arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۷۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۲

جر و بحث رئیس‌جمهور آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در مقابل پوتین

رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز پنجشنبه در مقابل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در مورد اختلافاتشان بر سر قلمرو قره‌باغ کوهستانی جر و بحث کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز پنجشنبه در مقابل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در مورد اختلافاتشان بر سر قلمرو قره‌باغ کوهستانی جر و بحث کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در نشستی در مسکو موضوع کریدور لاچین - جاده‌ای که ارمنستان را به منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ کوهستانی در جمهوری آذربایجان متصل می‌کند - را مطرح کرد.

گروهی از شهروندان جمهوری آذربایجان، اواسط ماه دسامبر گذشته شروع به مسدود کردن آن جاده کردند، که به گفته پاشینیان باید تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسی باشد اما باکو یک ایست بازرسی در امتداد آن ایجاد کرده است.

پاشینیان در نشست میزگرد شورای اقتصادی اوراسیا در مسکو گفت: «جمهوری آذربایجان این کریدور را مسدود کرده است.»

الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان در پاسخ گفت: «هیچ کریدوری مسدود نشده... نیازی به استفاده از این بستر برای اتهامات بی‌اساس نیست.»

این دو نفر چندین دقیقه به بحث و جدل ادامه دادند تا اینکه پوتین گفتگوی آنها را خاتمه داد و اشاره کرد که این موضوع حساس است. او قرار بود سپس میزبان مذاکرات سه جانبه با علی‌اف و پاشینیان باشد.

پوتین گفت: «اکنون این فرصت را خواهیم داشت، همانطور که توافق کردیم، در مورد همه چیز با آرامش و به شیوه‌ای کاری در قالب سه‌جانبه صحبت کنیم و امیدوارم به توافقاتی دست یابیم که وضعیت را نه تنها بین ارمنستان و آذربایجان، بلکه در منطقه نیز ایجاد کند.»

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت در پی دیدار وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در واشنگتن گفت که آنها در مسیر رسیدن به یک توافق صلح «پیشرفت محسوسی» داشته‌اند.

آنتونی بلینکن با اشاره به مذاکرات آرارات میرزایان، وزیر خارجه ارمنستان، و جیحون بایراموف، همتای آذربایجانی او، با میانجی‌گری واشنگتن گفت: «دو طرف در چند روز گذشته درباره موضوعات بسیار سختی گفتگو کرده‌اند و پیشرفت‌های ملموسی در راه رسیدن به یک توافق صلح پایدار داشته‌اند.»

او همچنین افزود که می‌توان گفت که توافق صلح «در دسترس» است.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان از زمان فروپاشی شوروی و کسب استقلال در سال ١٩٩١، در دو جنگ عمده بر سر ناگورنو-قره‌باغ،‌یا قره‌باغ کوهستانی، رو‌در‌روی هم ایستاده‌اند. اگرچه این منطقه در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، ولی ساکنان آن عمدتا ارمنی هستند.

با وجود سال‌ها کوشش برای میانجی‌گری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، این دو کشور هنوز برای حل وفصل مسائل حل‌نشده، مانند تعیین مرزها و بازگرداندن زندانیان، به یک توافق صلح جامع و پایدار نرسیده‌اند.

نظرات بینندگان