بی بی سی: این هفته در جهان خودرو: ایدههای طراح مشهور لباس برای آینده خودروسازی، رونمایی از نسل جدید ماشین اسپرت نیسان، ربات تسلا و گرفتاری یک میلیارد دلاری جنرالموتورز به خاطر استفاده از باتریهای کرهای.
تمرینی برای حفظ محیط زیست
مینی کانسپت جدیدی رونمایی کرده که با همکاری پل اسمیت، طراح مشهور لباس طراحی شده است. این کانسپت که براساس مینی الکتریکی ساخته شده، ایدههای خودروساز انگلیسی را برای حفظ محیط زیست در تولید مدلهای آیندهاش نمایش میدهد.
نام این کانسپت استریپ است که در زبان انگلیسی به معنی برهنه شدن است. ظاهر ماشین در نگاه اول با مدل کنونی مینی تفاوت چندانی ندارد، اما همه بخشهای آن با تمرکز بر سادگی و حفظ محیط زیست از نو بازسازی شده است.
در بازسازی ماشین قطعات و بخشهای غیرضروری کنار گذاشته شده است. ماشین رنگ نشده و تنها لایهای شفاف برای جلوگیری از پوسیدگی روی بدنه فولادی کشیده شده است. جلوپنجره، دور گلگیر و قالپاقها از پلاستیک بازیافتی ساخته شده و داشبورد هم به جای پلاستیک با چوبپنبه بازیافتی پوشانده شده است.
درهای ماشین روکش ندارد و پیچ و مهرههای ماشین را میتوان دید. پل اسمیت میگوید به این ترتیب علاوه بر صرفهجویی در مواد اولیه، بازیافت ماشین در پایان عمرش آسانتر است. طراح لباس انگلیسی با همین تفکر دستگیرههایی با طناب بافته و برای روکش صندلی و زیرپاییها هم از پلاستیکهای دور ریخته شده استفاده کرده است.
برخلاف اکثر ماشینهای امروز، استریپ نمایشگر دیجیتال ندارد و فقط جایی برای قرار دادن تلفن همراه روی داشبورد در نظر گرفته شده است. راننده از طریق برنامههایی که در تلفنش نصب میشود میتواند بخشهای مختلف ماشین را کنترل کند.
اگرچه ایدههای بهکار گرفته شده در این کانسپت تا حدی بزرگنمایی به نظر میرسد، اما مینی میگوید با این کار روشهایی را یاد گرفته که با آنها محیط زیست را کمتر آلوده خواهد کرد. کارخانه انگلیسی اعلام کرده که این روشها را به مرور در مدلهای آینده خود به استفاده خواهد کرد.
نسل جدید نیسان Z
نیسان در مراسمی در شهر نیویورک نسل جدید مدل Z را رونمایی کرد. هفتمین نسل از این ماشین اسپرت ژاپنی از بهار آینده به بازار عرضه میشود و با تویوتا سوپرا و فورد موستانگ رقابت خواهد کرد.
نیسان نسل اول مدل Z را در دهه هفتاد میلادی و در اوج محبوبیت ماشینهای اسپرت ارزانقیمت به بازار عرضه کرد. این ماشین قرار بود با مدل اسپرتی مشابه در تویوتا رقابت کرده و همزمان اعتبار خودروساز ژاپنی را بیشتر کند.
مدل جدید فرم نسل قبلی را به طور کلی حفظ کرده است. بخش جلوی آن با الهام از اولین نسل ماشین طراحی شده و برای طراحی عقب ماشین از مدل Z در دهه نود میلادی الهام گرفته شده است.
نیسان برای صرفهجویی در هزینه تولید، شاسی جدیدی برای ماشین طراحی نکرده، اما شاسی نسل قبل را از نو مهندسی کرده و کیفیت آن را بهتر کرده است. طراحی اتاق ماشین هم از نسل قبل گرفته شده و با فنآوری تازه بهروز شده است.
موتور ماشین شش سیلندر است و ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد و نیروی موتور به چرخهای عقب منتقل میشود. دنده ماشین به طور استاندارد دستی است اما خریداران میتوانند آن را با دنده اتوماتیک هم سفارش دهند.
قیمت ماشین به طور رسمی اعلام نشده ولی پیشبینی میشود حدود ۴۰ هزار دلار باشد. فروش ماشینهای اسپرت دو نفره رونق دهههای گذشته را ندارد و احتمال داده میشود این آخرین مدل از Z باشد که با موتور بنزینی ساخته میشود.