تسنیم: جلیل میرمحمدی میبدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل بروز اختلال در فرآیند تولید و توزیع شیر خشک در سطح کشور گفت:پس از حذف ارز 4200 تومانی دارو،قرار بر این بود که 2.5 میلیارد دلار به وزارت بهداشت داده شود تا این وزارتخانه بتواند ارز مورد نیاز برای واردات داروهای خاص، مواد اولیه دارو و شیرخشک را تامین کند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود:در جلسهای که همان زمان با حضور رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر بهداشت برگزار شد، بانک مرکزی متعهد شد 400 میلیون یورو در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد تا مشکلی برای تامین مواد اولیه تولید دارو و شیر خشک در کشور به وجود نیاید که متاسفانه این موضوع در برهههای مختلف دچار اختلال شد و ارز مورد نیاز در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفت.
**نبود مواد اولیه،دو کارخانه اصلی تولید شیر خشک را تعطیل کرده است
وی با بیان اینکهاگر ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه شرکتهای تولید شیر خشک به موقع تخصیص پیدا میکرد امروز اساساً مشکلی تحت عنوان کمبود شیر خشک در کشور وجود نداشت، خاطرنشان کرد:شاهد این مدعا هم این است که تا 6 ماه پیش کهفرآیند تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه شیر خشک به خوبی در حال انجام بود مشکلی هم در حوزه تامین شیر خشک در کشور وجود نداشت اما از حدود 6 ماه قبل علیرغم تعهد بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه برای تخصیص به موقع منابع ارزی و ریالی اما ارز اکثرشرکتهای تولید شیر خشک به طور کامل قطع شد که این مسئله حتی منجر به تعطیلیدو کارخانه اصلی تولید شیر خشک در کشور شد.
میرمحمدی تصریح کرد:عملکرد ضعیف سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزیبرای تامین منابع ارزی و ریالیو همچنین عدم وجود یک برنامه مدون در سازمان غذا و دارو برای ارزیابی میزان نیاز کشور به شیر خشک موجب شکلگیری وضعیت آشفته کنونیدر بازار شیر خشک شده است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه "در بحث کمبود شیر خشک سیاست دولت این است کهبگوید عمده مشکل این بازارمسئله قاچاق است" عنوان کرد:ممکن است قاچاق هم در بروز اختلال در سیستم توزیع مشکلاتی را ایجاد کرده باشد اما قطعاً همه مشکلات در این حوزه مربوط بهقاچاق نمیشود. ضمناً مسئله قاچاق ممکن است شهرهای مرزی را با کمبود شیر خشک مواجه کند و کمبود آن در مرکز کشور را دیگر نمیتوان منتسب به قاچاق کرد. بویژه اینکه بدانیم هماکنون دو کارخانه اصلی تولید شیر خشکدر کشور صرفاً به دلیل نبود مواد اولیه تولید تعطیل شدهاند.ضمن اینکه ما سامانه تیتک را در اختیار داریم که با استفاده از آن بخش قابل توجهی از مشکل قاچاق را میتوانیم حل کنیم.
میرمحمدی با تاکید بر اینکه متاسفانه عدهایبه دنبال این هستند که شرایط را به گونهای رقم بزنند که مسیر واردات شیر خشک به کشور هموار شود، گفت: ما نه مخالف واردات شیر خشک هستیم نه موافق آن و معتقدیم که واردات صرفاً به منظور تنظیم بازار اتفاقاً کار درستی هم هست اما باید به این مسئله واقف باشیم که واردات شیر خشک دو ضرر عمده را به صنعت تولید این محصول در کشور وارد میکند.
وی ادامه داد: ضرر اول این است که واردات شیر خشک آماده چند برابر بیشتراز واردات مواد اولیه تولید نیازمند ارز است وضرر دیگر نیز این است کهبا واردات شیر خشک به کارخانههای تولید این محصول را با ضرر و زیان جبران ناپذیری روبرو خواهد کرد. علاوه بر این باید توجه داشت که قیمت شیر خشک به شکلدستوری تعیین میشود، در حالی که شما زمانی میتوانید قیمت یک محصول را دستوری تعیین کنید که تمامی شرایط تولید آن را مهیا کرده باشید اما امروز نه تنهاارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه تولید به موقع در اختیار تولید کننده قرار نگرفته بلکه با واردات شیر خشک آماده، رسما تولیدکنندگان را با بحران مواجه شدهاند.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه ما برای حل مشکل شیرخشک تاکنون چندین جلسه با مسئولان سازمان غذا و دارو داشتیم، خاطرنشان کرد: یکی از خروجیهای این جلسات اتخاذ سیاست تحویل شیر خشک بر اساس کدملی و تاریخ تولد نوزاد بوده که البته این راهکار صرفاً میتواندبهانه قاچاق را از روی میز مدیران دولت بردارد.
وی افزود: علیرغم جلسه ویژهای که به ریاست رئیس مجلس و با حضور تمامی مسئولان ذیربط از جمله بانک مرکزی، گمرک، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه و سازمان غذا و دارو برگزار شد، اما همچنان عدم هماهنگی میان این دستگاهها موجب این شده که همچنان مردم نسبت به کمبود شیر خشک در سطح شهرها گلهمند باشند و این نارضایتیهای خود را با پیامها و تماسهای پرتکرار خود به دست ما برسانند.
میرمحمدی در پایان تاکید کرد: بخش قابل توجه مشکلات در حوزه تامین شیرخشک مربوط بهاهمال کاری دستگاههای ذیربطو بیبرنامه سازمان غذا و دارو است و با یک برنامهریزی درست و اهتمام مسئولان این مشکل به راحتی قابل حل است.