انتشار یک کتاب دیگر در باره شیعه آن هم در
ریاض با صفحاتی بالغ بر 730 جای تعجب ندارد. در این کشور یکسره آثار ضد
شیعی در همه سطوح نوشته و چاپ می شود، برای همه سنین، کارهای پژوهشی و
دانشگاهی، کارهای عمومی و بازاری، ...
سایت کتابخانه تاریخ اسلام و ایران نوشت: شاید بتوان
گفت آنچه در این سه دهه علیه تشیع نوشته شده است با تمام آنچه در طول هزار و
اندی سال نوشته شده برابری کرده و حتی بیش از آن است. سالانه دهها کتاب در
این باره نوشته می شود و این علاوه بر صدها سایت بلکه هزاران وبلاگ و سایت
و لوح فشرده است که در این باره به فعالیت مشغولند.
در صحنه هم که کشتار شیعیان حد و حصر ندارد، جنایاتی که اردوغان را هم به
اعتراض وا داشت و گفت که این وقایع می تواند دوباره برای شیعیان خاطره یک
کربلا را زنده کرده و برای آینده، مشکل ساز باشد! عراق و پاکستان صحنه های
فراموش ناشدنی در تاریخ به یادگار گذاشتهاند.
یکی از این کتابها همین اثر است که آن را عبداللطیف عبدالرحمن الحسن نوشته و
خواسته است آن را در قالب یک اثر دانشگاهی درآورد به طوری که گویی جنبه
تبلیغاتی ندارد.
فصول کتاب عبارت است از:
فصل اول: دین های کهن و تأثیر آن میان عربها و مسلمانان
فصل دوم: قبایل عربی و اسلام
فصل سوم: ارتباط عرب و شیعه با یهودیت
فصل چهارم: نگاه تاریخی به نخستین اختلافات میان مسلمانان و ظهور تشیع
فصل پنجم: ظهور جنبشهای معارض
فصل ششم: ریشه های تشیع در بلاد فتح شده
فصل هفتم: عقاید شیعه امامیه اثناعشریه و دلایل ظهور آن
فصل هشتم: حدیث و راویان آن نزد شیعیان امامی
فصل نهم: تشیع در ایران
فصل دهم: شیعه عراق در عصر جدید
نثر کتاب ملایم است آن گونه که فکر نشود که نویسنده
مخالف است اما از نظر محتوا نگاه مؤلف انتقادی و بر این پیش فرض است که
اساس تشیع مربوط به چیزی جدای از اسلام، مثلا بلاد مفتوحه یا دیانت یهودی
است.
حقیقتا از بس یهودیان جایگاه پستی دراذهان مسلمانان داشته اند، هر فرقه
دیگری را متهم می کند که افکارش متخذ از یهودیان است چنان که شیعیان مربوط
انگشت روی کعب الاحبار و تأثیر گذاری وی بر برخی از خلفا می گذارند. در
مقابل در این کتاب هم به همین شکل با مسأله عبدالله بن سباء برخورد شده
است.
جالب است که حتی مشابهت بین شیعه و صابئه را هم چون در جنوب عراق بوده اند مطرح کرده است.
این در حالی است که اصولا فقه سنی و شیعه قابل مقایسه
با فقه یهود است در موارد زیادی مشابهت هایی هست که اگر از این زاویه نگاه
شود در شهر هر آن که هست باید بگیرند. زمانی تمامی این موارد را استاد ما
آقای سید جعفر مرتضی استخراج کرده بود، یعنی موارد مشابهت میان کلام و فقه
سنی با آنچه در منابع تلمودی هست اما همه اینها که در دفاتر چندی بود از
بین رفت!
در بخش عقاید شیعه، یک دوره مرور روی عقاید شیعه در زمینه های مختلف از جمله عصمت و امامت و مهدویت و حتی بحث ولایت فقیه شده است.
نگاه پژوهشی وقتی تحت تأثیر باورهای متعصبانه باشد، حتی اگر آدم هزار سال هم در دانشگاه باشد به جایی نمی رسد.
در هر حال این هم برگی است از آنچه که سعودی های امروزی در باره شیعه می پندارند. بخش های مربوط به ایران و عراق آن هم جالب است.