arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

رییس سازمان محیط زیست: استان خوزستان در حوزه گرد و غبار وضعیت مناسبی ندارد/ برخی دستگاه ها برای حل معضل گرد و غبار به خوبی همکاری نمی کنند/ گزارش عملکرد دستگاه ها در سال ۱۴۰۲ آماده شد

علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گزارش عملکرد دستگاه ها در سال ۱۴۰۲ در زمینه گرد و غبار داده شد و خواستیم که حتماً دو ستون به آن اضافه شود تا براساس آن «دستگاه مسئول و درصد تحقق» و «علت قصور یا علت عدم تحقق» دقیقاً مشخص شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شفقنا: رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گزارش عملکرد دستگاه ها در سال ۱۴۰۲ در زمینه گرد و غبار داده شد و خواستیم که حتماً دو ستون به آن اضافه شود تا براساس آن «دستگاه مسئول و درصد تحقق» و «علت قصور یا علت عدم تحقق» دقیقاً مشخص شود.

علی سلاجقه درباره عملکرد دستگاه ها برای حل معضل گرد و غبار اظهار کرد: ستاد ملی مدیریت گرد و غبار تشکیل شده و وزارتخانه ها و دستگاه های متعددی در این ستاد عضو هستند که باید تکالیف خود را انجام دهند. هر موضوع یا موردی که در این ستاد مصوب می شود، به منزله تصویب هیئت دولت است و باید اجرایی شود.

وی ادامه داد: برخی از اوقات دستگاه ها با توجه به وضعیتی که وجود دارد، در زمینه مواردی که مصوب می شود و در بازه زمانی که برای آن تعیین می شود و تقویم دار هستند، متأسفانه به خوبی همکاری نمی کنند.

وی بیان کرد: گزارش عملکرد دستگاه ها در سال ۱۴۰۲ در زمینه گرد و غبار داده شد و خواستیم که حتماً دو ستون به آن اضافه شود تا براساس آن «دستگاه مسئول و درصد تحقق» و «علت قصور یا علت عدم تحقق» دقیقاً مشخص شود.

سلاجقه در پاسخ به این پرسش که کدام استان بیشتر درگیر پدیده گرد و غبار است، گفت: نقشه های گرد و غبار در کشور ایجاد شده است. سازمان جغرافیای ارتش یک ظرفیت بسیار عالی در زمینه های تولید نقشه و ایجاد داده دارد لذا همین جا از مسئولین دستگاه های مختلف می خواهم که در پیمان نامه های چند جانبه از ظرفیت سازمان جغرافیای ارتش استفاده کنند که این موازی کاری ها انجام نشود. براساس نقشه سازی که تاکنون انجام شده و ایستگاه های پایشی که داریم، استان خوزستان وضعیت مناسبی ندارد و امیدواریم که در داخل و خارج از کشور همکاری های لازم صورت بگیرد تا این معضل برطرف شود.

وی درباره توافق با کشورهای همسایه برای حل معضل گرد و غبار در کشور، اظهار داشت: توافقات خوبی داشتیم، ایران مبدعی بحث شد که خوشبختانه از بحث فرهنگ سازی و هم زبانی با کشورهای همسایه و ایجاد این فرهنگ و کلیدواژه های مشترک به جاهای خوبی رسیدیم و در قالب نشست منطقه ای و بین المللی که زیر نظر سازمان ملل بود،  این موضوع را پیگیری کردیم.

سلاجقه در پایان گفت: با توجه به ظرفیت خوبی که ایجاد شده بود، از ایران خواستند که به این موضوع به صورت ویژه ورود کند که منجر شد قطعنامه سازمان ملل درباره مبارزه با گرد و غبار تصویب شود. در حال حاضر ظرفیت بسیار خوبی برای کشورها ایجاد شده و امیدواریم که کشورها از این ظرفیت استفاده و مکلف شوند موضوع گرد و غبار را به خوبی پیگیری کنند.

نظرات بینندگان