arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۷۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۰ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۲

سید حسن خمینی: پیش از انقلاب هرکس مدعی روشنفکری بود باید حرف کمونیستی می زد / کمونیسم زمانی پارادیم روشنفکری جهانی بود؛ میلیون ها نفر برای این آرمان کشته شدند؛ در همین تهران برای لنین و استالین مراسم یادبود گرفتند

سید حسن خمینی گفت: پیش از انقلاب اسلامی هرکس مدعی روشنفکری بود باید حرف کمونیستی می زد ولی موتلفه با این جریان خط کشی داشت و نقطه اتکای آن مرجعیت شیعه بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سید حسن خمینی گفت: پیش از انقلاب اسلامی هرکس مدعی روشنفکری بود باید حرف کمونیستی می زد ولی موتلفه با این جریان خط کشی داشت و نقطه اتکای آن مرجعیت شیعه بود.

سید حسن خمینی پنجشنبه در مراسم سالگرد شصتمین سال تاسیس حزب موتلفه اسلامی در حسینیه جماران با تبریک سالگرد تاسیس حزب موتلفه و گرامیداشت شهدای و درگذشتگان این حزب از جمله عسکراولادی، حبیبی، امانی و عراقی، اظهار کرد: در مسیر زندگی جریانات سیاسی تقریبا همه به دنبال سعادت جامعه خود بودند البته کسانی هم بوده اند که دنبال سعادت خود یا قبیله و عشیره بوده و کاری به سایرین نداشته اند اما اکثر جریان های سیاسی می گویند دنبال سعادت ملت خود یا سعادت بشریت هستیم.

وی ادامه داد: کمونیسم زمانی پارادیم روشنفکری جهانی بود و میلیون ها نفر برای این آرمان کشته شدند. در همین تهران مراسم یادبود برای لنین و استالین گرفتند. در آن مقطع هرکس مدعی روشنفکری بود باید حرف کمونیستی می زد. در این فضا جذب این افکار ماتریالیستی نشدن سخت بود ولی موتلفه با این جریان خط کشی داشت. البته همین کمونیسم هم دنبال سعادت بشر بود که من کاری به نیت خوانی این جریان ندارم. جریان های ضدکمونیست مثل جریان لیبرال هم مدعی رساندن بشر به سعادت بودند. نقطه اتکای موتلفه به مرجعیت شیعه بود و این مسیر را نرفت.

او افزود: سعادت بشریت چیست؟ پاسخ به این سوال محل دعواست. عده ای می‌گویند سعادت بشر در لیبرالیسم، عده ای در سوسیالیست، عده ای در جامعه بدون طبقه توحیدی و عده ای در نیهیلیسم می دانستند اما دینداران می گویند سعادت بشر در چیزی است که تامین کننده دین و دنیا باشد. برای دینداران مرگ پایان خط نیست پس سعادت دنیا باید با نگاه با آخرت باشد.

 سید حسن خمینی با بیان اینکه نسخه مدیریت دنیا باید با نگاه به آخرت برای دستیابی به سعادت باشد، گفت: چگونگی اجرای این برنامه اهمیت دارد. امام خمینی می گفتند ما هم دنیا را می خواهیم و هم آخرت را و راه آن را در جمهوری اسلامی دیدند و گفتند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی نظامی برخاسته از نظر مردم با اتکا به احکام اسلامی است. اجتهاد ما هم باید متناسب با زمانه باشد و ما فرزند زمانه خود باشیم. حرکت امام خمینی هم از مسیر بیداری مردم بود نه جنگ و کودتا. امام به موتلفه می گفت بروید کار تشکیلاتی کرده و مردم را بیدار کنید و دل های آنها را جذب کنید. این تلاش‌ها که از سال ۴۲ شکل گرفت، توانست دل های مردم را جذب کند. جذب مردم فقط از عنصر دین برمی آمد. دینداران سی سال قبل از انقلاب جایگاهی نداشتند اما در سال ۵۷، امام رهبر انقلاب شده بود و مردم جذب امام و تشکیلات دینداران  شدند.

حسن خمینی افزود: ما دنبال سعادت فردی نیستیم. سعادت از مسیر دنیا تا آخرت به دست می آید. اگر نقصی در این مسیر وجود دارد، باید ببینیم کجای این مسیر کم گذاشته ایم. باید کار تشکیلاتی را به بین مردم برد. ما روحانی و عارف کم نداشته ایم اما چرا مردم جذب امام شدند؟ چون امام مسیر سعادت را براساس فطرت انسان پایه گذاشت. باید دوباره رفت و با مردم صحبت کرد. مشکلات مردم زیاد است ولی مسیر حل مشکلات با خود مردم و کار تشکیلاتی است.

نظرات بینندگان