هفته ای دو جلسه برای بحث هدفمندی یارانه اختصاص می دهیم و تاکنون نیز به جمع بندی خوبی رسیده ایم .

وی افزود : در صدد بودیم با اصلاح قیمت حامل های انرژی50 درصد از این مابه التفاوت قیمت را در تولید و تنها50 درصد را در اختیار مردم قرار دهیم .

وی افزود : اما عواید حاصل از افزایش قیمت های حامل های انرژی دراین سه سال 96 هزار میلیارد تومان بود که صد در صد آن به علاوه 34 هزار میلیارد تومان از صندوق برداشت کردیم و با عنوان یارانه نقدی به مردم دادیم .

وی اضافه کرد : در واقع در طول این سه سال رقمی معادل130 هزار میلیارد تومان به مردم یارانه نقدی داده ‌ایم.

نوبخت در ادامه با بیان اینکه بخشی از منابع حاصل از اصلاح قیمت ها در سال 93 به حمل و نقل عمومی اختصاص داده می شود گفت : ده هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته ایم و اگر در مسیر جاده های پر خطر جاهایی دیده می شود به صورت کارشناسی موضوع را برای اصلاح به ما گزارش بدهید تا از این ده هزار میلیارد بتوان بهینه استفاده شود .

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه به حضور پلیس در جاده ها اشاره کرد و گفت:‌ این حضور و سخت گیری از سر دلسوزی است و هر چه پلیس قاطع تر عمل کند سلامتی مردم بیشتر تامین می شود .

وی افزود : البته این آمار امید بخش است که تعداد کشته های ما از 28 هزار نفر به 18 هزار نفر کاهش پیدا کرده یعنی 10 هزار خانوار از یک مصیبت اصلی رهایی یافته است .

سخنگوی دولت در ادامه حضور پلیس را منشاء آرامش دانست و افزود : پلیس راهور نه تنها آرامش و ‌امنیت بلکه سلامت جامعه را تامین می کند و سلامت نیز یکی از شاخص های توسعه است .
نظرات بینندگان