پولاد کیمیایی کارگردان فیلم سینمایی «معکوس» توضیحاتی درباره جزییات اولین تجربه خود در مقام کارگردان ارائه کرد.
پولاد کیمیایی کارگردان فیلم سینمایی «معکوس» که به بخش «نگاه نو» سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر راه یافته است، درباره آخرین وضعیت این اثر اظهار داشت: ما کارهایمان را به گونهای تنظیم کردهایم که این فیلم برای جشنواره آماده باشد به این ترتیب که از ابتدا در نظر داشتیم کارهای پس از تولید را به صورت عجلهای انجام ندهیم زیرا اصولا بسیاری از کارها به صورت عجلهای ساخته و به جشنواره ارایه میشوند اما ما از حدود ۸ ماه پیش مشغول انجام کارهای پس از تولید بودیم، از همین رو کارهای اصلاح رنگ این فیلم به طور تقریبی تمام شده و باید کارهای نهایی آن را چک کنیم ضمن اینکه بخش کوچکی از کارهای ویژوآل طبق ایدهآل من نیست اما آن هم طی دو سه روز آینده به اتمام میرسد.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره ساخت این اثر بیان کرد: سالها ایده ساخت «معکوس» در ذهن من بود و به طور پیوسته به این موضوع فکر میکردم که جای فیلمی که به مفهوم و عناصر سینما همچون ریتم بالا، جذابیتهای بصری و... بپردازد در سینمای ایران خالی است؛ به همین دلیل دوست داشتم فیلمی بسازم که در روایت تنبل نباشد و در زمینه موسیقی و طراحی حرفی برای گفتن داشته باشد. ضمن اینکه دوست نداشتم قصهای را روایت کنم که نقطه ضعفهای زندگی را سیاه جلوه بدهد، بلکه دوست داشتم یک جنبه تفریحی هم در فیلم وجود داشته باشد تا جذابیتهای سینما را از آن دریچه ببینیم.
کارگران «معکوس» ادامه داد: از سوی دیگر دلم میخواست فیلمم ارزشهای دراماتیک و عمق داشته باشد به طوری که بشود آن را در چند لایه بررسی کرد. با همه این تفاسیر «معکوس» بهعنوان فیلم اول من در عین اینکه یک فیلم بهروز است، ساختار کلاسیکی دارد و حاوی صحنههای اکشن و هیجانانگیز است، با این حال به دلیل اینکه «معکوس» فیلم اولم بود دوست داشتم آن را در گرامر کلاسیک ببینم. البته باید این را هم بپذیریم که هنوز هم مردم ساختار کلاسیک را میپسندند و به آن بیشتر گرایش دارند.
کیمیایی با اشاره به تاثیر گرفتن از سینمای پدرش مسعود کیمیایی در فیلمسازی عنوان کرد: هرچند پدرم تهیهکننده «معکوس» بود اما در تمام مدت ساخت این اثر به دلیل بیماری در بیمارستان حضور داشت و نمیتوانست به ما کمکی کند اما از راه دور توصیههایی به ما میکرد. از همین رو محمد خوشنام و خودم کارهای تهیهکنندگی را انجام دادیم. با این وجود در «معکوس» میشود رگ و ریشه سینمای کیمیایی را جستجو کرد؛ یعنی سینمای قصهگویی که به قهرمان اعتقاد دارد و طبقات اجتماعی مختلف در آن حضور دارند؛ با این حال قهرمان فیلم من هیچ ارتباطی به قهرمان جهان پدر ندارد. در واقع این مسایل به گونهای متاثر از جهان خودم و آنچه که از پدر یاد گرفتهام، است.
وی با بیان اینکه قطعا تاثیراتی از مسعود کیمیایی را میشود در «معکوس» دید، توضیح داد: به هر حال ریشه کاری من از سینمای کیمیایی میآید و میشود اشتراکاتی را در این فیلم و آثار پدرم پیدا کرد. ضمن اینکه «معکوس» به لحاظ روایت، اجرا و حتی دیالوگها تفاوتهایی با آثار مسعود کیمیایی دارد با این وجود از جمله مسایلی که از سینمای پدر یاد گرفتم این بود که دیالوگها باید ضرب آهنگ داشته باشند، چراکه وقتی ما میخواهیم با زبان سینما حرف بزنیم دیالوگها باید آوا، ریتم و آکسانگذاری خوبی داشته باشند از همین رو این مسایل را با لحن و جهان خودم در «معکوس» رعایت کردم.
این کارگردان اظهار کرد: من نمیخواستم در آپارتمان فیلم بسازم و دوست نداشتم پرسوناژهای معمولی را در خیابانهای معمولی به تصور بکشم بلکه دوست داشتم قشری کمرنگتر را به سینما بیاورم و کار نویی را انجام بدهم.
بازیگر «متروپل» درباره دیگر فعالیتهای خود مطرح کرد: قرار است تابستان سال آینده فیلمی به نام «لکنت» بسازم که البته ممکن است نام آن به «هیرا» به معنای چشمه تغییر کند. نیمی از این فیلم در ایران و نیم دیگر در لهستان یا آلمان ساخته میشود این را هم باید عنوان کنم که این فیلم درباره جنگ و تمام جنگزدههایی است که برای زندگی بهتر به سمت اروپا کوچ میکنند؛ بخشی از این فیلم بر اساس قصه جنگزدههای جنگ جهانی دوم ساخته میشود اما همین مساله با جنگ سوریه و اتفاقات خاورمیانه اشتراکاتی دارد.
وی در پایان گفت: این روزها همزمان با بازنویسیهای فیلمنامه «لکنت» کارهای پیش از پیش تولید را هم آغاز و به بازبینی لوکیشنها پرداخته ایم از سوی دیگر مشغول انجام مذاکراتی برای حضور بازیگران در این اثر هستیم.