از ساعات ابتدایی روز گذشته اختلال گسترده سایبری در دنیا مشکلات فراوانی را در فرودگاهها، بیمارستانها و بانکهای کشورهایی، چون آلمان، امریکا، استرالیا، بریتانیا و هند ایجاد کرد. این اختلال به دلیل آپدیت معیوب یکی از شرکتهای امنیت سایبری به وجود آمد و باعث شد تا هزاران کامپیوتر ویندوزی در سراسر جهان با صفحه آبی مرگ (BSOD) روبرو شوند.
اختلال به وجود آمده در خدمات شرکتها و سازمانهای استفاده کننده از سرویس ابری همچون برخی شرکتهای هواپیمایی، راه آهن و بورس، مربوط به اختلال رخ داده در سرویسهای ابری ویندوز است و، چون در کشور ما، استفاده از سرویس ابری ویندوز رایج نیست، ایران دچار این مشکل نشده است.
این اختلال، به دلیل بروز دو مشکل بوده است: مشکل اول از دسترس خارج شدن بعضی از سرویسهای میزبانی شرکت مایکروسافت (مایکروسافت آژور) بوده است و مشکل دوم وجود اشکال در به روزرسانی عامل نرمافزاری امنیتی فالکون (محصول شرکت کرود استریک) است که روی کلاینتها و سرورهای ویندوزی به نمایش صفحه آبی منجر شده است. به نظر میرسد در بعضی از ماشینهای مجازی موجود در زیرساخت مایکروسافت آژور از نرمافزار امنیتی فالکون استفاده شده است که کارشناسان، این امر را یکی از دلایل متوقف شدن مایکروسافت ۳۶۵ نیز میدانند.
یک سرور ابری مجموعهای از سرورهای فیزیکی قدرتمند است که به صورت موازی و متحد باهم کار میکنند، ۲۴ ساعته در دسترسند و به دلیل همپوشانی نواقص یکدیگر، کاربرانش دچار افت بار کاری نمیشوند.