پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اتاق اصناف ایران اطلاعیه ای با موضوع ۵ شرط ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برای فعالیت ۹ رسته شغلی صادر کرد.
اتاق اصناف ایران در اطلاعیهای اعلام کرد که به موجب مصوبه نودمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا (یکم آبان 1400) و با هدف ایجاد هماهنگی در اجرای موثر طرح مدیریت هوشمند بیماری کووید 19 در بستر سکوی بیماری های همه گیر (سامانه امید)، فعالیت واحدهای صنفی و مشاغل زیر که میزبان مشتری در محل هستند، مشروط به رعایت 5 شرط ذیل شد.
1- مراتب تزریق دو دوز واکسن صاحبان مشاغل، کارفرمایان، کارکنان، مشتریان مربوط و نیز قرار نداشتن آنان در دوره قرنطینه و درمان بیماری کرونا، در سامانه «امید» مندرج باشد:
– مراکز سرو غذا در محل از قبیل: رستوران، چایخانه، قهوهخانه، کافی شاپ، فست فود
– تالارپذیرائی و باغ تالار
– استادیومهای ورزشی، باشگاههای ورزشی سرپوشیده، استخرهای شنای سرپوشیده، پارکهای تفریحی آبی، شهربازی و مراکز تفریحی (مسقف)
– پاساژ، فروشگاههای زنجیرهای
– کلیه مراکز اقامتی از قبیل هتل، متل، مسافرخانه، بومگردی
– تورهای گردشگری
– بانکها و مؤسسات خدمات مالی، کارگزاریهای بورس
– دفاتر پیشخوان دولت، پلیس +10 ،دفاتر خدمات تلفن همراه، دفاتر ارائه خدمات قضایی و مراکز مشابه
– سالنهای سینما، تئاتر و موسیقی
2- اخذ QR کد از سامانه و نصب آن در مدخل ورودی کلیه واحدها و فعالیتهای صنفی، به نحوی که توسط خدمتگیرنده قابل رویت و اسکن باشد، الزامی است. تشکلهای صنفی مربوط موظفند علاوه بر پیگیری این موضوع، بر چگونگی کنترل برخط تزریق واکسن و در وضعیت قرنطینه و بیمار نبودن مراجعان و مشتریان از طریق سامانه، توسط متصدیان واحدها و فعالیتهای صنفی نظارت کنند.
3- خدمت گیرندگان موظفند QR پروفایل شهروندی خود را از سامانه اخذ و در تلفن همراه خود ذخیره و قبل از ورود به محل واحدها و فعالیتهای صنفی، آن را به متصدیان مربوط ارایه کنند.
4- خدمت گیرندگانی که مراتب تزریق واکسن به آنها در سامانه ثبت نشده و یا در وضعیت قرنطینه و تحت درمان بیماری کرونا باشند، نمیتوانند در محل واحدها و فعالیتهای صنفی حضور داشته باشند.
5- اتاقهای اصناف و سایر تشکلهای صنفی حسب مورد موظفند ضمن نظارت مؤثر بر چگونگی رعایت الزامات مربوط در حوزه عملکرد واحدها و فعالیتهای صنفی، نسبت به آن دسته از واحدها و فعالیتهای صنفی ذیربط، که الزامات مقرر را نقض کردهاند، به ترتیب زیر و در چارچوب ساز و کارهای اجرایی تعیین شده اقدام کنند:
مرحله اول: ارسال اخطار کتبی پلمب به واحد و فعالیت صنفی متخلف و درج آن در سامانه.
مرحله دوم: درخواست مسدود شدن پوز بانکی واحد و فعالیت صنفی متخلف به مدت دو هفته از طریق سامانه.
مرحله سوم: پلمب 31 روزه واحد و فعالیت صنفی متخلف و درج گزارش آن در سامانه .
تبصره: در صورت رعایت الزامات مربوط و تأئید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نسبت به رفع پلمب و مسدودیت پوز بانکی ظرف 72ساعت اقدام میشود.