arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۷۳۹۴
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۲ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲

آغاز اعزام زائران به حج ۱۴۰۲ با سفر دو کاروان از استان تهران

اعزام زائران به حج ۱۴۰۲ با سفر دو کاروان از استان تهران به عربستان، آغاز شد. امسال حدود ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی در توافق با عربستان در حج شرکت می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: اعزام زائران به حج ۱۴۰۲ با سفر دو کاروان از استان تهران به عربستان، آغاز شد. امسال حدود ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی در توافق با عربستان در حج شرکت می‌کنند.

نخستین کاروان‌های حج ایران بامداد چهارشنبه، سوم خردادماه ۱۴۰۲ با بدرقه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و جمعی از مسؤولان راهی عربستان شدند. این کاروان‌ها ساعتی پیش وارد شهر مدینه شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ در مراسم بدرقه این زائران در فرودگاه امام خمینی (ره)، درباره چگونگی و آداب سفر حج توصیه‌هایی را بیان کرد.

همچنین سیدعباس حسینی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ گفت: سازمان حج و زیارت و سازمان هواپیمایی با کمک و همکاری یکدیگر در بازه زمانی حدود یک ماهه از ۲۱ ایستگاه پروازی کار انتقال حجاج به عربستان را انجام می‌دهند و برنامه‌ریزی دقیقی برای انتقال و بازگشت زائران صورت گرفته است.

او با اشاره به استقرار نیروهای ستادی و عملیات اجرایی در مکه و مدینه، افزود: همه برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و تمام دست‌اندرکاران بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج تلاش می‌کنند تا دغدغه‌ای درباره مسکن، هواپیما و حمل و نقل وجود نداشته باشد و با آسایش و سلامت به اعمال و مناسک خود بپردازند.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین خطاب به زائران گفت: با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری، شرکت در نماز جماعت و پرهیز از بازارگردی مورد توجه زائران قرار گیرد و به قوانین کشور میزبان نیز احترام بگذارید.

حسینی افزود: زائران عزیز با توجه به قوانین کشور میزبان به صحبت‌ها و راهنمایی‌های مدیران و روحانیون کاروان‌ها توجه کنند تا سفری در کمال آرامش داشته باشند.

پایان عملیات حج در اول تیرماه

سپس، سعید چلندری ـ مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ـ گزارشی کوتاه از وضعیت پروازهای حج داد و گفت: فرودگاه «سلام»   به طور اختصاصی برای اعزام حجاج و زائران عتبات عالیات در نظر گرفته شده است و تمام تلاش ما این است که بتوانیم در حد اعلا خدمت‌رسانی به زائران خانه خدا داشته باشیم.  

به گفته او، زائران ۱۰ استان از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعزام خواهند شد که حدود ۳۰ درصد از کل زائران را شامل می‌شود. این عملیات از بامداد روز چهارشنبه سوم خردادماه آغاز شده و تا اول تیرماه ۱۴۰۲ ادامه دارد.  

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) افزود: در طول این مدت ۱۳۵ پرواز عملیات انتقال حجاج را انجام خواهد داد و و از سوم مرداد هم عملیات برگشت حجاج پایان خواهد یافت.  

او به آمادگی ناوگان هوایی برای اعزام حجاج اشاره کرد و گفت: از سه ماه قبل که انجام حج تمتع قطعی شد بازسازی و ترمیم هواپیماها آغاز شد و هم‌اکنون همه شرایط برای سفر حجاج آماده است.  

محمدی‌بخش ـ رییس سازمان هواپیمایی کشوری ـ نیز از عملیات انتقال زائران به سرزمین وحی به عنوان بزرگترین و مهمترین ماموریت یک سال این سازمان یاد کرد و گفت: از همکارانم انتظار دارم که ایمنی و سلامت پروازها، ارائه خدمات دقیق و بهترین تسهیلات را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: با توجه به گستردگی پروازها، ۲۰ فرودگاه کشور در کنار شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با برنامه‌ریزی دقیق به استقبال این ماموریت رفته‌اند تا بزرگترین و مهمترین ماموریت خود در طول سال را با صحت و سلامت کامل انجام دهیم. تمام عوامل سازمان هواپیمایی کشور بسیج شده‌اند تا این ماموریت بزرگ و کار پیچیده را با سلامت و سربلندی انجام دهند.

در ادامه، نخستین  کاروان‌های زائران ایرانی که به جمعیت ۲۲۲ نفر از استان تهران بودند، برای انجام مناسک حج تمتع در مراسمی با بدرقه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و جمعی از مسؤولان سازمان‌های حج و هواپیمایی کشوری، با پرواز ایرانی راهی عربستان شدند.

عربستان پیش‌بینی کرده که امسال نزدیک به دو میلیون زائر در مناسک حج شرکت کنند، این جمعیت پس از سه سال محدودیت کرونا در حج حاضر می‌شود. تا کنون نیز زائرانی از کشورهای هند، نیجریه، بنگلادش و پاکستان وارد عربستان شده‌اند.

نظرات بینندگان