پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایلنا: وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در سند چشمانداز ترسیم شده است که دانشآموزان مدرسه در افق چشمانداز باید نقاد و نوآور باشند؛ به این معنی که دانشآموزان ما هم باید بیایند انتقادات را بگویند و همکاران ما پاسخ دهند
یوسف نوری درباره ضرورت تربیت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان که که در واقایع اخیر بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: در ساحتهای ششگانه ساحتی به عنوان تربیت سیاسی و اجتماعی وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در امور تربیتی قدیم، بخش کارشناسی در اداره کل فرهنگی و هنری بخش تربیت سیاسی را داشتیم که این بخش باید مجدداً توسط معاونت پرورشی احیا شود.
وی بیان کرد: در سند چشمانداز ترسیم شده است که دانشآموزان مدرسه در افق چشمانداز باید نقاد و نوآور باشند؛ به این معنی که دانشآموزان ما هم باید بیایند انتقادات را بگویند و همکاران ما پاسخ دهند.
نوری درباره اینکه در ابتدای انقلاب شاهد بودیم دانشآموزان آثار افرادی همچون علی شریعتی، شهید مطهری و یا سایر کتب سیاسی را مطالعه میکردند و دارای بینش سیاسی بودند اما امروز این گونه مطالعات دیگر آنچنان در بین دانشآموزان رواج ندارد، دلیل اینکه دانشآموزان دیگر سمت مطالعه چنین کتابهایی نمیروند و یا کمتر میروند، چیست، بیان کرد: اصلا سرانه مطالعه ما به دلایل مختلف پایین است.
نوری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نظام آموزشی ما نظام کنکور محور شد و بچهها کتابهای خودشان را میخواندند و شاید به سراغ کتابهای ۴ گزینهای و کنکور رفتند.
وی با بیان اینکه ما باید کار کتابخوانی را از پایه شروع کنیم، اظهار داشت: همکاران من طرحی را به عنوان کتابخانههای کلاسی دادند که از دوره ابتدایی با کمک بسیج مستضعفین امسال آغاز شد که به نظر من این شروعی برای مطالعه از پایه است.
نوری گفت: طرح کتابخانههای کلاسی از این جهت خوب است زیرا بچهها که با فضای مجازی خو گرفتهاند و تقریبا تیترخوانی را انجام میدهند در این شرایط میتوانیم آنها را به بحثهای مبنایی و مطالعه کتابهای پایهای بازگردانیم که انشاءالله مطالعه داشته باشند.