arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۹۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲

نقویان: امیرالمؤمنین نمی‌گفت اطرافیان من خط قرمز هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نقویان در همایش «چرا نباید به خواسته‌های دل که لذت‌بخش است رسید» در شیراز گفت: در فلسفه اسلامی هستی پارک تفریحی نیست، هستی مزرعه آخرت است و نیامده‌ایم که خوش بگذرد بلکه باید خوب بگذرد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر نقویان در همایش «چرا نباید به خواسته‌های دل که لذت‌بخش است رسید» اظهار داشت: غربی‌ها فرمول لذت‌طلبی را ابداع کردند و هدونیسم یا اپیکوریسم که فلسفه اصالت لذت بوده می‌گوید این هستی جایی است که باید از آن لذت ببریم.

وی افزود: در ادبیات غرب که ناشی از فلسفه اصالت لذت است و به جامعه ما نیز سرایت کرده می‌گویند، مسافرت باید خوش بگذرد، در بازگشت از سفر می‌پرسند خوش گذشت؟، در هنگام پرواز از فرودگاه می‌گویند سفر خوشی داشته باشید و در هنگام فرود بیان می‌شود اقامت خوشی را برایتان آرزو داریم.

نقویان ادامه داد: در کشور ما نیز خوشمزه بودن، خوش‌سفری، خوش‌نشینی، خوشگلی، خوش‌تیپپی، خوش مشربی، خوش استیلی و... ناشی از همین نگرش غربی نفوذ کرده و در برخی حوزه‌ها به اصل بدل گشته است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در فلسفه اسلامی هستی پارک تفریحی نیست، هستی مزرعه آخرت است و نیامده‌ایم که خوش بگذرد بلکه باید خوب بگذرد.

وی خاطرنشان کرد: نگاه کردن به نامحرم، حریف را با سخنان غیر انسانی از میدان به در کردن و پول حرام درشت را بالا کشیدن خوش می‌گذرد اما خوب نمی‌گذرد و بد بوده در حالی که حجاب خوش نمی‌گذرد اما خوب است.

نقویان یادآور شد: اگر کمی مجاهدت کنیم و مبارزه با نفس را در پیش بگیریم آنگاه دایره خوشی‌ها و خوبی‌ها بر هم منطبق می‌شود و دل همان را خواهد که جان خواهد.

وی در ادامه ابراز داشت: من از طراحان عنوان همایش «چرا نباید به خواسته‌های دل که لذت‌بخش است رسید» سئوال می‌کنم که چه کسی گفته نباید به خواسته‌های دل رسید و آیا مگر خواسته‌های دل در چارچوب عقل و شرع ممنوعیتی دارد که نباید به آن رسید؟

وی افزود: در برخی عناوین و شعارها که در سطح مجامع عمومی هست باید دقت و تأملی دوباره کرد چنان که در تابلوها می‌نویسند «حجاب محدودیت نیست، مصونیت است» و من با قطعیت می‌گویم از هر خانمی در تابستان سئوال کنید خواهد گفت که این تعداد مقنعه و چادر و پوشش محدودیت بوده اما محدودیتی که خوب است.

نقویان اضافه کرد: اشتباهات طراحان این گزاره در آنجا است که گمان کرده‌اند محدودیت در الزام بد است در حالی که هر محدودیتی بد نیست و به عنوان مثال اگر ما را از بازی و آزادی محدود نمی‌کردند و به مدرسه و کلاس نمی‌فرستادند رشد نمی‌کردیم یا اگر پلیس خودروها را محدود نمی‌کرد سرعت آنها هر روز کشته می‌گرفت.

این سخنور خاطرنشان کرد: اگر بازدم درون نی محدود نمی‌شد آوایی زیبا از آن بر نمی‌خاست و اگر دانه به داخل خاک محدود نمی‌شد سروی ستبر از دامن خاک به افلاک نمی‌رسید.

وی بیان کرد: بنابراین تمایلات، میل‌ها و رغبت‌های ما با لذت همراه است چنانکه تشنه از نوشیدن آب و خسته از خواب لذت می‌برد.

نقویان ابراز داشت: خداوند در سوره احزاب به پیامبر می‌گوید «لَا یَحِلُّ لَکَ النِّسَاء مِن بَعْدُ وَلَا أَن تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَکَ حُسْنُهُنَّ إِلَّا مَا مَلَکَتْ یَمِینُکَ وَکَانَ اللَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ رَّقِیبًا» از این پس دیگر گرفتن زنان دیگر بر تو حلال نیست هر چند زیبایى آنها براى تو مورد پسند افتد یعنی اگر چه لذت بخش بوده اما باید آن را کنترل کنی بنابراین در مکتب اسلام شرط اول رسیدن به خواست دل؛ کنترل آن است.

وی تصریح کرد: همراه بودن امیال درونی با لذت تا بدانجا است که حتی انسان از فرونشاندن خشم خود لذت می‌برد و این موضوع در هر جایی بد نیست.

نقویان اضافه کرد: مسیحیان ادعا می‌کنند که به این گزاره باور دارند که اگر کسی به این‌سوی صورت تو سیلی زد آن‌سو را نیز بچرخان تا بزند اما خود نیز به این حرف باور ندارند که خشن‌ترین جنگ‌های تاریخ را آنان به راه انداخته‌اند.

این محقق دانشگاهی اضافه کرد: زمانی آقای خاتمی ندای مدارا با خشونت‌طلبان را سر داد اما هنگامی حجاریان ترور شد در استان گلستان سخنرانی کرد و گفت ما امروز با خشونت‌طلبان به زبان خودشان سخن خواهیم گفت.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید، «لا یحب‌الله‌الجهر بالسوء من‌القول إلا من ظلم» یعنی خداوند فریاد زدن به خشم را دوست ندارد جز در مورد آن که بر وی ظلمی رفته است.

نقویان ابراز داشت: تمام این امیال و غرایز به دلیلی در وجود ما به ودیعت نهاده شده و خشم در جای درست خود برای بقای نسل و دفاع از حریم است.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: نباید امیال راستین درونی را با امیال کاذب اشتباه گرفت که سیگار نیز برای سیگاری لذت دارد و مدپرستی برای خانمی مصرف‌زده میلی کاذب محسوب می‌شود.

به گفته وی، تنها کودک است که نمی‌تواند امیال خود را کنترل کند و قرآن کریم بر کنترل گوش، چشم و دل تاکید کرده است.

وی در ادامه گفت: انسان از رشد این نیازهای کاذب در جامعه در می‌ماند که فردی برای سقف جمع شونده خودروی خود 10 میلیون تومان هزینه کرده و آن دیگری از فقر به تن‌فروشی روی آورده و کودکی هشت ساله در سرمای زیر صفر باید برای نان شبی در خیابان خرده وسایل بفروشد.

مسئولان باید در مورد توزیع ثروت عذرخواهی کنند

نقویان در این نشست همچنین گفت: در جامعه ما برخی مسائل نادرست با استدلال‌هایی نادرست‌تر توجیه می‌شود چنانکه می‌گویند آن که بیشتر دارد بیشتر زحمت کشیده در حالی که کدام عقل و منطق قبول می‌کند که با توجیه تلاش بیشتر یک فوتبالیست یا بازیگر چند هزار برابر یک کارگر درآمد داشته باشد.

وی افزود: من به 30 کشور دنیا سفر کرده‌ام و با قاطعیت می‌گویم در هیچ جای دنیا این‌گونه نیست که درآمد برخی اقشار چند صد برابر دیگران باشد، چنانکه اگر استاد دانشگاه 2 هزار یورو درآمد دارد رفتگر یک‌هزار یورو حقوق می‌گیرد.

نقویان ادامه داد: در برخی کشورهای اروپایی دوسوم درآمد یک پزشک متخصص را برای مالیات می‌گیرند و مبلغ باقی مانده به طور تقریبی سه برابر درآمد یک پرستار است در حالی که در کشور ما عایدی پزشک متخصص گاه 100 برابر پرستار است و این با هیچ عدالتی سازگار نیست.

وی اضافه کرد: آیا آن پرستار خانواده ندارد، آیا در طول سال به سفر و زیارت نمی‌رود؟ و آیا با این نحوه توزیع هر روز بر میزان جرم و جنایت افزوده نمی‌شود و آیا افراد یک جامعه در چنین شرایطی بهجت درونی دارند؟

نقویان بیان کرد: در کشورهای دنیا زمانی دوسوم درآمد فرد را بابت مالیات کسر می‌کنند، همان را به زیبایی محیط شهر، برنامه‌های فرهنگی، بهداشت و درمان رایگان و پرداخت حقوق بیکاری به دیگران اختصاص می‌دهند و به این دلیل امنیت فرد توسط دیگران پاس داشته می‌شود و فرزندان فرد در جامعه در کنار دیگران راحت زندگی می‌کنند.

وی ابراز داشت: ممکن است کوته‌فکرانی این سخنان را بد تعبیر کنند اما من با صراحت می‌گویم که ما داریم این مسائل را بد اداره می‌کنیم و روزی خواهد رسید که مسئولانی بیایند و از مردم بابت این نوع مدیریت عذرخواهی کنند.

این محقق خطاب به دانشجویان حاضر در نشست گفت: شما در آینده این کشور را درست اداره کنید و اجازه ندهید از این نظر به نظام لطمه وارد شود، نظامی که محصول خون شهدایی پاک‌تر از برگ گل است.

وی یادآور شد: در این مملکت چمران‌ها رفتند تا این نظام بماند چمرانی که در روز آخر از دست و پای خود عذر می‌خواست که عمری آنها را در رنج و عذاب نگاه داشته و تقاضا می‌کرد تنها دو ساعت دیگر جسم او را حمل کنند، چمرانی که زندگی در نیویورک و تحصیل در برکلی را پشت سر گذاشت و در کوره راه‌های سور و صیدا به درمان زخم کودکی فلسطینی مشغول شد.

نقویان ادامه داد: برخی گناهان به سادگی بخشیده می‌شود اما گناهانی که به قیمت تباه کردن زندگی دیگران بیانجامد به سادگی قابل بخشش نیست.

وی در همین زمینه افزود: فردی که با تلفنی خانمانی را در هم ریخته یا آن دیگری که با بیان سخنی دروغ آبروی زنی را برده و مانع ازدواج او شده به سادگی بخشیده نمی‌شوند.

نقویان با تاکید بر این که آبروی مومن حرمتی بالاتر از کعبه دارد، گفت: به سبب شکنندگی خانم‌ها و اهمیت آبرو است که بیش از پسران به دختران توصیه می‌کنم مراقب خود باشید، با چه کسی می‌گردید، کجا می‌روید، کجا می‌مانید و چه پیامکی می‌دهید که مبادا بیماردلی 15 سال دیگر با آن پیامک آبروی شما را ببرد.

وی افزود: مراقب قضاوت‌های خود باشیم که فردی دختر همسایه را چند شب دیده بود که به همراه وانتی به درب خانه می‌آمده و در مورد وی قضاوت کرده بود در حالی که این دختر خانم مومنه توسط شوهرخاله خود از سر کاری به خانه برگردانده می‌شده که گرگ و گراز خیابان به وی آسیب نزنند.

امیرالمؤمنین نمی‌گفت اطرافیان من خط قرمز هستند

نقویان افزود: تنها مورد حرمت نداشتن آبرو در مورد ظالمان و پرده‌درانی است که هیچ چیز برای آنان مهم نیست و چند هزار میلیارد از بیت‌المال می‌دزدند.

وی با اشاره به برخی رویه‌ها در دولت‌های قبل ادامه داد: امیرالمومنین علی(ع) با دریافت نخستین گزارش خلاف کارگزاران خود را عزل می‌کرد و نمی‌گفت کارگزاران من خط قرمز هستند و در روایات آمده که حضرت قائم بیشترین سختگیری را در مورد حلقه اول یاران خود دارد و با مردم مهربان است.
منبع: فارس
برچسب ها: نقویان
نظرات بینندگان