arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۷۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۲

صبحانه خبری ۵ خرداد ۱۴۰۲؛ از رونمایی از جدیدترین موشک بالستیک ایران تا توضیح وزارت ارشاد درباره ممنوعیت کار برخی خواننده‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

وزارت خارجه: هیات حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما هیات حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم و بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید داریم.

توضیح وزارت ارشاد درباره ممنوعیت کار برخی خواننده‌ها
محمد الله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی درباره حواشی به وجود آمده درباره فعالیت برخی هنرمندان ارائه داد. این مدیر فرهنگی از بدیهی بودن احتمال بروز مشکلاتی در زمینه فعالیت‌های موسیقایی گفت و راه حل آن را مراجعه به دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت ارشاد دانست. به گفته او «در هر برهه زمانی ملاحظه‌ای وجود داشته باشد با خواننده و تهیه‌کننده مربوطه در میان گذاشته خواهد شد.» اللهیاری با درخواست از هنرمندان در پرهیز از دامن زدن به حواشی رسانه‌ای مطابق آنچه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است، بیان کرد: تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر پرهیز از پرداختن به حواشی در رسانه‌ها و فضای مجازی، تسهیل و تسریع در فرایندهای پاسخگویی و گفتگو برای تکریم هنرمندان و رفع سوءتفاهمات و افزایش نشاط هنری و اجتماعی است.

سید حسن خمینی: سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است
جماران: سید حسن خمینی گفت: در سیاست خارجی باید توان گفتمان سازهای بین المللی داشته باشیم. اصل انقلاب در چنین فضایی شکل گرفت. فضای جهان دوقطبی بود. امروز هم نیازمند گفتمان جدید هستیم و این امر مستلزم شناخت از نیازهای جدید جهان است. او  سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است؛ هرچقدر قوی باشیم، اگر تیغ مان تیز نباشد، نمی برد.

دلیل امیرعبداللهیان برای عدم اطلاع‌رسانی از مذاکرات
حسین امیرعبداللهیان ، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: برجام خوب یا بد دارای نقاط ضعف یا قوت امروز یک سند بین المللی است که مقابل ماست و مسیر ما برای لغو تحریم هاست. او ادامه داد: هفته هاست به طور غیرمستقیم پیام ها ادامه دارد و از طریق وزرای خارجه برخی کشورها نیز تلاش ها برای جمع بندی متن اولیه در حال انجام است. اما برای حفظ آرامش مردم دائما اطلاع رسانی نمی‌کنیم. 

سخنگوی دولت: متنی که از لایحه حجاب منتشر شده، متن نهایی نیست
علی بهادری سخنگوی دولت گفت: رهبر معظم انقلاب مسیر را در مورد حجاب روشن کردند و فرمودند که این وضعیت باید با برنامه اصلاح شود و بدون برنامه نباید اقدامی صورت گیرد. لایحه اخیری که در این حوزه مطرح شده است، لایحه قضایی است که توسط قوه قضائیه برای ارسال به مجلس تقدیم دولت شده است. متن این لایحه در دولت اصلاحاتی داشته و متنی که در فضای مجازی از این لایحه منتشر شده نادرست است و متن منتشره، متن نهایی لایحه قوه قضائیه که دولت با تغییراتی آن را مصوب کرده، نیست. 

احتمال قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور
دبیر شورای امنیت کشور گفت: اگر به نتیجه برسیم قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور باید صورت گیرد آن را در شورای امنیت کشور مصوب می کنیم. 

رونمایی از جدیدترین موشک بالستیک ایران
با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جدیدترین محصول از خانواده موشک‌های بالستیک خرمشهر با نام خیبر رونمایی شد. موشک خیبر که جدیدترین نسخه از خانواده موشک‌های خرمشهر است، موشکی سوخت مایع با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و سرجنگی ۱۵۰۰ کیلوگرمی است که علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های راهبردی، از ویژگی‌های تاکتیکی نیز برخوردار است.

مجلس هفته آینده تقاضای دو فوریت لایحه حجاب را بررسی می‌کند
احمد نادری عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب از دولت به مجلس شورای اسلامی واصل شده است و بررسی تقاضای دو فوریت آن در دستور کار هفته آینده مجلس قرار دارد. 

یک کشتی به گل نشسته کانال سوئز را مسدود کرد
مقام‌های محلی مصر اعلام کردند: یک کشتی با پرچم هنگ‌کنگ به نام Xin Hai Tong ۲۳ امروز (پنجشنبه) در کانال سوئز به گل نشسته و این کانال مسدود شده است. 

باکو: اجازه حمله اسرائیل از خاکمان به ایران را نمی‌دهیم
فاریز رضایف معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان ضمن بیان این که «در مناقشات دیگر کشورها مداخله نمی‌کنیم»، گفت باکو به اسرائیل اجازه حمله از خاک خود به ایران را نخواهد داد. رضایف در ادامه سخنانش گفت: «متاسفانه روابط با ایران در سطح بسیار پایینی قرار دارد. ما به عنوان یک کشور سکولار قاطعانه با وارد کردن تعصب مذهبی به روابط بین‌الملل مخالف هستیم».  

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: فردی که کشف حجاب کرده باید دستگیر شود اما...
عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: لایحه عفاف و حجاب در دستور کار بوده و افراد بسیاری بر روی آن کار می کنند ولی متأسفانه برخی از افراد حزب اللهی با مواضع خود در زمین دشمن بازی می کنند. وی در ادامه تصریح کرد: طبق قانون موجود فردی که کشف حجاب کرده است مجرم بوده و ضابط قضایی باید آن را دستگیر کند و دادگاه تشکیل و خانم مکشفه برای خود وکیل بگیرد و در نهایت بر اساس قانون جریمه شود که با توجه به شمار مجرمین اجرای آن امکان پذیر نیست. در اصلاح قانون جدید به این نتیجه رسیده شده که جرم انگاری کشف حجاب فرایندی باشد به این معنا که در گام های اول به عنوان تخلف معرفی شده و جریمه بازدارنده برای آن صورت گیرد تا شمار مجرمین و مختلفین کم شود و در پایان کسی که لجاجت دارد به عنوان مجرم شناخته شود.

توافق ارمنستان و آذربایجان بر سر به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی
الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان گفت: امکان دستیابی به صلح بین باکو و ایروان وجود دارد، به خصوص که ارمنستان، قره باغ را به عنوان بخشی از سرزمین ما به رسمیت شناخته است. «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان گفت که کشورش و جمهوری آذربایجان بر سر به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی به توافق رسیده‌اند و با استناد به این توافق در راستای حل و فصل اختلافات گام برمی دارند.

 

نظرات بینندگان