درباره استحکام بنا و نحوه دریافت و ثبت و تایید برگه استحکام بنا نکاتی باید دانست
در این زمینه نیاز به ارائه فرم تایید استحکام بنا الزامی میباشد :
۱-ساختمان های بدون پایانکار یا اخذ پایانکار ساختمان های قدیم ساز و فاقد پایان کار
۲-جابجایی مهندس ناظر ساختمان در شرایط عدم دسترسی و یا توافق فیمابین
۳-تغییر کاربری ساختمان های مسکونی به اداری یا تجاری
۴- بازسازی و تعمیرات یا اعمال تغییرات در ساختمان
۵-اضافه بنا ، اضافه اشکوب در طبقات
۶- تخریب مقداری از بنای قدیمی
۷-عدم انطباق وضع موجود با نقشههای مصوب سازه و یا معماری
۸-تشخیص مهندس ناظرمربوطه مبنی بر عدم رعایت مقررات ملّی ساختمان
۹-کلیه مدارس هر ساله نیاز به تاییدیه استحکام بنا جهت ارائه به نوسازی مدارس و یا اخذ مجوز جهت تاسیس مدرسه غیر انتفاعی،موسسات آموزشی ، خانه سالمندان و مهد کودک.
۱۰- در ساختمان هایی که دارای پایانکار میباشد ولی صورت مجلس تفکیکی تهیه نشده و متراژ کلی ساختمان طبق نظر مهندسین اداره ثبت با متراژ پایانکار تفاوت دارد،مالک ملزم به ارایه برگه استحکام بنا میباشد.
نمونه برگه تعهد نظارت و فرم استحکام بنا :
هزینه برگه تایید استحکام بنا بر اساس تعرفه نظارت تک رشته عمران هرسال محاسبه میشود که به تعداد طبقات ساختمان مربط میشود .
چرا نیاز به تهیه استحکام بنا است ؟
به گزارش اخبار ساختمان مهندسان شهر در واحد هایی که تغییر کاربری میدهند به دلیل آنکه در گذشته طراحی آن ساختمان بر اساس بارگذاری های مسکونی طراحی شده و بار گذاری اداری و مسکونی و تجاری با هم متفاوت هست از این رو باید به تایید یک مهندس ناظر که صلاحیت طراحی محاسبات نیز داشته باشد برسد .
در ساختمان های قدیمی نیز اگر تغییراتی نسبت به پایانکار قبلی ایجاد کرده باشند .
و در ساختمان های در حال ساخت نیز که شاید در اجرا سازنده تغییری در سازه ی نقشه های مصوب ایجاد نماید ناظر میتواند از سازنده تاییدیه استحکام بنا درخواست نماید .
نکته : شخصی که استحکام بنا را تاییدیه میدهد باید مهندس عمران و صلاحیت محاسبات و نظارت داشته باشد .
مراحل و چگونگی ثبت استحکام بنا :
در ملک هایی که تشکیل پرونده جهت اخذ پایانکار (بعضی از ساختمان ها ) و یا تغییر کاربری داده اند پس از اینکه روند پرونده به مرحله پیش نویس برسد باید برکه استحکام تهیه کند .
پس از اینکه یک مهندس ناظر را جهت تایید استحکام بنای ملکتان پیدا کردید
ایشان پس از بررسی های به عمل آمده از ملک و نقشه های اجرا شده از نظر استقامت و استحکام اسکلت و مصالح به کار رفته ( در صورت صلاحدید تست و آزمایش های مختلف را انجام میدهد)
اگر مورد تایید باشد یعنی ساختمان دارای استحکام باشد ابتدا برگه استحکام بنا را خود مهندس در دفتر خانه به گواهی امضا میرشاند سپس تحویل مالک میدهد که مالک هم آن برگ را به گواهی امضا رسانده و تحویل دفتر خدمات الکترونیک شهر که پرونده جاری است تحویل دهد.
پس اس از اینکه دفتر خدمات برگه سبز استحکام را استعلام نماید بلا فاصله آن متراژ زیر بنای ناخالص ساختمان از سهمیه نظارت مهندس ناظر کسر شده و در ظرفیت او مینشیند و طی یک پیامک از سوی شهرداری به آگاهی مهندس رسانده میشود .
حال پس از استعلام که فیش حق الزحمه مهندس ناظر در شهرداری چاپ و پس از تایید اداره در آمد شهرداری منطقه مشخص میشود که فیش آن صفر شده ( یعنی نقدا به مهندس پرذاخت شود ) و یا فیش طبق تعرفه محاسبه شده و مالک باید آن را از طریق دستگاه پرداخت عابر بابک (ATM) پرداخت کند (فیش حق الزمه دارای شناسه قبض و پرداخت میباشد و باید از طریق atm پرداخت انجام شود .
البته چند سالی هست که دیگر فیش صادر نمیشود و حق الزحمه پس از استعلام به صورت مستقیم به مهندسان پرداخت میشود
پس از پرداخت آن تایید پرداخت نهایت ظرف ۲۴ ساعت در سیستم شهرداری مینشیند و مهندس باید گزارش اتمام پرونده را در یکی از دفاتر خدمات ۲۲ منطقه شهرداری تهران به ثبت رسانده .
پس از ثبت گزارش برگه سبز اتمام را دوباره به گواهی امضا مالک و ناظر رسانده و تحویل دفتر شود .