arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۲۲۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۱۶ مهر ۱۳۹۲

دلالان بازار برنج را به هم ریختند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قیمت برنج همواره در فصل برداشت کاهش می‌یابد اما امسال همزمان با ورود برنج تولید داخل به بازار، قیمت‌ها هم افزایش یافت.

به گزارش روزنامه ایران، علت افزایش قیمت برنج با وجود ورود برنج داخلی به بازار را از جمیل علیزاده شایق، رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان برنج پرسیدیم:

چرا زمانی که برنج تولید داخل وارد بازار شد، قیمت آن نیز افزایش یافت؟
همیشه بعد از فصل برداشت و زمانی که برنج داخلی وارد بازار می‌شد قیمت هم پایین می‌آمد اما امسال همزمان با ورود برنج داخلی حدود دو هفته‌ای قیمت بسیار بالا رفت و دلیل آن هم دلالان و واسطه‌هایی هستند که به صورت منسجم و متحد وارد بازار شدند و در عملیاتی برنامه ریزی شده به یکباره برنج ها را انبار کردند و با کمبود برنج در بازار موجب گران شدن قیمت این کالا شدند.

مگر سال‌های قبل این دلالان در بازار نبودند؟ چرا امسال قیمت برنج هنگامی که باید پایین می‌آمد بالا رفت؟
در مورد برنج تا به حال این برنامه نبوده است. هر سال اواخر مرداد و اوایل شهریور با ورود برنج داخلی به بازار قیمت آن شکسته می‌شد و از اواخر مهر و اوایل آبان که ورود برنج جدید در بازار به پایان می‌رسید قیمت ها کم کم افزایش می‌یافت و این رشد تدریجی دوباره از مرداد کم می‌شد، اما امسال بخاطر افزایش قیمت تمام اقلام، دلالان فرصت را مناسب دیدند و با اقدامی برنامه‌ریزی شده برنج‌ها را از کارخانه‌ها خریدند و انبار کردند، البته برخی کارخانه داران به طور مستقیم برنج را وارد بازار کردند که این کار دست دلالان را کوتاه می‌کند اما تولید کنندگان و کارخانه‌داران آنقدر اتحاد ندارند تا با فروش مستقیم برنج مانع دستیابی دلالان به بازار برنج شوند.

قیمت تمام شده برای هر کیلوگرم برنج طارم درجه یک 4200 تا 4500 تومان است اما دلالان محصول را با سود بیش از 100 درصدی کیلویی 10 هزار تومان می‌فروشند اما از اواخر شهریور و اوایل مهر قیمت برنج ایرانی تا حدودی کاهش یافته و قیمت ها آن شدت افزایشی را ندارد.

تولید برنج امسال چقدر بود و تولید داخل چه میزان از نیاز کشور به برنج را تامین می‌کند؟
نیاز سالانه کشور به برنج 2 میلیون و 800 هزار تن است که تولید داخلی امسال 2 میلیون و 250 هزار تن بود یعنی حدود 550 هزار تن به واردات نیاز داریم، البته اگر در سال‌های گذشته در مورد خرید تضمینی اقلام پرمحصول درست عمل می شد سطح زیر کشت برنج بالا می رفت و دیگر نیازی به واردات آن نداشتیم.

آیا میزان واردات برنج به اندازه نیاز کشور است؟
در هشت سال گذشته به‌طور متوسط واردات برنج هر سال یک میلیون و 200 هزار تن بود که تقریباً 2 برابر نیاز کشور واردات داشتیم. در 5 ماه اول امسال هم درست زمانی که کشاورزان مشغول کشت برنج بودند یک میلیون تن از این محصول وارد کشور شد در حالی که به آن نیازی نبود و کمبود برنج در بازار نداشتیم.

بحث‌های زیادی در مورد آلوده بودن برخی برنج‌های وارداتی در 2 سال اخیر مطرح شده آیا اتحادیه تولید‌کنندگان برنج در این خصوص اطلاعات جدیدی دارد؟

بحث های زیادی مطرح شد اما بالاخره معلوم نشد که آیا این برنج ها آلودگی دارند یا خیر. در واقع هیچ سازمانی مسئولیت این کار را نپذیرفت و به‌طور مستند و مستدل اعلام نشد که برنج های وارداتی آلوده هستند یا خیر. ما هم نتوانستیم اطلاعاتی در این خصوص به دست بیاوریم.

برنج کاران از نرخ خرید تضمینی برنج که برای سال آینده اعلام شده رضایت دارند؟
برای سال آینده بالاترین نرخ خرید تضمینی 2700 تومان و پایین ترین نرخ 2000 تومان است، اما اعلام زود هنگام نرخ خرید تضمینی مشکلاتی برای کشاورز به وجود می‌آورد زیرا این نرخ بر اساس هزینه‌ها و قیمت نهاده‌های جاری تعیین شده در حالی که زمان کشت برنج که بعد از فروردین است قیمت نهاده‌ها آن موقع تغییر می‌کند و همچنین زمان فروش برنج نیز از تیر ماه سال آینده است که طی این یک سال قیمت‌ها در نوسان خواهد بود. به همین دلیل از وزارت جهاد کشاورزی تقاضا کرده ایم با توجه به تأثیر نرخ تورم بر قیمت نهاده‌ها، اواخر بهمن ماه در مورد نرخ خرید تضمینی برنج اصلاحیه بدهد که این کار موجب دلگرمی کشاورزان خواهد بود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
حميدرضا پيري
|
UNITED KINGDOM
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
0
25
نفهميدين كار كيه؟ نفهميدين مشكل دارن برنج هاي وارداتي يا نه؟ جدا نفهميدين يا اينكه به قول رئييس جمهوري سابق گوش هر كدام را كه گرفتين صداي يك مجموعه بلند شد و شما رهايش كرديد؟ اي بابا مشكلي نيست سالهاست كه ما نفهميديم برنج ارسنيك را چه كسي وارد ميكند و تريلي هوو بي ترمز كار كيست و پني سيلين چيني بالاخره زيان آور است يا خير و قرص مسكن به كما مي برد يا نه و مافياي واردات خودرو دست كيست و چرا نميتوان به ايران خودرو و سايپا گفت قيمت هارا پايين بياوريد و دلار را چه كساني گران ميكنند و سكه در دستان كيست و هزاران سوال بي جواب ديگر. مسلما دليل اينها خارجي و تحريم ها نيست و فقط و فقط و فقط آقا زاده ها و رانت خوارهاي داخلي هستند ولي خب نميشود بگوييم . ليست سيصد نفره آقاي احمدي نژاد هم در جيب لباسشان خيس شد موقع شستن و از بين رفت.حيف شد... خواهش ميكنم چاپ كنيد .مثل گذشته حذف نكنيد نظرات رو ممنونم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
2
12
یکیشونو که یه حبس سنگین بدن دیگه کسی جرات نمیکنه ، خدایا کمک کن یکی یه تصمیم مردمی بگیره بالاحره آمین
محمد صادق خلج
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
1
19
این بلبشو بازار اسمش اقتصاد آزاد نیست . در اقتصاد آزاد حقوق هر 3 گروه تولید کننده ، مصرف کننده و توزیع کننده در کنار هم دیده و تعریف میشود . اسم این بازار ، بازار استعمار آزاد است . یا مثلاً افساد آزاد .حتی در آزادترین کشورها هم به خاطر تامین امنیت جامعه اجازه اینکارها داده نمیشود . دلال جماعت رو باید به سیخ کشید . احتکار قانون دارد ونیازی به قانون جدید ندارد . چرا اجرا نمیشود؟؟ لطفاً پاسخگو باشید
نظرات بینندگان