پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : طی چند سال اخیر شرکت هایی مانند رولزرویس و غول حمل و نقل دریایی ژاپن به نام نیپون یوسن، راهکارهای برای استفاده از کشتی های خودران در دریا به اشتراک گذاشته اند. این کشتی ها در ابتدا دارای خدمه خواهند بود، اما با پیشرفت تکنولوژی برخی از آن ها ممکن است از سال 2020 بدون هیچ خدمه ای وارد آب ها شوند.
به گفته رولزرویس تکنولوژی مورد نیاز برای چنین کاری همین حالا هم در دسترس است. سنسورهای مختلفی که روی بدنه این کشتی ها نصب می شوند به بررسی آب های اطراف با دقتی فوق العاده خواهند پرداخت. افراد نیز با استفاده از ارتباطات ماهواره ای از کیلومترها دورتر قادر به کنترل این کشتی های خودران در مواقع لزوم خواهند بود. با اینکه خودروهای خودران باید در تمام موقع قادر به هدایت خود باشند، در این کشتی ها می توان از قابلیت های کنترل از راه دور و هدایت خودکار به شکل هم زمان استفاده کرد.
از نکات مثبت این کشتی ها می توان به افزایش ایمنی اشاره کرد. به گزارش گروه آلیانز، خطاهای انسانی عامل 75 الی 96 درصد حوادث دریایی هستند. با فراگیر شدن کشتی های خودران، احتمالا حوادثی مانند کشتی سانچی یا تایتانیک دیگر هیچ گاه تکرار نخواهند شد.
علاوه بر این به علت حذف قسمت هایی که برای خدمه ساخته می شوند مانند اتاق ها، قسمت هدایت و غیره طراحی این کشتی ها بسیار بهینه تر خواهد بود و قادر به حمل مقدار بسیار بیشتری بار خواهند بود. حذف خدمه از آن ها علاوه بر کاهش هزینه ها و طراحی بهینه تر، صرفه جویی های دیگری را نیز در پی دارد، زیرا دیگر نیازی به سیستم های گرمایشی یا آشپزخانه ها نخواهد بود و مصرف سوخت کاهش چشمگیری خواهد داشت.
رولزرویس اولین شرکتی بود که از طرح هایش برای کشتی های خودران تجاری رونمایی کرد. کشتی طراحی شده توسط آن ها به شبکه ای از دوربین ها، لیدار (LIDAR)، و رادارها برای ردیابی و دوری کردن از اشیای ثابت در دریا مجهز شده بود؛ این سیستم به پهلو گرفتن کشتی در اسکله ها نیز کمک می کرد. رولزرویس اعلام کرده اولین کشتی های خودران خود برای مسافت های کوتاه را تا سال 2020 و نمونه های اصلی قابل استفاده در مسافت های طولانی و اقیانوس ها را تا سال 2025 به آب خواهد انداخت.
اگرچه حرکت به سمت کشتی های خودران به این راحتی ها هم نخواهد بود، و همان قوانینی که گریبان گیر خودروهای خودران هستند برای این وسایل هم محدودیت ایجاد می کنند. شرکت ها هنوز برای سوال هایی مانند اینکه در زمان حادثه چه کسی مقصر است یا قوانین بین المللی درباره این کشتی ها چه خواهند بود جوابی ندارند.
دیجیاتو