arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۵۲۶۳
تعداد نظرات: ۷۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۲

انتخابات ایران: یک غافلگیری دیگر؟

پیروزی خاتمی در سال 1376 تحلیل گران داخل و خارج ایران را مبهوت کرد. کمتر کسی تصور می کرد که خاتمی به آنچنان پیروزی خیره کننده ای در مقابل رقیب محافظه کار خود آیت الله علی اکبر ناطق نوری دست یابد. خاتمی چهره آنچنان شناخته شده ای در بین مردم نبود اما پیامش به موقع، ساده و جذاب بود. او با شعار دفاع از آزادی بیان، حاکمیت قانون، و مردمسالاری وارد صحنه انتخابات شد و به سرعت آوازه اش از تهران به شهرهای دیگر گسترش پیدا کرد. در آن انتخابات خاتمی 70 درصد آراء رای دهندگان را به خود اختصاص داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 

شهیر شهید ثالث در المانیور نوشت: پیروزی خاتمی در سال 1376 تحلیل گران داخل و خارج ایران را مبهوت کرد. کمتر کسی تصور می کرد که خاتمی به آنچنان پیروزی خیره کننده ای در مقابل رقیب محافظه کار خود حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری دست یابد. خاتمی چهره آنچنان شناخته شده ای در بین مردم نبود اما پیامش به موقع، ساده و جذاب بود. او با شعار دفاع از آزادی بیان، حاکمیت قانون، و مردمسالاری وارد صحنه انتخابات شد و به سرعت آوازه اش از تهران به شهرهای دیگر گسترش پیدا کرد. در آن انتخابات خاتمی 70 درصد آراء رای دهندگان را به خود اختصاص داد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این تحلیلگر سیاسی می نویسد: پس از هشت سال ریاست جمهوری خاتمی واقعه مشابهی در انتخابات سال 1384 رخ داد. این بار چهره ناشناخته دیگری به نام محمود احمدی نژاد با شعار "عدالت" و مبارزه با مفاسد و انحصارات اقتصادی پا به عرصه انتخابات گذاشت و  توانست رقیب صاحب نام خود آیت الله هاشمی رفسنجانی را در مرحله دوم شکست دهد. ناظران درون ایران پیروزی احمدی نژاد را در دور دوم عمدتا ناشی از نارضایتی و عصیان عمومی علیه روند سیاسی-اقتصادی آن روز کشور و بی توجهی رقیب پرقدرت وی آیت الله رفسنجانی نسبت به مقوله عدالت بخصوص عدالت اقتصادی می دانستند. چیزی که احمدی نژاد بر روی آن بسیار تاکید می کرد.  

در جریان انتخابات اخیر هاشمی رفسنجانی برخلاف تصور عمومی بار دیگر در صحنه ظاهر شد با این تفاوت که شرایط نسبت به سال 1384 چرخشی 180 پیدا کرده بود. مردم، خسته از سیاست های نا متعادل احمدی نژاد، فشار های اقتصادی، و خودشیفتگی و گروه شیفتگی مفرط او و اطرافیانش، حضور رفسنجانی را که از تغییر در روابط خارجی و سامان دادن به وضعیت اقتصادی سخن می گفت با شور و هیجان چشمگیری پاسخ گفتند. دیری نپائید که با عدم احراز صلاحیت رفسنجانی نوعی سر درگمی همراه با پرسش های بی جواب جایگزین فضای مزبور گردید.

 تا چند روز پیش اکثر نظرسنجی ها محمد باقر قالیباف، شهردار تهران را کاندیدای بلامنازع انتخابات ریاست جمهوری این دوره معرفی می کردند اما یکباره نام چهره دیگری نیز به عنوان رقیب قالیباف مطرح شده است. حسن روحانی شخصیتی که در مرز بین اصولگرایان و اصلاح طلبان قرار دارد در آخرین نظرسنجی با 27.2 درصد آراء از قالیباف با 20.1 درصد آراء پیشی گرفته است. 

حسن روحانی از جهاتی شخصیت جالبی است. او در عین حال که به هاشمی رفسنجانی و خاتمی نزدیک است نماینده آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در یکی از حساس ترین مراکز تصمیم گیری کشور یعنی شورای عالی امنیت ملی ایران نیز هست. همین امر باعث گردید که وی هشت سال در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و هشت سال در دوران محمد خاتمی در سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی انجام وظیفه نماید. روحانی پنج دوره نماینده مجلس شورای اسلامی، ریاست کمیسیون سیاست خارجی مجلس، 20 سال عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، که تا امروز نیز ادامه دارد، و بالاخره نمایندگی کنونی مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری را در کارنامه خود دارد.

از حیث تحصیلات نیز روحانی ترکیب غریبی از مدارج حوزوی در حد اجتهاد، و مدارک دانشگاهی در حد دکترای حقوق از دانشگاه کلدونین گلاسکو را در خود جمع کرده است. اما چه عواملی باعث گردیده تا حسن روحانی که چهره کمتر شناخته شده ایست ناگهان در قالب یکی از مدعیان انتخابات امسال مطرح گردد؟

حسن روحانی حرفهای تازه ای می زند. او معتقد است که آزادی رسانه ها و پایگاه های اینترنتی و رسانه های ملی عامل عمده جلوگیری از فساد اقتصادی است و به این ترتیب با زیرکی مقوله آزادی بیان را به اقتصاد پیوند می زند. روحانی هم چنین می گوید که "باید روابطمان را با دنیا تسهیل کنیم. گذشت دوره ای که دنیا را حصار می کشیدیم و می گفتیم فقط خودمان".

او در جریان یک مصاحبه انتخاباتی در اظهار نظری کم سابقه، که آشکارا بر خلاف برداشت های تحلیل گران غربی است، خطاب به گروهی از خبرنگاران می گوید: "شما می گوئید سیاست خارجی دست دولت نیست. ولی اینجوری نیست". استدلال او جالب توجه است. روحانی به سیاست خارجی دولت های هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی نژاد اشاره کرده و تفاوت بارز بین سیاست های خارجی ایران در سه دوره مزبور را دلیل آشکاری می داند که دولتها، علیرغم اینکه نظر نهائی بر  عهده رهبر جمهوری اسلامی است، در تعیین سیاست خارجی موثرند. او می پرسد "رهبری همین رهبری بود" اگر دولت ها در تعیین سیاست خارجی دست نداشته باشند پس سیاست های خارجی متفاوت در زمان روسای جمهور مختلف چگونه توجیه می شود؟

روحانی در مصاحبه دیگری ظرف روزهای اخیر در خصوص رابطه با آمریکا نیز نقطه نظر جدیدی ارائه می دهد. او می گوید: "ما باید 10 سال پیش با آمریکا سیاست تنش زدائی را پیش می گرفتیم. الان (دیگر) در شرایط تخاصم هستیم...باید (اول) تلاش کنیم تخاصم را به مرحله تنش بیاوریم، آنوقت می توانیم تنش زدائی کنیم".

از دیگر گفته های پرجاذبه روحانی برای طبقه متوسط شهری و جوان کشور، که در انتخابات نقش تعیین کننده ای دارند، این است که "احترام را به پاسپورت ایرانی برمی گردانم".

چند اتفاق می تواند شانس روحانی را برای پیروزی در انتخابات بنحو قابل توجهی افزایش دهد. اول اینکه کاندیدای دیگر غیراصولگرا محمد رضا عارف که مواضعی نزدیک به روحانی دارد به نفع وی کناره گیری کند. وجود همزمان هر دو نفر باعث تقسیم شدن آراء حامیان "جریان میانه رو و اصلاح طلب" بین آنان می شود و از شانس روحانی خواهد کاست.

دوم، حمایت پر قدرت هاشمی و خاتمی از اوست. هیچ نظرسنجی نشان نمی دهد که کاندیدائی بتواند بیش از 50 درصد آراء را به خود اختصاص داده و در دور اول پیروز گردد. لذا روحانی برای پیروزی نهائی باید بتواند جزو یکی از دو نفر صعود کننده به دور دوم باشد. تا کنون هم رفسنجانی و هم خاتمی از حمایت علنی حسن روحانی سر باز زده اند. آنان احساس می کنند که اگر با تمام قوا پشت سر وی قرار بگیرند در صورت شکست وی، جناح افراطیِ اصولگرا بهره برداری کرده و شکست روحانی را به پای کل جریان میانه رو و اصلاح طلب خواهد نوشت.

اما تحلیل گران درون ایران در عین حال معتقدند که اگر روحانی بتواند به دور دوم راه پیدا کند آنوقت رفسنجانی و خاتمی به احتمال زیاد خطر کرده و حمایت خود را از روحانی علنی خواهند کرد. حمایت این دو تن، جائی که تنها دو رقیب در صحنه حاضرند، می تواند آراء بخش قابل توجهی از حامیان طیف میانه رو و اصلاح طلب را به سمت روحانی سوق دهد. وقوع چنین اتفاقی می تواند سرنوشت ساز بوده و روحانی را راهی پاستور کند.

اما پیش از هر چیر باید منتظر ماند و دید آیا روحانی توانائی عبور از مرحله اول را دارد؟ نظر سنجی ها چه معتبر باشند و چه نباشند فراموش نباید کرد که تجربه نشان داده که در انتخابات ایران همه چیز در آخرین دقایق رقم می خورد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
12
273
تا فرصت هست آقایان روحانی و عارف بنشینند و طبق مرام نامه ای ائتلاف کنند.
موجی که به سبب ائتلاف برخواهد خواست باعث رشد 10 تا 15 درصدی فرد منتخب خواهد شد.
شعار ما امروز در شیرودی ائتلاف است، ائتلاف.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
13
156
گذشت دیگه اون دوران. بین مردم یه شور نشاط و امیدی بر پابود .....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
20
231
البته اگر ملاك براي انتخاب افراد راي مردم باشد مسلماً آقاي روحاني پيشتاز هست و خواهد بود.
تیام از اهواز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
15
192
زنده باد روحانی
بعد از 16 سال حماسه ساز انتخابات باز مردم ایران خواهند بود
فرزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
10
200
آقای عارف هم تو خیلی از نظر سنجی ها اوله ، زنده باد اصلاحات

امید وارم که آقای روحانی و عارف ائتلاف کنن
امير
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
26
320
من دوست دارم كه ائتلاف بين آقاي عارف و روحاني شكل گيرد و آقاي عارف به نفع آقاي روحاني كنار بكشد و سپس آقايان هاشمي و خاتمي از آقاي روحاني حمايت كنند اگر موافيد راي مثبت و اگر مخالفيد راي منفي بدهيد سپسگذارم.
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
15
192
به امید پیروزی دکتر روحانی عزیز و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید...
ایران
|
IRAQ
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
15
161
رای ما روحانی
واسه نجات ابران
احسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
17
135
تنها دکتر روحانی پتانسیل ریاست جمهوری در بین این هشت نفر را دارد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
14
143
فقط روحانی انشالله با حمایت عارف روحانی پیروز است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
12
109
دوستان فقط به رای خودتون فکر نکنید خانواده رو هم با خودتون همراه کنید وهر چی میتونید دویتان وآشنایان رو روشن کنید که الان هیچ راهی جز آمدن یک رییس جمهور معتدل نداریم .درود به روحانی
ايراني
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
229
27
راستي از كشته شدگان ايذه و سميرم چه خبر؟
عارف وروحاني روشون ميشه از اصلاحات حمايت كنن؟
بزرگترين دستاورد دولت اصلاحات قتلهاي زنجيره اي و فتنه كوي دانشگاه و تعليق هسته اي وقرارداد ننگين سعدآباد بود.
امید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
16
72
نباید از رای روستاها و شهرهای کوچک غافل شد. در چند روز تعطیلی اخیر به چند روستا سفر کردم. آنچه باعث تعجبم شد تبلیغات وسیع و توزیع حجم بالای پوستر به نفع بود. در این مدت شاهد دو سخنرانی از سوی روحانیون اعزامی نیز بودم که به صورت غیر مستقیم بر علیه روحانی سخن می گفتند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
6
62
ضرر اینکه شاید شکست بخورند و جریان اصولگرا سوء استفاده کند بیشتر است یا دوباره یه نفر بیاید راه قبلی را ادامه بدهد؟ اگر آقای هاشمی و خاتمی به صرف این بهانه یا بهانه های مشابه حمایت نکنند به کشور و مردم جفا کرده اند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
9
73
امیدوارم با رای بالا رئیس جمهور ایران بشه
رزمنده دوران دفاع مقدس
|
-
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
6
50
خداوند انسان میانه رو ومعتدل رادوست دارد اصلا اسلام دین اعتدال وازافراط وتفریط بدوراست .خداکند سرنوشت کشوردست کسانی بیفتد که درسایه اسلام واستفاده ازاراء نخبگان بنحواحسن به اداره کشوربپردازندوازتنش های سیاسی بپرهیزند.خداکند ،انشاالله به امید خلق حماسه سیاسی در24خرداد
خودم
|
GERMANY
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
7
61
تحليل خوبي بود...
اگه آقاي هاشمي را برميتافتند آنوقت مردم نشون ميدادن كه تواين 8سال چه زجري كشيدن.!
الان هم بايد به اين جمله از بودا توجه كنيم :«اگر در اولين قدم موفقيت نصيب ما ميشد، سعي و عمل ديگر معني نداشت»
بايد نزديكترين شخص به اهداف هاشمي و خاتمي كه فراجناحي عمل كند را انتخاب كنيم و بدانيم كه با قهركردن و راي ندادن به ورژن جديد احمدي نژادكمك كرده ايم.
مرا عار آيد از اين زندگي ... كه سالار باشم كنم بندگي
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
48
28
نظرسنجی های ساختگی که حتی صداوسیما هم به آنها اشاره کرد ، زمینه سازی برای باورپذیری شکست مفتضحانه اصلاح طلبان و پشت کردن مردم به آنها بعد از ماجرای 88 است ، تا ضربه نهایی و تیرخلاص به آنها زده شود. کاش بتوانید مطلبی در این زمینه منتشر کنید و اطلاع رسانی کنید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
15
56
دیروز محسن رضایی چهره حقیقی و نهانش را نشان داد


ادب به ظاهرش و دم از فقر و بیکاری زدنش فقط برای جلب آراست....


حرف صادقانه و اصلی و شجاعانه و غیر منفعلانه را به ترتیب ولایتی و روحانی زدند...

غرضی که کلا تعطیل بود و بجای رقابت کدخدامنشی و سکوت کردن را توصیه میکرد

محسن رضایی هم منفعل بود و منافقانه عمل کرد

نشان داد رئیس جمهور بشود در سختگیری به مردم دست کمی از جلیلی و حدادو قالیباف ندارد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
12
91
من پیش بینی می‌کنم که روحانی در دور اول پیروز انتخابات باشد
ناشناس
|
-
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
9
54
اداره كشور به وجود افراد پخته و دلسوزي مثل ايشان نياز دارد به حول و قوه الهي ايشان منتخب مردم است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
11
68
درودبر روحانی
دانشجو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
10
55
روحانی از همه لحاظ مناسب ریاست جمهوری است،پ
دوستان شک به دلتان راه ندهید،
تا رسیدن به ایرانی آزاد و پیشرفته راهی نیست............
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
13
48
پس چرا ما هرچی میبینیم تو جامعه عارف بالاتره؟
NASER
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
10
52
روحانی مردی شریف و توانمند است و رای دادن به او احتیاج به تایید دیگران ندارد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
29
13
چقدر بیطرفی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
8
57
لطفا خبررساني فرماييد. حضور همه در انتخابات براي پيروزي انتخاباتي دكتر روحاني يا دكتر عارف واجب است.
حتي يك راي هم مهم است!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
11
50
درودبر روحانی
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
13
53
به امید پیروزی قطعی حسن روحانی...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
6
17
واقعا اعتقاد شما در مورد انتخابات 84 و پیروزی احمدی نژاد همین چیزهایی که نوشته ؟
احسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
13
40
در بین این هشت نفر کسی که لیاقت ریاست جمهوری اسلامی ایران را دارد فقط دکتر روحانی است.
او، تنها می تواند کشور را نجات دهد
رحيمي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
6
43
اميدوار استمرار دولت آقاي احمدي نژاد با انتخاب مردم استمرار نداشته باشد در غير اينصورت واويلاست .
hamed
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
8
74
من تا دیروز قصد صد در صدی داشتم برای رأی دادن به آقای سعید جلیلی زیرا او را اخلاقی ترین ، حزب اللهی ترین و پایبندترین فرد به منافع انقلاب می دانستم. اما دیروز او در مناظره اش، تمام باورهای مرا به هم ریخت.
من از یک نیروی حزب اللهی معتقد به نظام و انقلاب و آرمان های شهدا انتظار نداشتم برای آن که در یک مناظره سیاسی حرفی برای گفتن داشته باشد ، پرونده های محرمانه کشور را روی دایره بریزد که بله در جمهوری اسلامی، در سال های قبل، در سمیرم و سبزوار و ایذه و فیروزآباد، بین مردم و نیروی های نظامی و انتظامی درگیری به وجود امد و چند نفر از مردم کشته شدند.آیا این که در 34 سال از عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی،در چند جا هم به عللی ناآرامی ایجاد شده و چند نفر هم کشته شده اند، باید دستاویز دبیر حزب اللهی شورای عالی امنیت ملی باشد برای رأی آوردن؟ ان هم بدون این که توضیح داده شود که در آن شهرها واقعا چه اتفاقی افتاده و ماجرا چه بوده است؟ آیا متهم کردن نظام به کشتن مردم بدون ذکر اصل قضیه و حتی بدون اعلام این که ممکن بوده خطایی از یک یا چند مامور جزء بوده ،و بدون ذکر شهدای احتمالی ماموران پلیس با دغدغه های پاسداری از نظام همخوانی دارد؟!

آیا هزینه کردن از رهبری در مناظره که بله! ایشان فلان پاراف را زیر گزارش محرمانه نوشتند درست بود؟ آیا آن گزارش و پاراف رهبری ، سند محرمانه نبود؟ آیا محرم سیاست هسته ای ایران این گونه رازداری و امانتداری می کند؟
ظرفیت داشتن خیلی مهم است. یک رزمنده ، یک نیروی ارزشی ، یک حزب اللهی ، هرگز و هرگز برای دست یاقتن به قدرت، نظام و انقلاب را زیر سوال نمی برد و رازهایی که به عنوان امانت در دست او هستند را وسیله رأِی آوری نمی کند.

این اشتباهی بود که محمود احمدی نژاد در انتخابات قبلی کرد و امروز می بینیم کسی که این همه به او امیدوار بودیم درست در همان راه طی شده ای قدم می زند که پیشتر احمدی نژاد پیمود و دلسوختگان نظام و و انقلاب و ولایت را نقره داغ کرد.
ای کاش این مناظره هرگز پخش نمی شد تا باورهای ذهنی ام این گونه به هم نمی ریخت. آقای جلیلی دلمان را شکستید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
11
51
درود بر روحانی عزیز
فرامرز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
6
46
به امید توفیق تو مَردِ مَن...
بزرگوارِ سپیده دم اُمید...
روحانیِ خواب های آتیِ روشن من...
یک ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
7
33
به نظر من که تحولات انتخابات ایران را به دقت دنبال می کنم تحلیل و ارزیابی دقیق و جالب توجهی است. آیا دکتر روحانی می تواند در نقش "فرج بعد شدت" ظاهر شده و با تدبیر وعقلانیت و اعتدال با اینهمه نابسامانیهای راه یافته در امور سیاسی و فرهنگی و به ویژه اقتصادی ایران (که عمدتا از سوء مدیریت و سیاستهای تاسفبار دولت در عرصه بین المللی نشات می گیرد) مقابله ای امیدآفرین بکند؟ همه باید در راستای تحقق این هدف مشارکت مسئولانه بکنیم.
مرضیه سادات
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
9
51
ائتلاف روحانی و عارف پیروزی صددرصد در پی داره و این موضوع اصولگرایان رو آشفته کرده
ویونا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
10
39
زنده باد دولت تدبیر و امید

زنده باد روحانی
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
10
44
دورد بر اصلاحات
درود بر خاتمی
درود بر روحانی
صالح
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
6
37
من معتقدم در کشورهای گزینه های واقعا بهتری بود... ولی بهرحال شرایط بگونه ایست که امکان حضور انها نبوده... البته انها نیز تمام عیار و کامل نبوده اند...ولی معیار فعلی ما فقط انتخاب بین بد و بدتر باشد... من بین این هشت گزینه ی موجود، اقای روحانی و سپس اقای عارف منطقی تر دیدم... امیدوارم با اعتلاف این دو نفر، که امیدوارم ان یک نفر حسن روحانی باشد، لااقل یک قدم در جهت بهتری نسبت به امروز برگردیم.
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
55
12
رای ما به سردار اقتصاد ایران
دکتر محسن رضایی
alireza
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
12
37
به فضل خدا روحانی برای این ملت انتخاب و خدمت میکند
majid
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
4
24
khodaish kheeeyli fogholadast
درود بر حسن روحانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
9
47
به روحانی رای میدیم تا امثال جلیلی و قالیباف که از هر راهی دنبال قدرتن قافبگیر بشن.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
8
40
بزرگترین اشتباه هاشمی و خاتمی همین است که با نگاه ترس آلود وارد حمایت از روحانی نشوند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
8
43
زنده باد هـــــــــــــــــــــــــــــاشمی
رای من دکتر روحـــــــــــانـــــــــــــي
میانه رویی عملگرا و نزدیک به آیت الله هاشمی
وفادار به نظام و رهبری
مرد تدبیر و امید
روحانی ای با کلام نافذ و سیمایی جذاب
با سواد و مسلط به پنج زبان خارجی (انگلیسی، عربی، المان، روسی و فرانسوی)
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
6
34
همه منتظر ايتلاف هستند چرا خبري نيست؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
30
14
از نظر سنجیتون همه چیز معلومه
صدای مخالف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
5
36
آنچه مسلم است این است که یکی از این دو بزرگوار ( عارف و روحانی ) باید فداکاری کنند و به نفع دیگری کنار بروند.
رضا حاجی زاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
6
25
آقای غرضی خودشون مدعی هستند که در بازی سیاسی اصلاح طلبان و اصول گرایان نیستند و این درحالیست که همگان می دانند ایشان از زاستی های سنتی است. نقش ایشان فقط تغییر بحث مناظره در جریان بیان واقعیت ها و حمله به اردوگاه اصول گرایان بود. درواقع اصول گرایان با ترکیب 6 به 2 وقت بیشتری برای بیان دیدگاه خود داشتند. درواقع 3 برابر اصول گرایان. و نتکته دیگر اینکه آقای حداد عادل اصلا در ردای ریاست جمهوری نیستند و خود نیز به این امر واقف اند و نقش ایشان نیز خراب کردن برنامه بازی حریف بود( مانند برخی از بازیکن های فوتبال که نقش توپ خراب کن را دارند) . آقای رضایی مدام از برنامه ای نا نوشته و نا خوانده ، پاره پاره شرحی مختصر می دهند و نشان دادند که با به چالش کشیدن ایشان دستشان رو خواهد شد. دکتر ولایتی نماد یک سیاست مدار اصول گرای اخلاق مدار هستند. ایشان هرچند اصول گرا هستند اما حاضر به پرداخت هزینه به قیمت انحراف از اصول خویش نیستند و نشان دادند وقتی پای منافع شخصی پیش آید ، اصول گرایی را رها نمی کنند. اما آقای قالی باف در صدد جمع آوری آب رفته از جوی اند. مناظر سوم لبخند از لبان ایشان برداشت . آقای جلیلی نشان داده اند تا به حال در نقشی فرو رفته بودند که باید نقش یک سیاستمدار مدبر را بازی می کردند با اتکا به اعتماد بنفس خویش در صدد نشستن بر کرسی قدرتند . بهرحال گمان نمی برم بینندگان نتایجی از سخنان ایشان دریافته باشند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
34
13
اشتباه مي كنيد . چهره مبهوت كننده اين سري آقاي مهندس غرضي هستند.
محتسب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
50
11
به نام خدا
روحانی با وجود اینکه طلبه ست اما بعضی مسائلش خارج از شرع و عرف کشوره
کم از احمدی نژاد نداره دوران دبیری کمیسیون امنیت ملی اش یکی از نزدیک ترین افرادش رفت و کلی اطلاعات با خودش برد....
هرچی خیره برای این مملکت پیش بیاد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
24
12
اشتباه مي كنيد . چهره مبهوت كننده اين سري آقاي مهندس غرضي هستند.
متا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
9
46
روحاني جان، خاتمي ديگر است، حمايتش حمايت اكبر است. دورد بر حسن روحاني
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
7
41
مرگ بر تحجر، سوء مدیریت و خودرایی
درود بر روحانی+رضایی+عارف
سامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
5
18
سلام.
کسانی که مستند آقای روحانی رو ندیدن میتونن از تو کانال من در آپارات با حجم 33 مگابایت دانلود کنند.
البته اینو بگم که من هم یه تیکه هاشو حذف کردم و هم کیفیتشو آوردم پایین.ولی خیلی خوب جواب میده.
من بهتون قول میدم بدتون نمیاد.
http://www.aparat.com/v/SIB23
آخرین نظرسنجی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
6
34
روحانی و عارف در صدر تمام نظرسنجی ها:

www.ENTEKHAB.ir
www.FARARU.com
www.PARSINE.com
www.ENTEKHABESHOMA.ir
www.IE92.ir
www.NAZAREAKHAR.ir
www.FARYADGAR.com
www.1RAY.ir
www.KHABARONLINE.ir
www.KHABARPU.com
www.INN.ir
www.ARNANEWS.ir
www.JAMNEWS.ir
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
6
37
زنده باد روحانی و عارف
زهرا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
6
37
این انتخابات خیلی پیچیده است.
1. با حضور حداکثری است که میتوان از تکرار افتضاحات 84 و 88 جلوگیری کرد.
2. ما در انتظار نتیجه ائتلاف آقایان روحانی و عارف هستیم.
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
4
24
اگر ائتلافی در اصلاح طلبان صورت بگیره، حتما یک پای دور دوم رای گیری خواهند بود. پای دیگر هم بین ولایتی، قالیباف، رضایی و جلیلی خواهد بود. مگر اینکه در روزهای باقیمانده ائتلاف جدیدی در اصولگراها هم بوقوع بپیونده.
اقبال
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
5
19
با سلام ؛ مناظرات و خصوصا سومین آنها برگ جدیدی از توانمندیهای کاندیداها را روشن نمود ، بطور کلی 3 خط را میتوان تمیز داد ، جریان اصلاحات که به نوع خودشان تکنوکرات و منتقدند قطعا آرای آنها قابل ملاحظه خواهد بود لیکن بدلیل تفرقه نمیتوانند پیروز باشند، جریان میانه رو اصولگرایی که به دلیل تجربه در ناتوانی عناصر قبلی اکنون تکنوکرات هستند این گروه آراء بالاتری خواهند داشت اما باز بدلیل عدم انسجام برنده نیستند، جریان اصولگرایان خوش خیال که همه چیز نزدشان بهترین است و در دهه اول انقلاب گیرند ،دیگری بدون در نظر گرفتن مسائل و گرفتاریهای کشور همچنان عملکرد خود و منسوبانشان را بهترین میداند و ورژن مودب دیگر سعی در توجیه همه گرفتاریها دارد به نظر نمیرسد این گروه در میان مردم جایگاهی بیابند، این فرصت مناسبی است تا روحانی وعارف اعتلاف کرده یکی رئیس جمهور و دیگری معاون اول باشند، سال 84 دکتر معین این از خودگذشتگی را نداشت و 8 سال برای رسیدن این فرصت زمان از دست رفت
پدرام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
6
34
روحانی را با معاون اولی عارف دوست می دارم.... امیدوارم این دو باهم باشند در دولت آینده
sasan
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
3
4
... مقابل رقیب محافظه کار خود آیت الله علی اکبر ناطق نوری دست یابد...
عزیزان!
یادش به خیر قدیم ندیما واژگان را خاصیتی بود به نام "معنا"
تو را خدا این قدر الکی و کیلویی و دل بخواه ازشون استفاده نکنید گناه داره.
عزیز باشید
محمدرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
9
21
منم اصلاح طلبم و رای منم عارف هست .
تمامی تحلیل ها و امارهای شما اشتباه هست و من تعجب میکنم چطور شما به این نتایج می رسید !!
اگر قرار باشد انتخابات به دور دوم کشیده شود مطمئنا یکنفر از دو نفر محمدباقر قالیباف خواهد بود در مورد نفر دیگر احتمالا رضایی و یا یکی از نامزدهای اصلاح طلب خواهد بود که در هر صورت اصلاح طلبان برنده انتخابات دو مرحله ای نخواهند بود و مطمئنا آقای روحانی نخواهد بود چون مردم به فرد روحانی (معمم) رای نمیدهند.
چاره از نظر من ایجاد موجی برای پیروزی در دور اول انتخابات خواهد بود که فقط از عهده سران خاموش اصلاح طلب بر خواهد آمد.
باران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
19
7
یه سوال غیر مغرضانه : مجمع تشخیص مصلحت فقط شانزده ساله (از اتمام دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی )که تاسیس شده .در حالی که شما نوشتید آقای روحانی بیست ساله که در مجمع تشخیص عضو هستند . سایت محترم انتخاب لطفا برای جلوگیری از شائبه اصلاح فرمائید .با تشکر
حسين
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
10
28
چرا انصاف نداريد يك بار از عارف اسم نمي آوريد
lily
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
5
22
جایی که بزرگان ما از خطرکردن می ترسند، ما چرا بال بال بزنیم؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
32
26
آخه روحانی هم شد گزینه ؟؟؟
بابا لااقل عارف رو بگید که منطق حالیشه.
ناشناس
|
FRANCE
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
10
45
در مناظره روز جمعه 17 خرداد ، قالیباف با ادبیات جبهه ای و با صدای رسا و کلمات محکم و سریع ،حسن فریدون روحانی را به چالش کشید و تصورش این بود که از محبوبیت روبه افزایش روحانی کاسته و خودش را بالا بکشد .قالیباف در این صحبت خودش را طرفدار دانشجویان منتقد سال 82 نشان داد تا از زهر سخنرانیش در جمع بسیجیان بکاهد بویژه اینکه او خودش را چوب زن دانشجویان معرفی کرد .اما استدلال محکم و افشای هدف حمله گازانبری توسط قالیباف در جمع و نگاه مستقیم ملت ایران ، قالیباف را دچار ضعف نفس شدید و بازنده بزرگ مناظره کرد طوریکه شما سرخ شدن قالیباف را در تلویزیون شاهد بودید و وی هرگز نتوانست از خودش دفاع کند .من از دکتر حسن فریدون روحانی خوشم آمد و وی را در قامت یک نیم مرد کهن برای خرمنکوبی شناختم ...
حسين
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
4
26
كاملا موافقم
همشهری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
3
28
اعتلاف عارف و روحانی یک تاکتیک قوی است و شانس برد را برای این بزرگان بیشتر می نماید ولی انتخاب نماینده اصلی اعتلاف یک استراتژی است.در صورت پیروزی این اعتلاف اصلاح طلبان برای بنای حکومتی قوی و تعامل بهتر با جهان و گذر از تفکرات و احساسات تند اصولگرا به فردی معتدل ( مانند خاتمی) نیازمندندکه به نظر می رسد دکتر عارف به این گزینه نزدیک تر است.
اسمال
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
3
20
همین جمله آخر حجت رو بر همه تمام کرد!
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
7
68
سلام و درود و رحمت خدا بر این مرد روحانی

انتخاب ما فقط تویی روحانی

(دوستان مثبت بدین امار بره بالای 20000 )
سپیده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
61
14
روحانی رو دوست دارم ولی بهش رای نمی دم...ولایتی بیشتر باب میلمه...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
112
10
فقط فقط جلیلی
alireza
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
15
62
تا الان تصمیم داشتم رای ندم
ولی ما رای میدیم اقای روحانی فقط و فقط به خاطر شما و ازادی بیان و عدالت
نظرات بینندگان