پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : متن پرسش شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) و پاسخ مراجع عظام تقلید به این شرح است:
۱-
با توجه به وجود دستگاه های الکترونیکی که امکان ضبط صدا یا عکس برداری و
فیلمبرداری از افراد را به آسانی فراهم می آورد، حکم ضبط صدا، تصویربرداری و
فیلمبرداری از افراد بدون اجازه آنها چیست؟
۲- آیا چنین تصاویر و فیلم هایی را می توان بدون اجازه آن افراد منتشر کرد؟
۳- آیا صدای ضبط شده افراد در دورانی که امکان تقلید صدا فراوان است در دادگاه قابل استناد است؟
پاسخ حضرت آیت الله العظمی فیاض:
۱- جایز نیست در صورتی که طرف نهی کند و راضی نباشد.
۲- جایز نیست کما فی سابقه.
۳- قابل استناد نیست.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
۱- ضبط و فیلمبرداری از افراد در صورتی که موجب تصّرف در املاک یا اموال افراد شود یا خلاف تعهّد باشد، بدون رضایت آنها جایز نیست.
۲-
نشر این تصاویر و فیلم ها در صورتی که موجب افشای سرّ، غیبت، هتک حرمت
مؤمن یا هر گناه دیگری شود، جایز نیست. به هر حال مناسب است، در هیچ صورتی
نشر داده نشود.
۳- این گونه صداها و فیلم ها قابل استناد در دادگاه
نیست، مگر در مواردی که برای محکمه صالحه، علم حاصل شود و خطا هم در این
گونه موارد نوعاً نادر باشد.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
در
صورتی که افرادی که تصویر و صدای آنها را برمی دارند راضی نباشد، جایز
نیست و صداها و حتی تصاویر قابل استناد در دادگاه ها نیستند. ممکن است
قرینه ای محسوب شود نه دلیل اصلی.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی:
۱و۲-
اموری از این قبیل، چنانچه به نظر عرف تجاوز به حق دیگران شمرده شود، بدن
احراز رضایت و موافقت آنها جایز نیست، از نظر تطبیقی مثلاً ممکن است ضبط
صدای منتشره در خیابان، تجاوز به حق غیر محسوب نشود ولی پخش آن یا عکس
گرفتن و فیلم گرفتن از اشخاص تجاوز محسوب می شود.
۳- حجّت نیست، مگر آن که موجب اطمینان برای نوع افراد به صحت و اصالت صدا و اختیاری بودن آن بوده باشد.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
بدون رضایت افراد تصویر و فیلمبرداری و تقلید صدای آنها جایز نیست.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی صانعی:
جواب
۱ و ۲ – امور مذكوره در سوال شرعا و عقلا حرا م است چرا كه اولا انجام اين
امور تصرف در حدود و شئون ديگران است و تصرف در آنها بدون رضايت برخلاف
سلطه انسان بر خود و اموال و شئونش ميباشد و فقهاي بزرگوار برداشتن يك
دانه گندم و ارزني كه ماليت و ارزش ندارد و تاثير در زندگي و معيشت صاحب آن
نداشته را بدون رضايت او حرام دانستهاند. پس چگونه ميتوان گفت اسلام
تصرف و شبه سرقت و خيانت در حدود و شئون ديگران كه فوقالعاده داراي ارزش
معنوي بلكه مادي ميباشد را جايز دانسته است و آيا ممكن است اسلامي كه فوت
كردن بر محل سجده و مهر را (كه شبانهروز اقلا ۳۴ مرتبه روي آن سجده ميكند
در صورتي كه شخص در كنار او نشسته باشد) نهي فرموده و علتش را احتمال اذيت
شدن او ميداند، اذيت كردن و صدمه زدن به آنچه در سوال ذكر شده را جايز
دانسته باشد و خلاصه آنكه هرچه ارزش دارد و اضافه و نسبت به افراد دارد
تصرف در آنها بدون اجازه صاحب آن حرام و غير جايز است و حقوق شخصي افراد
در اسلام محترم است و احترام آن به قدر احترام به خون و دم است. "حرمه مال
امرء كحرمه دمه" و حقوق معنوي همانند حقوق مادي از حقوق شخصي افراد است و
تصرف در آن بدون اجازه حرام است. و ثانيا چنانكه در ضمن وصيت نبي مكرم
اسلام (ص) به جناب اباذر آمده كه فرمودند: "المجالس بالامانه و افشاء سر
اخيك خيانه فاجتنب ذلك" چگونه ميتوان چنين عملي را كه مصداق حقيقي خيانت
در مجالست و همنشيني و افشاي اسرار ديگران است بدون راي و نظر محكمه صالح
شرعي (كه آن هم براي شرايط خاص و با رعايت همه جوانب ميباشد) جايز دانست و
چنين خيانتي را به اسلام عزيز كه حافظ جان و مال و عرض انسانهاست نسبت
داد و آن را نشر نمود.
ج ۳ – قابل استناد نيست براي اينكه احتمال
جعل و شبيهسازي صدا و تحريف در عبارتها وجود دارد و با اين احتمال اعتبار
ندارد و نميتواند جزو امارات و قرائن اطمينانآور باشد.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی صادق روحانی:
اگر
انتشار تصاویر و فیلم هایی بدون اجازه آن افراد اهانت به آنان نباشد و
اسرار کسی هم که مضر به فرد یا افرادی نباشد، اشکال ندارد.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی سبحانی:
درمورد
سوال گاهی طرف در حالتی است که می خواهد صدا و سیمای او پخش شود، در این
صورت اشکالی ندارد و اجازه لازم نیست، ولی گاهی خارج از این مقام است هر
نوع تصرف شئون انسان پخش عکس و صدا نیاز به اجازه دارد.