arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / اظهارنظر متفاوت ظریف درباره کاندیداتوری / دستور روحانی درباره کلاب‌هاوس / پیشنهاد غیرمنتظره احمدی نژاد به فائزه هاشمی / آغاز غنی سازی ۶۰ درصد در ایران / رکورد مبتلایان روزانه کرونا در ایران شکست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

برق تأسیسات نطنز وصل شد
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: هم‌اکنون برق اضطراری تاسیسات نطنز وصل است و در روزهای آینده برق اصلی وصل می‌شود. وی افزود: تک‌تک سانتریفیوژها در حال بررسی هستند و سانتریفیوژهای آسیب‌دیده جایگزین می شوند.

ایران غنی سازی ۶۰ درصد را آغاز کرد
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزات امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای که برای ادامه گفت و گوها و نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرده از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد.عراقچی همچنین اعلام کرد: یک‌هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.

یک کشتی اسرائیلی در خلیج فارس هدف قرار گرفت
شبکه المیادین به نقل از منابع آگاه از هدف قرار گرفتن یک فروند کشتی اسرائیلی در ساحل بندر الفجیره امارات خبر داد. این رسانه اعلام کرد نام کشتی اسرائیلی که هدف قرار گرفته است، هایبیرن وابسته به شرکت pcc رژیم اسرائیل است. روزنامه اسرائیلی یدیعوت احارونت پس از این حادثه نوشت: کشتی در اثر شلیک موشک یا مین آسیب دیده است؛ اسرائیل، ایران را مسئول می داند.

جزئیات دیدار سیدحسن خمینی با رهبر معظم انقلاب
اخوی یاسر خمینی جزئیات بیشتری از دیدار سیدحسن خمینی با رهبری ارائه دادئ او گفت: مطابق با رویه ای که اخوی دارند، به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند... اخوی می گویند که بسیاری از بزرگان و جریانات سیاسی از ایشان خواسته اند که کاندیدای انتخابات شوند و از رهبری جویای نظر می شوند، ایشان هم علی رغم اینکه معمولاً به این گونه امور وارد نمی شوند، اما به جهت رابطه خاصی که با اخوی دارند و تأکید اخوی بر اطلاع از نظر ایشان، صلاح را در این کار تشخیص نمی دهند و می فرمایند، اگر هریک از فرزندان من از من مشورت می گرفتند من همان را می گفتم. البته اخوی در پایان از ایشان اجازه می گیرند که مسأله را اعلام کنند و ایشان بزرگوارانه می پذیرند.

اعلام آمادگی روسیه برای میانجیگری بین ایران و آمریکا
سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت: روسیه آماده است در صورت دریافت درخواستی، نقش واسطه و همچنین دادن مشاوره را بین ایران و ایالات متحده ایفا کند.

 دستور روحانی درباره کلاب‌هاوس
علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره اظهارنظرهای ضد و نقیض در خصوص بسته شدن شبکه اجتماعی کلاب هاوس و نظر دولت در این خصوص گفت: کسی نباید از آگاه شدن مردم واهمه داشته باشد. برخی خودشان توانایی گفتگو با مردم و نخبگان را ندارند و از صحبت دولت مردان با مردم هراسان شده اند. رئیس جمهور یکشنبه در دولت به وزیر ارتباطات دستور دادند که اولا جزئیات را به مردم بگویند و ثانیا مطابق قانون از اختلال کنندگان شکایت و از اهرمهای قانونی موجود برای پاسخگویی متخلفین و هم برای حفظ فضای ایجاد شده و باز شده استفاده نمایند. دیدگاه دولت مبنی بر باز بودن این شبکه اجتماعی است.

عفو ۲۲۵ نفر از محکومان امنیتی
اسماعیلی گفت: در سال گذشته ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر از محکومین مشمول عفو رهبری شدند که در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۸۶ درصد رشد داشته و در مقایسه با ۹۷ حدود ۴۱۸ درصد رشد داشته است. ۲۲۵ نفر از محکومان امنیتی در سال ۹۹ مورد عفو رهبری قرار گرفتند که برخی از آنها مربوط به فتنه بنزینی بود.

اظهارنظر متفاوت ظریف درباره کاندیداتوری
ظریف وزیر خارجه با انتشار متنی به جزئیات نشست با کمیسیون امنیت ملی پرداخت. ظریف نوشت: سلام، دیروز جلسه‌ای طولانی، صریح و صمیمی—همراه با توهین و تهدید و اتهام از سوی یکی دو نفر—با نمایندگان محترم کمیسیون امنیت ملی داشتم... از یکی از نمایندگان نقل شده است که "برآوردم از جلسه امروز کمیسیون این است که ظریف نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1400 می‌شود." پس از چندین بار تأکید بر عدم تمایل برای نامزدی، نمی‌خواستم دوباره وارد این موضوع شوم. اما این اظهار نظر ناگزیرم کرد که اصل ماجرا را عرض کنم: در جلسه چند نفر اظهار نگرانی کردند که گفتگوهای وین برای رفع تحریم‌ها با اهداف انتخاباتی دنبال می‌شود و بنده برای جلب آرای مردم به دنبال ایجاد دوقطبی در جامعه هستم. عرض کردم دو قطبی را کسانی می‌سازند که با اتلاف میلیاردها برای تولید سریال، اعتماد عمومی به دیپلماسی کشور را هدف گرفته و معیشت مردم و عزت کشور را بازیچه اغراض سیاسی و انتخاباتی می‌نمایند. ...  یادآوری کردم که علت تصمیم بنده برای نامزد نشدن نگرانی از سبد رأی نیست که برای بهبود آن از سیاست خارجی و یا انسجام ملی هزینه کنم. نگرانی من از رأی آوردن است نه رأی نیاوردن. بر عزم خود برای نامزد نشدن استوارم؛ ولی تداوم فشارها، آزارها، افتراها و تهدیدها در اقبال عمومی و در این عزم تأثیر معکوس دارد.

رکورد مبتلایان روزانه کرونا در ایران شکست
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با شناسایی ۲۴ هزار و ۷۶۰ بیمار جدید کرونا در کشور رکورد مبتلایان شناسایی شده روزانه شکسته شد و با فوت ۲۹۱ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز منتهی به ظهر ۲۴ فروردین، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۵ هزار و ۵۵ نفر رسید.

پیشنهاد غیرمنتظره احمدی نژاد به فائزه هاشمی 
فائزه هاشمی با حضور در کلاب هاوس گفت: احمدی نژاد به من پیشنهاد معاون اولی برای انتخابات ۱۴۰۰ داد. من قبول نکردم، چون سال ۸۸ را نمی‌توانم فراموش کنم. احمدی نژاد به من پیشنهاد مناظره دادند، اما من قبول نکردم، ایشان را سلامت نمی‌دانم؛ حرف اقای میرحسین درمورد ایشان درست بود؛ ایشان توی دوربین زل می‌زند و دروغ می‌گوید.

نظرات بینندگان