جدول منتشر شدهی نمایش فیلمها و برنامههای جانبی محل اصلی برگزاری جشنواره فیلم فجر نگرانیهایی را نسبت به متناسب بودن برنامهها با روزهای پیک ششم کرونا ایجاد میکند.
چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی که مسعود نقاشزاده - دبیر - همچنان درگیر کروناست و برای درمان در منزل به سر میبرد، دو روز دیگر آغاز میشود و محل اصلی برگزاری این رویداد یا به عبارتی همان سالن مطبوعات در برج میلاد میزبان اهالی رسانه، منتقدان، صاحبان فیلمها و البته یکسری مهمان ویژه خواهد بود که برای این مهمانهای ویژه سانس نمایش دوم در نظر گرفته شده است.
بر اساس جدول منتشر شده، فیلمهای بخش سودای سیمرغ ابتدا برای اهالی رسانه و منتقد در دو سانس ۱۳ و ۱۶ نمایش داده میشوند و پس از آن در دو سانس حدود ۱۹ و ۲۱ برای مهمانهای ویژه پخش خواهند شد. به گفتهی مدیر روابط عمومی جشنواره مهمانهای ویژه مدیران فرهنگی هستند که شامل مدیران وزارت ارشاد و مدیران تلویزیون و در واقع کسانی که به نحوی ارتباط با رسانه داشته باشند، میشوند.
محل برگزاری نشستهای خبری فیلمها در سالن سعدی که ظرفیت و فضای کمی هم دارد انتخاب شده، در حالی که سال گذشته در همین دوران کرونا، نشستهای مطبوعاتی درهمان سالن اصلی همایشهای برج میلاد که فیلمها نمایش داده میشدند برگزار شد. تجربهی سالهای گذشتهی جشنواره در برج میلاد یادآور حضور انبوهی از خبرنگاران و منتقدان در سالن سعدی هنگام برگزاری نشستهای خبری است و مشخص نیست امسال با چه شرایطی و براساس چه ضابطهای خبرنگاران در این فضای محدود که امکان رعایت فاصله اجتماعی در آن نیز سخت است، حاضر شوند.
نکته بعدی تعداد کارتهایی است که برای حضور اهالی رسانه، منتقد و مهمانان دیگر در برج میلاد صادر شده است. اگرچه گویا رده بندیهایی برای اختصاص کارت به رسانهها انجام شده، اما به نظر می رسد تعداد کارتها - با توجه به ظرفیت ۷۰ درصدی در نظر گرفته شده برای برج میلاد - تناسب کافی با شرایط فعلی کرونا و لزوم برقراری فاصله اجتماعی نداشته باشد چرا که پیگیریها نشان میهد برای بسیاری از رسانهها به هر تعدادی که درخواست بوده، کارت صادر شده است و این میزان به بیش از ۱۵ کارت برای یک رسانه میرسد. در این باره یزدان عشیری - مدیر روابط عمومی جشنواره - به ایسنا گفت که تعداد کارتهای درخواستی هر رسانه و آنچه از سوی روابط عمومی جشنواره صادر شده به صورت شفاف منتشر خواهد شد. او تاکید دارد: تعداد کارتهای اهالی رسانه تقریباً همانند سال گذشته است منتها نزدیک به ۲۰۰ منتقد، امسال به محل اصلی جشنواره در برج میلاد اضافه شدند که این رقم در سال گذشته کمتر از صد نفر بود.
حذف مراسم افتتاحیه یکی دیگر از اتفاقهای ویژهی جشنوارهی امسال است که در بروز پیک ششم کرونا یک تصمیم قابل توجه است، اما جدول روزانهی جشنواره برنامههای پر و پیمانی دارد که لزوم اجرای تمام آنها در یک بازه زمانی فشرده آن هم با تشدید شیوع سویهی اُمیکرون جای سوال دارد.
جدا از چهار سانس فیلمهای سودای سیمرغ، روزانه فیلمهای مستند و کوتاه منتخب هم در سالنهای دو و سه برج میلاد که دارای فضا و ظرفیت محدودی هستند نمایش داده میشود. همچنین ۱۰ فیلم قدیمی سینما در عنوان «قابهای ماندگار» در سالن شماره چهار نمایش دارند که یک ساعت قبل هم نشست تخصصی برای آنها برگزار خواهد شد. در سالن پنج نیز که همانند بقیه فضای محدودی دارد، یکسری نشستهای تخصصی دربارهی سینما تدارک دیده شده که ساعت آن همزمان با نشست مطبوعاتی فیلمهاست.
پیگیریهای ایسنا از برخی دستاندکاران جشنواره دربارهی چرایی تنظیم چنین جدول فشردهای در ۱۰ روز و همزمان با نمایش فیلمها بویژه در شرایط خاص کرونایی، فقط به درخواست برای تعامل اهالی رسانه و حاضران در برج میلاد برای رعایت پروتکلهای بهداشتی ختم شد.
این در حالی است که نه تنها احتمال ازدحام و شلوغی در برج میلاد بلکه، وضعیت سینماهای مردمی نیز جای بررسی و نگرانی دارد. در سینماهای مردمی بلیتفروشی با ۷۰ درصد ظرفیت انجام شده و بهرغم تاکید مدیران وزارت بهداشت بر بلیتفروشی به افراد واکسینه شده، هیچ اطلاعاتی از خریداران در این مورد گرفته نشده و اینها همه در زمانی اتفاق افتاده که یک روز پس از آغاز پیشفروش بلیتها ورود به پیک ششم کرونا رسما اعلام شد و وضعیت بسیاری از شهرها تغییر رنگ پیدا کرد.
در این باره معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خبر داده است: سعی داریم محدودیتهایی را در ۹ گروه شغلی که اهمیت زیادی در بحث انتقال بیماری دارند، مانند مراکز صرف غذا، تالارهای پذیرایی، سینما، تئاتر، کنسرتهای موسیقی، باشگاهها و استادیومهای ورزشی، استخرها و مراکز تفریحی آبی، فروشگاههای زنجیرهای و دفاتر ارائه خدمات اعمال کنیم.
ایسنا