arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۷۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

جهان خودرو؛ جزییات تازه از مدل‌های آینده تسلا

ایلان ماسک، مدیر تسلا در جلسه سالانه با سهام‌داران اعلام کرد که تولید وانت سایبرتراک این کارخانه تا پایان سال جاری میلادی آغاز می‌شود. آقای ماسک همچنین از دو مدل جدید تسلا خبر داد که به گفته او تولید آن‌ها با روشی انجام می‌شود که «یک سر و گردن بالاتر» از روش‌های کنونی در صنعت خودرو است. سایبرتراک در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. مراسم رونمایی به خاطر ظاهر نامتعارف ماشین و ترک برداشتن شیشه هنگام نمایش ضد‌ضربه بودنش خبرساز شد. با اینکه ظاهر ماشین با انتقاد‌هایی روبرو شد، صد‌ها هزار نفر در چند روز با پرداخت صد دلار برای خرید ماشین ثبت‌نام کردند. تسلا می‌گوید تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سایبرتراک با این روش پیش‌فروش شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو: مدل‌های جدید تسلا، ب‌ام‌و اسپرتی که تنها یک دستگاه از آن ساخته شده، رونمایی نسل جدید یکی از پرفروش‌ترین وانت‌های آمریکا و معامله جدید جیلی و آستون مارتین

تسلا سایبرتراک

ایلان ماسک، مدیر تسلا در جلسه سالانه با سهام‌داران اعلام کرد که تولید وانت سایبرتراک این کارخانه تا پایان سال جاری میلادی آغاز می‌شود. آقای ماسک همچنین از دو مدل جدید تسلا خبر داد که به گفته او تولید آنها با روشی انجام می‌شود که «یک سر و گردن بالاتر» از روش‌های کنونی در صنعت خودرو است.

سایبرتراک در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. مراسم رونمایی به خاطر ظاهر نامتعارف ماشین و ترک برداشتن شیشه هنگام نمایش ضد‌ضربه بودنش خبرساز شد. با اینکه ظاهر ماشین با انتقادهایی روبرو شد، صدها هزار نفر در چند روز با پرداخت صد دلار برای خرید ماشین ثبت‌نام کردند. تسلا می‌گوید تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سایبرتراک با این روش پیش‌فروش شده است.

جهان خودرو؛ جزییات تازه از مدل‌های آینده تسلاتسلا سایبرتراک در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد

قرار بود تولید ماشین اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز شود، اما این تاریخ بارها به تاخیر افتاد. آقای ماسک در نشست هفته گذشته گفت طراحی بسیار نوآورانه ماشین باعث شد تولیدش کار سختی باشد و ساخت آن براساس خطوط تولید موجود امکان نداشت.

اطلاعاتی درباره قوای محرکه ماشین منتشر نشده، اما تسلا هنگام رونمایی ماشین اعلام کرد که می‌توان آن را با یک تا چهار موتور سفارش داد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت مدلی که چهار موتور الکتریکی دارد کمتر از ۲.۵ ثانیه است. حداکثر سرعت این مدل ۲۴۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده و تسلا می‌گوید با هر بار شارژ می‌تواند ۱۰۰۰ کیلومتر حرکت کند.

جهان خودرو؛ جزییات تازه از مدل‌های آینده تسلا

جهان خودرو؛ جزییات تازه از مدل‌های آینده تسلا

آقای ماسک پیش‌بینی کرده که بین ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار سایبرتراک در سال تولید شود. او هنگام رونمایی سایبرتراک وعده داده بود که قیمت ارزان‌ترین مدل چهل هزار دلار باشد، اما هفته گذشته اعلام کرد که با توجه به تورم و گران‌شدن قیمت مواد اولیه بعید است بتوان ماشین را با این قیمت فروخت. ایلان ماسک قیمت تازه‌ای اعلام نکرد، ولی رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند اولین سری ماشین از ۷۰ هزار دلار کمتر نباشد.

مدیر تسلا در نشست هفته گذشته به دو مدل جدید هم اشاره کرد. در ماه‌های گذشته گمانه‌زنی‌های زیادی درباره این مدل‌ها در رسانه‌ها منتشر شده و تصاویری هم در شبکه‌های اجتماعی از ماشین‌های استتار شده‌ تسلا در حال آزمایش منتشر شده است.

جهان خودرو؛ جزییات تازه از مدل‌های آینده تسلادر نشست با سهامداران تصویری از یکی از مدل‌های آینده تسلا نمایش داده شد

آقای ماسک در حالی که تصویری محو از یکی از این دو مدل در پشت سرش دیده می‌شد، گفت محصولات جدید تسلا با روشی منحصر به فرد تولید می‌شود که در صنعت خودرو نمونه مشابهی ندارد. او گفت ساخت یکی از این محصولات آغاز شده و پیش‌بینی کرد فروش این دو مدل پنج میلیون دستگاه در سال باشد.

پیش‌بینی شده که یکی از این ماشین‌ها مدل جدیدی از تسلا مدل ۳ است و دومین مدل ماشینی است که از محصولات کنونی تسلا ارزان‌تر است و حدود سی هزار دلار فروخته خواهد شد.

جهان خودرو؛ جزییات تازه از مدل‌های آینده تسلاب‌ام‌و تورینگ کوپه براساس مدل Z4 ساخته شده است

کوپه استیشن ب‌ام‌و
ب‌ام‌و در جشنواره خودروهای کلاسیک «ویلا د استه» (Villa d'Este) در ایتالیا یک مدل اسپرت رونمایی کرد. نام این ماشین تورینگ کوپه است و ب‌ام‌و می‌گوید تنها همین یک دستگاه از آن ساخته می‌شود.

تورینگ کوپه براساس مدل Z4 ب‌ام‌و ساخته شده است. برخلاف Z4 که تنها به صورت روباز ساخته می‌شود، تورینگ کوپه یک استیشن است. ماشین‌های دو در استیشن «شوتینگ بریک» نام دارند.

این نام از کالسکه‌هایی گرفته شده که در قرن نوزدهم برای جا‌به‌جا کردن شکارچیان تفریحی استفاده می‌شد. در اوایل قرن بیستم شرکت‌هایی که ماشین‌های تک و سفارشی می‌ساختند، این نام را برای ماشین‌های دو در استیشن استفاده کردند.

جهان خودرو؛ جزییات تازه از مدل‌های آینده تسلا

جلوی ماشین به جز تغییراتی جزیی در جلوپنجره تقریبا هیچ فرقی با Z4 ندارد. ظاهر اتاق هم نسبت به Z4 دست‌ نخورده، اما تودوزی چرم مرغوب آن را نسبت به مدل روباز ب‌ام‌و لوکس‌تر کرده است. بخش عقب ماشین هم با چرم پوشانده شده و کیف‌هایی توسط یک تولیدکننده چرم لوکس ایتالیایی برای صندوق عقب ساخته شده است.

جهان خودرو؛ جزییات تازه از مدل‌های آینده تسلا

جهان خودرو؛ جزییات تازه از مدل‌های آینده تسلا

ب‌ام‌و اطلاعاتی درباره قوای محرکه ماشین منتشر نکرده، اما به احتمال زیاد موتور شش سیلندر ماشین ۳۴۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ ب‌ام‌و Z4 با این موتور ۴.۵ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است.

Z4 محصول پروژه مشترک ب‌ام‌و با تویوتا است که در نتیجه آن تویوتا سوپرا و ب‌ام‌و Z4 طراحی و تولید شد. هر دو ماشین توسط کارخانه ماگنا در اتریش ساخته می‌شود. برخی رسانه‌ها خبر داده‌اند که در صورت استقبال بازدیدکنندگان و رسانه‌ها از ب‌ام‌و تورینگ کوپه، کارخانه آلمانی ممکن است تعداد محدودی از این ماشین تولید کند.

جهان خودرو؛ جزییات تازه از مدل‌های آینده تسلاتویوتا تاکوما پرفروش‌ترین وانت اندازه متوسط آمریکا است

نسل جدید تویوتا تاکوما

تویوتا نسل جدیدی از وانت پرفروش تاکوما رونمایی کرد که قرار است امسال به بازار آمریکای شمالی عرضه شود.

تاکوما پرفروش‌ترین وانت سایز متوسط در آمریکا است، اما در سال‌های گذشته در رقابت سخت با محصولات خودروسازان آمریکایی سهمش از بازار کاهش یافته است. سهم این ماشین از حدود ۶۵ درصد در سال ۲۰۱۳ به حدود ۴۰ درصد در سال گذشته رسید.

جهان خودرو؛ جزییات تازه از مدل‌های آینده تسلا

جهان خودرو؛ جزییات تازه از مدل‌های آینده تسلا

تویوتا در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۳۷ هزار دستگاه تاکوما در آمریکا فروخت. بعد از این ماشین، شورلت کلرادو، در رده دوم وانت‌های پرفروش این بخش قرار دارد که فروشش ۸۹ هزار دستگاه بود. جیپ با مدل گلادیاتور و فروش نزدیک به ۷۸ هزار دستگاه سومین مدل پرفروش سال گذشته بود.

تاکوما به کیفیت و دوام زیادش مشهور است و تویوتا می‌گوید مدل جدید را با کیفیت بهتر و دوام بیشتر ساخته است. ظاهر ماشین کاملا تغییر کرده و نسبت به قبل خشن‌تر طراحی شده است.

اتاق ماشین هم جادارتر شده است. نمایشگر بزرگ‌تر و سیستم‌های جدید هشدار به راننده از جمله فن‌آوری‌هایی است که به تاکوما اضافه شده است. تویوتا می‌گوید کمک‌فنرهای تاکوما هم نسبت به نسل قبل بهتر شده است.

موتور استاندارد تاکوما چهار سیلندر بنزینی است و ۲۷۸ اسب بخار قدرت دارد. خریداران همچنین می‌توانند برای ماشین موتور هیبرید سفارش دهند که ۳۲۶ اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

قیمت تاکوما هنوز اعلام نشده، اما قیمت نسل کنونی این ماشین بین ۲۸ هزار تا ۴۸ هزار دلار فروخته می‌شود.  

جهان خودرو؛ جزییات تازه از مدل‌های آینده تسلاآستون مارتین تاکنون هفت بار ورشکست شده است

خیز جیلی برای خرید آستون مارتین

جیلی، خودروساز چینی با افزایش سهام خود در شرکت آستون مارتین برای خرید این کارخانه آماده می‌شود.

آستون مارتین هفته گذشته اعلام کرد که جیلی سهم خود از این شرکت را از ۷.۶ درصد به ۱۷ درصد افزایش خواهد داد. به این ترتیب جیلی پس از لارنس استرول، میلیاردر کانادایی و صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، سومین سهامدار اصلی کارخانه خواهد شد.

آستون مارتین، خودروساز انگلیسی با صد سال قدمت از مشهورترین نام‌ها در صنعت خودرو است. اما این کارخانه سال‌ها است با مشکلات مالی دست به گریبان است. این شرکت تاکنون هفت بار ورشکست شده و مدیریتش بارها دست‌ به دست شده است. تازه‌ترین تلاش برای نجات آستون مارتین در سال ۲۰۲۰ آغاز شد که لارنس استرول با تشکیل گروهی از سرمایه‌گذاران شرکت را از ورشکستگی نجات داد.

آستون مارتین در سه سال گذشته همچنان زیان‌ده بوده و دو مدیر عوض کرده است. این شرکت می‌گوید امسال هم امیدی به کسب سود ندارد، اما امیدوار است با استقبال از مدل شاسی‌بلند DBX و بازپرداخت بدهی‌ها سال آینده وضعیتش بهتر شود.

سال گذشته صندوق سرمایه‌گذاری عربستان با تزریق ۶۵۰ میلیون پوند (حدود ۸۰۰ میلیون دلار) شرکت را سرپا نگه‌ داشت. ارزش معامله اخیر با جیلی ۲۳۴ میلیون پوند (۲۹۱ میلیون دلار) برآورد می‌شود.

جیلی تعهد داده که تا یک سال سهمش از آستون مارتین را از ۲۱ درصد بیشتر نکند. اما به نظر می‌رسد این شرکت که مجموعه‌ای از خودروسازان اروپایی از جمله لوتوس، ولوو، پل‌استار و اسمارت را در زیرمجموعه‌ دارد، می‌خواهد آستون مارتین را هم به کلکسیون خود اضافه کند.

منبع: بی بی سی

نظرات بینندگان