arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۶۱۱
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۸ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۰

آحارونوت: صلح با اردن برای تل‌آویو مهمتر از سازش با دیگر کشوهای عربی است

همچنان روابط متشنج میان اردن و اسرائیل در رأس دستورکار رسانه‌ای، سیاسی و امنیتی در اسرائیل قرار دارد و در این راستا، یک روزنامه عبری به نقل از منابع آگاه در تل‌آویو از نحوه تعامل دولت این رژیم به ریاست بنیامین نتانیاهو با پادشاه اردن انتقاد و تاکید کرد که تل‌آویو هر کاری می‌کند تا به جایگاه پادشاه اردن لطمه وارد کند. این روزنامه در عین حال نوشت که نتانیاهو و عبدالله دوم از سال‌ها قبل با هم صحبت نداشته‌اند و هر ازگاهی صرفاً به طرح اهانت‌های متقابل بسنده می‌کنند. این مساله به نوبه خود منفعت مشترک را از بین می‌برد اما این یک مساله شخصی نیست چراکه توافق صلح با اردن سنگ بنای امنیت اسرائیل است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آحارونوت: صلح با اردن برای تل‌آویو مهمتر از سازش با دیگر کشوهای عربی استایسنا: همچنان روابط متشنج میان اردن و رژیم صهیونیستی در رأس دستورکار رسانه‌ای، سیاسی و امنیتی در رژیم صهیونیستی قرار دارد و در این راستا، یک روزنامه عبری به نقل از منابع آگاه در تل‌آویو از نحوه تعامل دولت این رژیم به ریاست بنیامین نتانیاهو با پادشاه اردن انتقاد و تاکید کرد که تل‌آویو هر کاری می‌کند تا به جایگاه پادشاه اردن لطمه وارد کند.

الکس فیشمن، تحلیلگر نظامی روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت تصریح کرد، آنچه اخیراً در اردن (تلاش برای کودتا علیه نظام حاکم) رخ داد، احتمال‌ وقوع یک "زمین لرزه منطقه‌ای" را ایجاد کرد. در حالی‌که در اسرائیل، چیزی از این مساله نمی‌دانستند و طی سال‌ها فرماندهان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل این احساس را داشتند که فرزندان یک خانه‌ در کاخ پادشاهی اردن هستند.

در این راستا، این کارشناس نظامی اسرائیلی این سوال را مطرح کرد: تمامی این روابط با نیروهای اطلاعاتی و ارتش اردن چه ارزشی دارد؛ در حالی که در زمان بحرانی که ثبات نظام را تهدید می‌کند، ببینیم که تل‌آویو غافلگیر شده و سازمان اطلاعات اسرائیل خبر این اتفاق را در روزنامه‌ها می‌خواند.

وی گفت: غرور اسرائیل و بی‌توجهی ناشی از اعتماد به نفس بیش از حد، بار دیگر ضربه وارد می‌کند، در اسرائیل همچنان این اطمینان را دارند که کافی است که رئیس واحد اطلاعات نظامی و چه بسا رئیس سرویس امنیت داخلی برای یک لحظه به اردن بروند و فوراً به مسائل به نفع ما پایان دهند.

این تحلیلگر از منابع نقل کرد که واکنش علنی اسرائیل، تماس تلفنی بود که بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل با کاخ اردن برقرار ساخت و طی این تماس حمایت خود را از اردن اعلام کرد، اما دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هیچ کاری نکرد. در بالفور (محل اقامت نخست وزیر اسرائیل) این اطمینان را دارند که اردن در جیب ما است و امنیت نظام اردن در گرو ما است.

این روزنامه در عین حال نوشت که نتانیاهو و عبدالله دوم از سال‌ها قبل با هم صحبت نداشته‌اند و هر ازگاهی صرفاً به طرح اهانت‌های متقابل بسنده می‌کنند. این مساله به نوبه خود منفعت مشترک را از بین می‌برد اما این یک مساله شخصی نیست چراکه توافق صلح با اردن سنگ بنای امنیت اسرائیل است.

این روزنامه نوشت: اردن به اسرائیل عمق بیشتری از ۳۵۰ کیلومتر تا مرزهای عراق را می‌دهد و این مانعی در مقابل "گسترش حضور ایران" و گسترش "جهاد اسلامی" است.

فیشمن هشدار داد که اسرائیل با یک دست از روابط امنیتی با اردن و ضربه زدن به منافع ایران در منطقه بهره برداری می‌کند و با دست دیگر، هر کاری می‌کند تا به جایگاه پادشاه اردن لطمه وارد کرده و راه را در مقابل ایران باز کند! دولت اسرائیل با دشواری در فهم این مساله مواجه است که همکاری با اردن در مسائل مربوط به بیت المقدس از نظر نظام اردن یک موضوع دینی نیست بلکه یک مساله ماهیتی است.

این تحلیلگر در پایان گفت: صحبت در اسرائیل درمورد امکان انتقال مسؤولیت بیت المقدس به عربستان، همچون انداختن آب دهان به صورت خاندان حاکم اردن است. توافق صلح اسرائیل با اردن چندین برابر از توافق‌های عادی سازی روابط با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، برای امنیت اسرائیل اهمیت دارد.

نظرات بینندگان