arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۹۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۸ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۲

هشدار سازمان محيط زيست در مورد افزايش آلودگي هواي تهران همزمان با آغاز سال تحصيلي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست گفت: بارترافيكي شهر تهران با آغاز سال تحصيلي در مهرماه امسال به طور متوسط ۳۰ درصد افزايش مي يابد كه اين امر موجب آلودگي بيشتر هوا و افزايش مشكلات زيست محيطي در شهرتهران مي شود.

علي محمد شاعري روز شنبه در گفت وگو با ايرنا گفت: همه ساله با معضل افزايش بار ترافيكي در ابتداي مهرماه مواجه هستيم و اين افزايش بارترافيكي به معناي آلودگي بيشتر هواست. راهكارهايي براي مقابله با افزايش اين آلودگي وجود دارد كه از آن جمله نظارت شديد مدارس بر سرويس هاي تردد دانش آموزان است تا آنها بدون معاينه فني در معابر تردد نكنند. 

وي تاكيد كرد: مدارس بايد در صورت مشاهده برگه معاينه فني خودروها به آن ها مجوز سرويس مدارس را بدهند. در سال هاي گذشته متاسفانه شاهد بوديم كه بسياري از اين خودروها فاقد معاينه فني و استانداردهاي لازم بودند كه علاوه بر توليد آلودگي، ممكن است موجب تصادف نيز بشوند. 

شاعري ادامه داد: همچنين بايد شهرداري ها و شركت واحد و اتوبوسراني به ويژه در كلان شهرها از اول مهرماه از تمام ظرفيت هاي حمل و نقل عمومي خود استفاده كنند. در حال حاضر برخي از خودروهاي حمل و نقل عمومي مانند اتوبوس ها به دليل نقص فني از چرخه مصرف خارج شده اند و مسئولان بايد نسبت به رفع نواقص آنها و وارد كردن به چرخه مصرف هر چه سريعتر عمل كنند. 

وي گفت: جبران ۳۰ درصد افزايش بار ترافيكي در اول مهرماه نيازمند برنامه ريزي دقيق از سوي مسوولان مديريت شهري است بنابراين نهادهايي همچون شهرداري ها ، سازمان حمل و نقل ترافيك و شركت واخد و اتوبوسراني بايد اين موضوع را با جديت پيگيري كنند. 

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست افزود: همچنين نيروي انتظامي بايد برخورد جدي تر با خودروهاي فاقد معاينه فني ، دودزا و اسقاطي داشته باشد و اجازه تردد به اين خودروها را در سطح شهر ندهد. 

شاعري ادامه داد: علاوه براين نيروي انتظامي بايد در محدوده هاي طرح ترافيك و زوج و فرد كنترل بيشتري بر تردد خودروهاي غير مجاز داشته باشد. 

وي اظهار داشت: مديريت شهري بايد به ويژه در كلان شهرها در ساعات اوج ترافيك از فعاليت هاي عمراني و شهري كه منجر به ايجاد گره هاي ترافيكي مي شود خودداري و فعاليت هاي خود را با ساعات اوج ترافيكي هماهنگ كند. 

شاعري يادآور شد : بهتر است شهرداري ها و نهادهاي وابسته به آن در زمان اوج ترافيك از فعاليت هاي عمراني همچون حفاري ، آسفالت كاري و ساخت و سازها معابر خودداري كنند. 
وي گفت : همچنين پايش و كنترل مداوم صنايع توليدي آلاينده در اطراف كلان شهرها و شهرهاي بزرگ بايد با جديت بيشتري انجام شود تا در اول مهرماه و با آغاز شروع فصل مدارس شاهد هوايي سالم باشيم. 

نظرات بینندگان