اول به سریالهای کرهای بهخصوص «کی دراما» علاقهمند شدند. بعد گوشی تبلت و لپتاپشان پر شد از موسیقی کرهای از گروه «بیتی اس» گرفته تا توایس و اکسو به فاصله کمی لباس و اکسسوری و مدل مویشان را شبیه شخصیتهای معروف نوجوان کرهای کردند و حالا حتی مثل آنها غذا میخورند و رستوران محبوبشان جایی است که سوشی، کیمچی، بیبیمباپ و... سرو میکند.
فروشگاههایی با طعمغذاهای کرهای و ژاپنی،تا چند سال پیش، تعداد محدودی مراکز خرید در شهرهای بزرگی مانند تهران پیدا میشدند که موادغذایی اولیه مربوط به کره و ژاپن را میفروختند اما اکنون سهم این بازار بزرگتر شده است. مراکز فروش مواد غذایی این کشورها مانند قارچ در خیابانها و صفحات اینستاگرامی سبز میشوند و در کنار نودلها و موچیها(شیرینی ژاپنی)، بستههای چاپستیک و کاسه برای خوردن غذاهای کرهای و ژاپنی هم فروخته میشود.
برخی از غذاهای کرهای مورد توجه در ایران
سوشی/ سالمون آواکادو
ترشی کیمچی/ ترشی کاهو
بیبیمباپ/پلوی مخلوط با قارچ، گوشت، سس سویا، گوچوجانگ (رب فلفل قرمز) ویک تخممرغ نیمرو
جاپچائه/نودل سرخشده مخلوط
هوئه دوک/ یک نوع پنکیک
هوباکجوکیا/ فرنی کدوحلوایی که نوعی فرنی سنتیکرهایاست.
چاپستیک بهجای قاشق
علاقه به این سبک غذایی محدود به نوجوانها نیست و کودکان هم در دسته علاقهمندان به این سبک غذایی قرار گرفتهاند. برای فهمیدن میزان علاقه به این سبک غذایی فقط کافی است که خرید چاپستیک و نحوه آموزش استفاده از آن را در اینترنت جستوجو کرد، آن زمان است که صفحات ایرانی متعددی در شبکههای اجتماعی و سایتهای فروش نمایان میشوند که نحوه استفاده از آن را آموزش میدهند. اغلب ویدئوها را هم کودکان و نوجوانان ساختهاند. نوجوانها و کودکان چنان در دنیای کیمچی، نودل، سوچی و...غرق شدهاند که برای خوردن غذاهای مختلف و حتی ایرانی با چاپستیک سر سفره حاضر میشوند و چاپستیک را جایگزین قاشق و چنگال کردهاند.
رستوران انیمه برای اوتاکوها
پختن غذاهایی که در انیمههای کرهای و ژاپنی به تصویر کشیده میشوند، مدتهاست در دسته علائق نوجوانهای ایرانی قرار گرفته است. بسیاری از صفحات فعال در دنیای مجازی از سالها پیش بر موج این علاقه سوار شدند و حتی برخی در سرویسهای اشتراک ویدئوی داخلی با گذاشتن برشهایی از غذا خوردن یا تهیه غذایانیمهها، مخاطبان خاصی را برای خود جذب کردهاند.همچنین کم نیستند صفحات آشپزی که نحوه پخت این شیرینیها و غذاهای خوشرنگ و لعاب انیمهها را آموزش میدهند.
علاقه به غذاهای انیمههای کرهای و ژاپنی چنان شدتی پیدا کرد که رستورانها هم وارد میدان شدند تا از جذب طرفداران فرهنگ غذایی آسیای شرقی عقب نمانند؛ بههمین دلیل است که رستورانهایی با سبک غذایی انیمه در گوشهوکنار شهر شروع بهکار کردند. مخاطبان این رستورانها به نام «اوتاکو» شناخته میشوند، منظور از اوتاکو افرادی هستند که دیوانهوار انیمه تماشا میکند و مانگا - داستانهای مصور ژاپنی- میخواند. نیم نگاهی به سبک زندگی نسل جدید نشان میدهد که بخش قابل توجهی از آنها پس از تأثیرپذیری از سبک موسیقی و فیلمهای کرهای، اکنون با آداب کشورهای آسیای شرقی بر سر میز غذا نشستهاند.
چرا نوجوانان جذب فرهنگ کرهای میشوند؟
امانالله قرایی مقدم، جامعهشناس: تمایل نوجوانها به فرهنگ کره و ژاپن اتفاق مثبتی نیست چرا که هر فرهنگ ویژگی خاص خود را دارد. شرایط امروز، محصول روزگاری است که سریالها و فیلمهای کرهای بیمحابا از تلویزیون پخش میشدند و مسئولان فرهنگی در آن زمان توجهی به تأثیر پذیری نوجوانها نداشتند.
حالا که چند سال از نخستین سریالهای کرهای میگذرد، تازه اثرات آن بر نسل جدید عیان شده و ما شاهد هستیم که نوجوانهای ما آنقدر که از تاریخ خیالی کشور کره اطلاعات دارند نسبت به تاریخ ایران ناآشنا هستند. نباید فراموش کرد که رسانهها و فضای مجازی تأثیر گستردهای بر نسل جدید میگذارند.امروز شاهد هستیم که سریالها و انیمههای آسیای شرقی در دسترس نوجوانها قرار گرفته است و بالطبع نوجوانها به این سمت گرایش پیدا میکنند.
روزنامه همشهری