arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۹۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۲ - ۱۰ تير ۱۳۹۹

تونس خواستار عاری سازی کامل خاورمیانه از جنگ افزار اتمی شد

نماینده دائم تونس در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ تاکید کرد رویکرد به بحث خلع سلاح هسته ای باید جامع باشد و تمام خاورمیانه را در برگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده دائم تونس در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ تاکید کرد رویکرد به بحث خلع سلاح هسته ای باید جامع باشد و تمام خاورمیانه را در برگیرد.

به گزارش ایرنا، "منصف باتتی" روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی گزارش دوره‌ای دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به توافق هسته‌ای ایران، افزود: من می‌خواهم برگزاری کنفرانس ایجاد خاورمیانه عاری از جنگ افزار هسته ای و دیگر جنگ افزارهای کشتار جمعی را یادآوری کنم که در نوامبر ۲۰۱۹ برگزار شد و در آن همه کشورهای منطقه از جمله ایران، مشارکت سازنده‌ای داشتند.

وی خواستار ادامه برگزاری این نشست به طور سالانه در مقر سازمان ملل شد و افزود: این کنفرانس می‌تواند مبنایی برای گفت‌وگو و مذاکرات مستمر برای خلع سلاح هسته‌ای در منطقه باشد.

نماینده تونس در سازمان ملل متحد به نام رژیم صهیونیستی و برنامه نظامی هسته ای آن اشاره مستقیم نکرد، اما گفت: از همه دولت‌های منطقه می‌خواهیم در نشست آتی این کنفرانس شرکت کنند.

باتتی همچنین خواستار تلاش کشورهای منطقه برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها شد و بر اهمیت برجام به عنوان یک پیمان کلیدی بین‌المللی تاکید کرد.

در این نشست که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و تعلیق شدن اجتماعات در نیویورک، روز سه شنبه به صورت مجازی برگزار می‌شود، نخست نهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وضعیت اجرای این قطعنامه قرائت شد.

وزیر امورخارجه ایران هم که قرار است در این نشست صحبت کند، شامگاه گذشته در توئیتی ضمن اعلام سخنرانی خود در جلسه امروز شورای امنیت نوشت: آمریکا نه تنها برجام را نقض کرده بلکه دیگران را نیز به نقض آن وادار می کند.

مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز درباره فضای کلی نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل گفت: فضای کلی جامعه بین‌المللی در جهت اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

وی با یادآوری خروج آمریکا از برجام که رئیس جمهوری این کشور به صراحت آن را پایان مشارکت در این برنامه خواند، ادامه داد: سابقه ندارد که یک عضو دائم شورای امنیت علیه قطعنامه‌ای که خود بانی آن بوده است، اقدام کند.

واشنگتن ماه‌هاست که برای جلوگیری از پایان ممنوعیت تسلیحاتی ایران با کشورهای همفکر خود مشغول رایزنی است و کارزارهای دیپلماتیک را در پایتخت های منطقه پیگیری کرده است. اعضای باقی‌مانده برجام به ویژه روسیه و چین با قطعنامه پیشنهادی آمریکا که در تضاد کامل قطعنامه ۲۲۳۱ است، مخالفت کرده‌اند.

نظرات بینندگان