اگر خودکار رئیس جمهوری بچرخد قیمت خودرو ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار خواهد شد. از روزی که قیمت ارز افزایش پیدا کرد و تحریمها آغاز شد مدیران خودروسازی از افزایش قیمتها صحبت کردند.
این موضوع هم از دوره وزارت محمد رضا نعمتزاده وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت کلید خورد. وی با آزادسازی قیمتها موافق بود و برای اینکه کشور به این سمت برود مذاکرات متعددی انجام داد اما این طرح در دولت رأی نیاورد و در حد پیشنهاد باقی ماند.
بعد از آن محمد شریعتمداری وزیر سابق صمت، با درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان مواجه شد. در ابتدا وی پذیرش آزادسازی قیمتها را نداشت اما بعد از مدتی وزارت، وی هم پذیرفت که صنعت خودرو برای رهایی چارهای جز آزادسازی قیمتها و کنترل قیمتها براساس عرضه و تقاضا ندارد. بدین جهت در اولین گام قیمتگذاری را با دستور رئیس جمهوری از شورای رقابت گرفت و دولت را مجاب کرد که انحصاری در صنعت خودرو وجود ندارد. بعد از آن سازمان حمایت مسئول قیمتگذاری خودرو شد. این سازمان هم دست روی دست گذاشت و تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی درباره قیمت خودرو نکرده است و این بلاتکلیفی باعث شده است که مردم، خودروسازان، فعالان بازار و... از آینده صنعت خودرو پیشبینی نداشته باشند.
عمر وزارت شریعتمداری به تغییرات قیمت خودرو قد نداد و حال گردونه تغییر قیمت به رضا رحمانی وزیر جدید صمت رسیده است. شنبه شب جلسه نهایی بین معاونین وزیر، خودروسازان، قطعهسازان و کارشناسان خودرو برگزار و قرار شد قیمت خودرو 5 درصد کمتر از حاشیه بازار شود. تصمیمی که اگر اجرایی شود به گفته خودروسازان میتواند بازار را آرام و خودروسازان را از زیان دهی خارج کند. از ابتدای سالجاری (تا حدود یک ماه پیش) به جهت قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت، خودروسازان 6 هزار میلیارد تومان زیان دیدند.
خودروسازان معتقدند: اگر قیمت خودرو افزایش پیدا نکند، دیگر امکان تولید خودرو وجود ندارد و این صنعت و صنایع مرتبط با آن بایستی تعطیل شوند.
روز گذشته یک منبع مطلع درباره بسته حل مشکلات خودروسازان و ساماندهی بازار خودرو که نهایی شده است، گفت: بستههای مختلفی برای خریداران خودرو و ثبتنامکنندگان خودرو در نظر گرفته شده است. از طرفی قرار شده خودروسازان با قیمت کمتر از 5 درصد بازار محصولات خود را به فروش برسانند. این امر قیمت بین کارخانه و بازار است.
وی توضیح داد: رئیس جمهوری مخالف افزایش قیمت خودرو است و تاکنون هم به خاطر مخالفت وی گرانی خودرو اتفاق نیفتاده است. بر این اساس بنا شده وزیر جدید صمت، بسته ارائه شده در وزارت صنعت را به رئیس جمهوری ارائه کند. اگر رئیس جمهوری موافقت کند مشکلات صنعت خودرو و قطعهسازی حل خواهد شد.
وی با بیان اینکه مشکل ما تحریم نیست و میتوان قطعات مورد نیاز خودرو را تأمین کرد، گفت: اگر پول تزریق شود این صنعت دیگر چالشی نخواهد داشت و از زیان دهی خارج میشود.
این منبع مطلع اظهار داشت: با حل مشکلات 4 گانه قطعهسازی و افزایش قیمت خودرو به طور قطع مشکل صنعت خودرو حل میشود و دیگر مردم با کمبود خودرو روبهرو نخواهند شد.
صنعت قطعهسازی حدود 550 هزارنفر شاغل مستقیم دارد که تاکنون متأسفانه حدود 30 هزار نفر تعدیل شدهاند و حدود 70 هزارنفر هم از کار تعلیق شدهاند و جمعاً حدود بیشتر از 100 هزار نفر در سال 97 بیکار شدهاند و چنانچه مشکلات این صنعت ظرف مدت یک هفته آتی حل نشود، موج دوم بیکاری که حدود 80 تا 100 هزار نفر برآورد میشود در راه خواهد بود و تعداد بیکاران این حوزه به بیش از200 هزار نفر خواهد رسید و تولید متوقف خواهد شد.
قطعهسازان هم روز گذشته نامهای به رئیس جمهوری ارسال کردند و طی آن هشدار یک هفتهای دادند که اگر به آن بیتوجهی شود صنعت قطعهسازی با بحران جدی روبهرو خواهد شد.
وی پیشنهاد کرد: تنها راه برای برون رفت از مشکلات موجود واردات بدون انتقال ارز است.
4 درخواست قطعهسازان از رئیس جمهور
انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور در نامهای به رئیس جمهوری نوشت: چنانچه 4 مشکل زیر ظرف مدت حداکثر یک هفته حل نشود جلوگیری از بروز فاجعه حتی با تلاش چند برابر و هزینههای گزاف بعید به نظر میرسد
1. حل مشکل قیمت فروش قطعات که در گرو اصلاح قیمت فروش خودرو است.
2. حل مشکل کسری نقدینگی که بهدلیل مطالبات معوق از خودروسازان و افزایش نرخ نهادههای تولید، گریبانگیر قطعهسازان شده است.
3. دشواری تأمین مواد اولیه داخلی (که عمدتاً تولید کنندگانی دولتی دارد) و مواد اولیه خارجی (که بهدلیل مشکل تبادلات ارزی، مشکلات گمرکی و تحریم با بحران مواجه شده است) شاهرگ ورودی قطعهسازان را به سختی میفشارد.
4. تسویه خریدهای اعتباری و مدت دار ارزی قطعهسازان که قبل از افزایش نرخ ارز نسبت به تأمین مواد اقدام نموده بودند و در حال حاضر بایستی به نرخ روز تسویه شود در حالی که فروش محصول در زمان تأمین به نرخ ریال بوده است و بسیاری از قطعهسازان را ورشکسته خواهد کرد.
با وجود کاهش قیمت دلار، هفته گذشته روند صعودی قیمت خودروهای ساخت داخل ادامه یافت. این در حالی است که در ماه های اخیر، با افزایش قیمت دلار، علاوه بر خودروهای وارداتی، خودروهای داخلی هم دچار افزایش بها شدند.
الله اکبر!
اگر واقعا راست میگن به اینها هم ارز4200 بدهند
مگر ارز برای کالای اساسی نبوده؟ الان ماشین کالای اساسی حساب میشه
نمیشه اینقدر زور بگید
هم انحصار خودرو را دارید هم ازاد بودن قیمت رو خواستار هستید
چرا اینقدر .... هستید؟
اما مخالف افزایش قیمت خودرو هست
آیا این رییس جمهور منطق دارد
خودرو به بازار نمیدهند ، خودرو گران شده و حالا میخواهند 5 درصد زیر قیمت کاذبی که خودشان عاملش بوده اند بفروشند. چرا ساندرو اتومات شده 120 میلیون؟ چونکه چندین ماه است که توزیع نشده و قیمتها واقعی نیست.این منطق اقتصاد است وقتی عرضه نباشد، قیمت بالا می رود آیا در این وضعیت میتوان ملاک قیمت را 5 درصد زیر قیمت بازار گرفت؟
وقتی هیچ گونه رقابتی به خاطر انحصاری بودن تولید وجود نداره خودرو با پایین ترین کیفیت تولید میشه
اگه واقعا میخوان قیمت خودرو رو آزاد کنن باید واردات خودرو هم آزاد بشه مثل مناطق آزاد.چرا مردم نتونن حق انتخاب داشته باشن
آیا واقعا با آزاد سازی قیمت خودرو کیفیت اونم تغییر میکنه؟
باور کنیید مشکل فقط از طرف شرکت های خودرو سازی هست که قیمت بازار آزاد این همه افزایش داره
به محض اینکه قیمتا رو افزایش بدن تمام خودروهای احتکار شده رو روانه بازار میکنن.
تیبا28000000یعنی 19ماه حقوق یک کارگر که گران است
سمند34000000یعنی 23ماه حقوق یک کارگر گران اسن مگر دستمزد چقدر بالا رفته که شما از اول سال چند بار افزایش قیمت داشتید همین الان هم گران است یا همین یا جمع کنید و تعرفه واردات را صفر کنید
تا کی باید تاوان بی کفایتی و مفت خوری خودروساز از جیب مردم پرداخت بشه.
بالاخره باید مردم هزینه بیکفایتی مسئولان خودرو ساز را دهند
صد سال دارن میگن خودکفا شدیم
دلار بالا رود و یا پایین بیاید میخوان گران کنن و کاری به معیشت مردم هم ندارن
خواستم اینو بگم ای کاش خودرو ساز ها به جای گرانی قیمت جهت جلوگیری از ضرر، مقداری از هزینه های سر بارشون رو کم کنند تا اینقدر به مردم بیشتر از این توهین نکنند .من یه سوال از خودرو سازان دارم آیا بهتر نبود به جای ایجاد سایت های بدون بازگشت در سوریه و ونزویلا و ... و یا بانکداری و هزاران کار غیر مرتبط با صنعت خودرو مقداری روی کیفیت و ارتقا خودرو ها کار میکردید تا امروز به جای ارزبری ۱۵۰۰ دلاری برای خودرویی مثل پراید و غیره خودرویی خوب و درخور ملت تحویل میدادید به مردم .کشور ترکیه در طول چند سال جایگاه ششم در اروپا رو در صنعت خودرو کسب کرده .قطعه سازان ترکیه هم صنایع خودشون رو ساپورت میکنند و هم صادرات به بقیه کشور ها دارند آیا بعد از چهل سال حمایت بی دریغ وقت اون نیست یه مقدار نون حلال در بیارید
من ١٦ ماه خودرو پزو2008 ثبت نام کردم...60 میلیونم پول دادم...اون موقع با پولم 15 هزار دلار میدادن...خودرو من باید پارسال تحویل داده میشد که هیچ خبری از گرانی نبود ...من باید پول قطعه سازی که قطعه رو به موقع تحویل نداده رو پرداخت کنم....تازه این همه مردم ثبت نام کردن و پولشون دست شماست اگه گرون بشه دارین که پول مردم برگردونید یا میخواین یکسال باز پول های انصرافی مردم ندین...خجالت بکشین
بیچاره مردم که با هزار زور و هزار سختی و زحمت از همه چیزشون میزنن و پس انداز میکنن تا یه ماشین بخرن بعد اوضاع مبشه این و فقط اعصاب داغون و افسردگی نصیبشون میشه
لعنت به این خودروسازها
بیچاره مردم که با هزار زور و هزار سختی و زحمت از همه چیزشون میزنن و پس انداز میکنن تا یه ماشین بخرن بعد اوضاع مبشه این و فقط اعصاب داغون و افسردگی نصیبشون میشه
لعنت به این خودروسازها
باسلام واحترام تورا به خون شهدا و شرف مردانگیت قسم باشجاعت هرچه تمام با عدل علی (ع)درخدمت مردم عزیز باش و با قاطعیت جلو فساد و رانت در صنعت خودرو را بگیر و نگذار قیمت حودرو افزایش یابد . خدانگهدارت باد
راستي چرا آقايان با افزايش قيمت گوشت و نان ميوه و لوازم خانگي ..... كه مردم هر روز در ارتباط هستند مخالفت نمي كند و در نهايت نظام با هرچيزي كه مخالفت مي كند برعكسش اتفاق مي افتد