arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۹۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲

انتقاد شورای شهری ها از بریز و بپاش فرهنگی شهرداری تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : پارسینه نوشت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بودجه ای جداگانه از معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری دریافت می کند و شهرداری و سازمان فرهنگی هنری نباید با بودجه مردمی اش حرکاتی را انجام دهد که سبب انحراف فرهنگ و هنر از مسیر اصلی خود شود.

امروز مرتضی طلایی نائب رییس شورای شهر تهران در گفتگو با یکی از خبرگزاریها با بیان اینکه کمتر از یک درصد از بودجه فرهنگی و هنری شهرداری به حوزه برنامه ریزی‌های فرهنگی اختصاص دارد گفته است که در این چند سال تنها برای هزینه‌های جاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری اعتبار در نظر گرفته شده و بودجه برنامه‌های فرهنگی بسیار ناچیز بوده است.

البته طلایی در حالی به میزان بودجه فرهنگی شهرداری تهران انتقاد دارد که پیش از این عبدالحسین مختاباد  عضو شورای شهر تهران در گفتگو با «شهرخبر» از بودجه 100 میلیاردی سازمان فرهنگی هنری خبر داد، و گفت که حدود 90 درصد بودجه این سازمان که صرف امور جاری می شود.

سخنان مرتضی طلایی و مختاباد از دو منظر متفاوت از یک واقعیت واحد حکایت دارد و آن این است که این سازمان در رسیدن به اهداف فرهنگی شهرداری و تحقق ماموریت خود کارامدی و کارایی لازم را ندارد.

از این رو برای روشن شدن زوایای پنهان عدم کارامدی این نهاد فرهنگی وابسته به شهرداری تهران  به گفتگو با دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نشستیم.

سازمان فرهنگی هنر با معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری ادغام شود

محمد حقانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار «شهرخبر» در خصوص اقدامات و بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: بر اساس قانونی که از قبل بوده قرار است 4درصد از بودجه شهرداری به سازمان فرهنگی هنری اختصاص یابد؛ اما همپوشانی حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری از یک طرف و سازمان فرهنگی هنری شهرداری از طرف دیگر اشکالی است که وجود دارد.

وی ادامه داد: در بودجه ریزی شهرداری تهران ، بودجه ای به معاونت اجتماعی و ادارات و مناطق مربوطه و بودجه ای جداگانه به سازمان فرهنگی هنری تعلق می گیرد. متاسفانه این دو سازمان اکثرا با یکدیگر اصطکاک پیدا می کنند یعنی در یک حوزه امور توسط دو بخش به صورت موازی انجام می گیرد.

حقانی ضمن بیان اینکه این دو بخش هر کدام با هیئت مدیره جداگانه مدیریت شده اظهار کرد:  در شورای شهر به دنبال این خواهیم بود که سازمان فرهنگی هنری مثل بقیه حوزه های معاونت، سازمانی از معاونت فرهنگی و اجتماعی شود.
فرهنگ و هنر را با پول نمی توان سرپا  نگه داشت
غلامرضا انصاری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار «شهرخبر» معتقد است: کار فرهنگی و هنری در واقع هنر و اعتقاد و عشق است و اینگونه هنر در دل مردم جا باز خواهد کرد و تولید فرهنگی در اعماق جامعه می تواند نفوذ کند.

وی افزود: فرهنگ و هنر را با پول و دوپینگ نمی شود سرپا نگه داشت. مهمترین مشکل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ناکارامدی مدیریتی و تلنبار نیروهای خدماتی است. طبیعی است وقتی سازمانی اینقدر عرض و طول پیدا کند و بیشتر از یک وزارتخانه پرسنل و امکانات در اختیار داشته باشد به یک سازمان منفعل و ناکارامد تبدیل شود.

این عضو کمیسیون بودجه شورای شهر تهران ضمن تاکید بر اینکه چنین سازمانی را با پول نمی توان نجات داد گفت:  مشکل کار فرهنگی هنری در شهرداری تهران این است که نیاز به جراحی عمیق دارد.

امور  فرهنگی و هنری را باید به اصحاب هنر سپرد

انصاری با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با مدیران و کارگزاران امور شهری و نگرانی درمورد بریز و بپاش های شهرداری و توجه مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: اولین اقدام در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جراحی مدیریتی است. سازمان فرهنگی هنری باید در سازمان معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ادغام شود.

این عضو شورای شهر تهران ضمن بیان اینکه رسالت هایی باید برای سازمان فرهنگی هنری طراحی شود که کار هنری و فرهنگی را بتوان به صاحبان اندیشه و اصحاب هنر واگذار کرد گفت:  با نظارت بر این سازمان می توان تولیدات فرهنگی متناسب با نیاز جامعه را از این سازمان دریافت کرد.

مادی کردن فرهنگ و هنر سبب انحراف آن می شود

وی با یاداوری اینکه قبل از انقلاب کلاسهایی دکتر شریعتی و شهید مطهری سبب می گشت تا دانشجویان پزشکی و مهندسی با غیبت در کلاسهای درسی خود در کلاس این اساتید حاضر شوند گفت: کار هنری وقتی چنین جاذبه ای پیدا کند ماندگار خواهد شد. شهید مطهری، مقام معظم رهبری و روحانیون خط امام و رهبری قبل از انقلاب بدون هیچ بودجه ای موج و رستاخیزی را به وجود آوردند.

این عضو کمیسیون بودجه شورای شهر با تاکید بر اینکه امروزه مادی کردن هنر و فرهنگ سبب انحراف آن خواهد شد اظهار کرد: همین ظرفیت و رقم بودجه ای که به بخش فرهنگی اختصاص داده شده مناسب و کافی است.

انصاری ضمن بیان اینکه در کشوری کاملا فرهنگی هستیم گفت: فرهنگ ها، گویشها، زبانهای مختلف و هنرهای آیینی و غیر آیینی در سراسر کشور وجود دارد. باید مراکزی که موجود است را هر کدام به یک استان یا یک قوم یا منطقه جغرافیایی داد تا هر مرکز و قوم بتوانند سنت و فرهنگ اجتماعی خود را در این مجموعه ها آموزش و رونق دهند.

شهرداری نباید با بودجه مردمی اش بریز و بپاش کند

وی در خصوص اقدامات فرهنگی  که شهرداری و مدیریت شهری باید انجام دهد عنوان کرد:  ظرفیت و پتانسیل را برای  اصحاب هنر و فرهنگ ایجاد کرده که خود دست به اقدامات لازم بزنند. اگر بنا به تولید فرهنگ باشد، سازمانهایی مثل ارشاد و سازمانهای فرهنگی مسئول وجود دارند که کار خود در این زمینه را انجام دهند.

وی در پایان تاکید کرد: نباید شهرداری با مدیریت شهری که منابعش صرفا از بودجه مردمی و باری که بر دوش مردم گذاشته می شود تامین می شود،  اینگونه حرکت هایی را شاهد باشیم که هیچ مسئولی در این سالها نداشته است.

نظرات بینندگان