پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : فورد یکی از خودروسازانی است که در سال های اخیر سعی کرده فرایندهای تولید محصولات خود را سبزتر کرده و کاربردهای ثانویه ای را برای موادی که دفع آنها ممکن است مشکلات زیست محیطی به دنبال داشته باشد، پیدا کند.
بهره گیری از پلاستیک های بازیافتی روشی است که فورد در پیش گرفته؛ این کمپانی آمریکایی چندی پیش اعلام کرده که هر ساله از 1.2 میلیارد بطری پلاستیکی بازیافتی در تولید خودروهای خود استفاده می کند.
چنانچه آمار سالانه فورد را در نظر بگیریم، خواهیم دید که در ساخت هر خودرو به طور میانگین 250 بطری به کار برده می شود. پلاستیک های بازیافتی از این بطری ها در قسمت هایی مثل پوشش جداره گلگیر (شُل گیر) پیکاپ سری F استفاده می شوند.
علاوه بر این محافظ زیر اتاق اتومبیل های سواری و شاسی بلند جدیدی مثل اسکیپ 2020 جنسی از پلاستیک بازیافتی دارند. این محافظ در کنار نقش حفاظت، با ایجاد سطحی صاف و یک دست، ایرودینامیک خودرو را نیز بهبود می بخشد.
از آنجایی که بهبود ایرودینامیک سبب کاهش مصرف سوخت می شود، نصب پوشش های زیرین اتاق اخیرا در بین خودروسازان بسیار رواج یافته است. فورد معتقد است پلاستیک های بازیافتی طراحی و ساخت این پوشش ها را راحت تر می کنند. توماس سودر (Thomas Sweder) یکی از مهندسین فورد در این باره گفته:
محافظ کف اتاق قطعه ای بزرگ است و در صورت استفاده از پلاستیک جامد برای تولید قطعه ای به این بزرگی، وزن آن تا سه برابر بیشتر می شود.
آقای سودر افزوده که بکارگیری پلاستیک بازیافتی به همان اندازه که برای محیط زیست مفید است، از لحاظ فنی و اقتصادی نیز مزیت دارد.
در ایالات متحده شهروندان می توانند در ازای دریافت 0.05 دلار، بطری های پلاستیکی را به سوپرمارکت ها تحویل دهند. این بطری ها پس از خرد شدن به تامین کنندگان فروخته شده و توسط آنها به فیبر تبدیل می شوند. فورد و دیگر شرکت ها فیبرهای بدست آمده از این طریق را خریداری کرده و برای تولید قطعات خودرویی استفاده می کنند.
یافتن کاربردهای جدید برای پلاستیک های دور ریختنی از تبدیل آنها به زباله های بی مصرف که بعضا از اقیانوس ها سر در می آورند جلوگیری می کند. بد نیست اشاره کنیم در حال حاضر توده ای از زباله های پلاستیکی به مساحت کشور مکزیک روی اقیانوس آرام شناور است.
اما نکته حائز اهمیت اینکه سیاست های فورد در رابطه با کاهش اثرات جانبی محصولاتش روی محیط زیست کمی متناقض است. این کمپانی از یک سو استفاده از پلاستیک های بازیافتی و تولید مدل های هیبریدی و برقی را در دستور کار قرار داده و از سوی دیگر با از رده خارج کردن خودروهای سدان، مدل های شاسی بلند را جایگزین آنها می کند؛ حال آنکه بهینه سازی مصرف سوخت در مدل های شاسی بلند بسیار سخت تر از خودروهای سدان است.
دیجیاتو