arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
تاریخ گردی با «انتخاب»؛

عکس/ توده‌ای‌ها در دادگاه، با حضور ری شهری

در بهمن ۱۳۶۱ و اردیبهشت ۱۳۶۲، حزب توده با دو برخورد سپاه پاسداران منحل اعلام شد و عمده اعضا اصلی آن نیز دستگیر شدند. بخشی از این افراد متعلق به نیرو‌هایی از این حزب بودند که در ارتش فعالیت می‌کردند. دادگاه نظامی نیز به ریاست آیت الله محمد محمدی ری شهری برای این افراد و برخی غیرنظامیان این حزب برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: در بهمن ۱۳۶۱ و اردیبهشت ۱۳۶۲، حزب توده با دو برخورد سپاه پاسداران منحل اعلام شد و عمده اعضا اصلی آن نیز دستگیر شدند. بخشی از این افراد متعلق به نیرو‌هایی از این حزب بودند که در ارتش فعالیت می‌کردند. دادگاه نظامی نیز به ریاست آیت الله محمد محمدی ری شهری برای این افراد و برخی غیرنظامیان این حزب برگزار شد. در این تصویر که متعلق به دادگاه حزب توده به ریاست آیت الله ری شهری است، نورالدین کیانوری (دبیرکل حزب توده) و محمد مهدی پرتوی (عضو مشاور کمیته مرکزی و عضو سازمان مخفی حزب توده) نیز دیده می‌شوند.

ری شهری در خاطرات خود آورده است:

«پس از مدتی که ریاست دادگاه شماری از اعضای این حزب به بنده محول شد با اعترافاتی غافلگیرانه و حیرت‌آور در این پرونده‌ها مواجه شدم. اطلاعات مرتبط با نفوذی‌های حزب در ارگان‌ها و نهادهای رسمی و نیز آشکار شدن شاخه مخفی آن‌ها، مسائلی دور از انتظار بود.»

نظرات بینندگان