arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۳ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۲

گفتگو با اریکسون سرمربی سابق انگلیس و مدیر فنی باشگاه النصر امارات

مذاکراتم با پرسپولیس نیمه کاره ماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب ورزشی، اسون گوران اریکسون، مربی سابق تیم ملی انگلستان، به تازگی کار جدید خود را به عنوان مدیر فنی باشگاه النصر امارات شروع کرد. اریکسون که در آستانه ۶۵ سالگی است در گفتگویی از ۴۰ سال تجربه مربیگری‌اش گفته است.
اوایل آذر ۱۳۹۰ اسم اریکسون در روزنامه‌های ورزشی ایران زیاد شنیده می‌شد. خبرها از مذاکره باشگاه پرسپولیس با این مربی سوئدی حکایت داشت. ‌مذاکراتی که اریکسون را تا جزیره کیش هم آورد اما به تهران نرساند.
بعضی از رسانه‌ها، "شیوه زندگی ایرانی" را دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات پرسپولیس و اریکسون اعلام کردند، در حالیکه او در مصاحبه‌اش با اشاره به زیبایی‌های جزیره کیش و تعریف از مردم، قرارهای مقدماتی را مثبت ارزیابی کرد.
مربی سابق تیم انگلستان از بازی مقابل پرتغال در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان به عنوان تلخ‌ترین خاطره مربیگری‌اش یاد می‌کند.یکی از مهمترین دوران زندگی حرفه‌ای اریکسون به سال‌هایی بر می‌گردد که مربیگری تیم ملی انگلستان را به عهده داشت.
او پیشنهاد ابتدایی انگلیسی‌ها را باور نداشت و فکر می‌کرد کسی پشت تلفن دارد با او "شوخی" می‌کند چرا که بعید می‌دانست انگلیسی‌ها برای تیمشان مربی خارجی استخدام کنند. اما می‌گوید: "بعد آدام کروزیه زنگ زد و همدیگر را دیدیم و توافق کردیم."
اریکسون می‌گوید که بعد از به دست آوردن پیروزی مقابل فنلاند، یونان وآلمان کاملا در انگلستان پذیرفته شد. او برد ۵-۱ مقابل آلمان را مثال می‌زند و از حمایت بیشتر رسانه‌ها یاد می‌کند اگر چه معتقد است که جلب حمایت همه ممکن نیست.
او از تجربه جام جهانی کره-ژاپن به خاطر بازی مقابل کشور زادگاهش و هم بازی شدن با برزیل، قهرمان جام، به عنوان یک تجربه مشکل یاد می‎کند اگرچه معتقد است که نتیجه به دست آمده قابل قبول بوده و تیمش آمادگی رسیدن به جام را نداشت.
مربی سابق تیم انگلستان از بازی مقابل پرتغال در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان به عنوان تلخ‌ترین خاطره مربیگری‌اش یاد می‌کند و با اعتقاد به اینکه آن سال آمادگی قهرمانی جام را داشته‌اند، ناکامی تیم را از "بد شانسی" می‌داند.
توصیه اریکسون به مربی تیم ملی انگلستان این است که روزنامه‌های این کشور را نخرد و نخواند. پیشتر هم هاوارد ویلکینسون به او گفته بود: "مربیگری تیم فوتبال انگلستان بهترین شغل دنیاست اگر در این کشور زندگی نکنی."
دومین تجربه ملی اریکسون با تیم ملی مکزیک بود، کشوری که به گفته او اهمیت زیادی برای فوتبال قائل است، اگرچه فوتبالی "کاملا سیاست‌زده دارد".
کار او در مکزیک ناتمام باقی ماند و او را اخراج کردند تا به گفته اریکسون، کار را به آگره مکزیکی بدهند که پیشتر به خاطر قراردادش با رئال مادرید نمی‌توانست به تیم ملی بیاید. اگرچه در مکزیک به اریکسون خوش گذشت و بودن در این کشور را "تجربه خوبی" می‌داند اما در نهایت، رفتن به مکزیک را اشتباه تلقی می‌کند.
ساحل عاج آخرین تجربه ملی اریکسون تا کنون به شمار می رود. تیمی که به گفته او "بازیکنانش خوشحال بودند و سخت کار می‌کردند و خودشان را وقف تیم ملی کرده بودند."
بودن در ساحل عاج برای این مربی سوئدی مثل یک "شوک فرهنگی مثبت" بود. روزهایی که تمام لحظه‌هایش همراه با خنده بوده است.
سوابق باشگاهی
به عقیده انتخاب ورزشی، اما آنچه که اریکسون را به عنوان یک مربی موفق در جهان مطرح می‌کند به تجربه‌های باشگاهی او بر میگردد.
او مربیگری را در ۲۷ سالگی با باشگاه دگرفوش سوئد آغاز کرد. بعد به باشگاه گوتنبرگ رفت و در اولین فصل حضورش جام حذفی سوئد را با این تیم برد و در آخرین سال قراردادش با این تیم،موفق شد که برنده لیگ سوئد، جام حذفی این کشور و لیگ اروپا شود.‌
اریکسون از کلمه بازنشستگی متنفر است
اریکسون اولین مربی‌ است که توانسته است سه باشگاه از سه کشور مختلف را در یک فصل به سه جام مهم برساند.
بعد از گوتنبرگ او به دعوت بنفیکا به پرتغال رفت و در سال اول با این تیم، هم برنده لیگ و جام حذفی شد و هم به فینال جام یوفا رسید.
باشگاه رم اولین تجربه اریکسون در ایتالیا بود، کشوری که به گفته او نهایت آرزوهایش بود. علاقه او به ایتالیا به سال‌هایی برمی‌گردد که ۳ بازیکن بزرگ سوئدی، نوردال، لیدهلم و گرن در دهه پنجاه میلادی برای آث میلان بازی می‌کردند.
بعد از رم او با فیورنتینا و لاتزیو در ایتالیا کار کرد. بهترین تجربه او به سه سال و نیم همکاری با لاتزیو برمی‌گردد، تیمی که به گفته او "شخصیت قهرمانی " نداشت، اما اریکسون از آنها قهرمان ساخت.
تجربه باشگاهی اریکسون در انگلستان به ارزیابی خودش مثبت است و معتقد است که با منچستر سیتی نتایج خوبی کسب کرد، اگرچه می‌گوید که هیچگاه دلیل اخراجش از این تیم را نفهمید.
او این روزها به عنوان مدیر فنی النصر کار می‌کند و افق روشنی را پیش رو می‌بیند. مسئولیتش را سنگین می‌داند و می خواهد که برای تیم افتخارات بزرگ کسب کند و بازیکنان قدیمی را با جوان‌ترها جایگزین کند.
اریکسون از کلمه بازنشستگی "متنفر" است و معتقد است که در فوتبال معلوم نیست که چه چیزی سر راه آدم قرار می‌گیرد به همین خاطر به کارش ادامه می‌دهد و می‌گوید "هرگز نگو هرگز".

 

نظرات بینندگان