رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور به مقوله وفاق ملی کم توجه میشود و این در حالی است که حل بسیاری از مسائل با اراده عمومی امکان پذیر است.
به گزارش انتخاب؛ علی لاریجانی در گفتوگوی تلویزیونی با شبکه استانی قم گفت: ابتدا فرا رسیدن ماه رجب و همچنین سال نو را به تمامی بینندگان تبریک میگویم و امیدوارم سال ۹۷ سالی پر از شکوفایی و برکت برای همه مردم ایران باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که ۷ سال داشتم خانوادهام از نجف به قم آمد و در کوچههای ارگ و آقازاده در شهر قم سکونت داشته و بعدها نیز در منزل فعلی پدریام سکونت کردیم. در سال ۱۳۵۳ که در دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شدم به تهران رفته اما مرتب به قم سر میزدم.
اهم اظهارات رئیس مجلس را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛
*بودجه سال ۹۷ نقاط ضعف و قوتی دارد که یکی از نقاط ضعف آن این بوده که بخش قابل توجهی از بودجه صرف امور جاری میشود و مقداری از بخش قابل توجهی از درآمدهای نفتی و مالیاتی صرف پرداخت حقوق و دستمزد شاغلان و بازنشستگان و امور جاری میشود که در نتیجه تنگناهایی برای انجام کارهای عمرانی به وجود میآید و این مشکلات در سالهای گذشته درخصوص بودجه وجود د اشته و نیازمند اصلاح جدی است که دولت باید در این زمینه پیش قدم شود.
*هر چه سیستم دولتی کشور کوچکتر و چابکتر شود، امکان توسعه عمران روستاها و شهرها بیشتر فراهم میشود، حدود ۸۷ درصد منابع بودجه صرف امور جاری میشود و به نوعی انجام کارهای عمرانی خفه میشود.
*در بودجه سال آینده به بخش اشتغال توجه شده است و منابع خوبی برای انجام این مهم در نظر گرفته شده تا تسهیلات بانکی همراه با سرمایه گذاری در خدمت تولید و اشتغال قرار بگیرد.
*همچنین تلاش شده پروژههای عمرانی به مردم و بخش خصوصی واگذار شود، چرا که در حال حاضر حدود ۷۰ هزار پروژه عمرانی کلنگ زنی شده است که براساس اصل ۴۴ قانون اساسی بعد از تکمیل باید واگذار شود که مشکل در این زمینه، کمبود پول بوده و عقل حکم میکند از طریق ارائه امتیاز و مشوقها این پروژههای عمرانی که نیاز به حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع دارد به بخش خصوصی و مردم واگذار شود.
*در سال آینده به سرمایه گذاران در بخش کارهای عمرانی تسهیلات ارزان قیمت ارائه میشود، همچنین برای بخش خصوصی امتیازاتی در نظر گرفته شده و در این راستا دولت باید در زمینه اجرای تبصره ۱۹ فعالتر باشد و رسانهها نیز اطلاع رسانی کافی را در رابطه با تبصره مذکور داشته باشند، چرا که بودجه مقداری فنی نوشته میشود. بخش خصوصی بعد از تکمیل پروژهها میتواند از سود حاصله درآمد کسب کند، همچنین در بودجه سال آینده به صادرات توجه شده، چرا که تا زمان نیل به هدف موفقیت در صادرات، وضع اقتصادی خوب نمیشود.
*در کشور شرکتهای قوی از لحاظ صادراتی وجود ندارد که بتوانند با شرکتهای خارجی رقابت کنند، در حالی که کشورهای همسایه میتوانند بازار خوبی برای صادرات محصولاتی مانند فرش یا میوه باشند، اما در زمینه صادرات خیلی موفق نیستیم، چرا که اتحادیههای ذی ربط توانایی تبلیغ و بازاریابی مطلوب را ندارند.
* وضعیت صندوقهای بازنشستگی خیلی مناسب نیست، تنها سازمان تأمین اجتماعی به نسبت وضعیت خوبی دارد که البته دولتهای گذشته از منابع آن استفاده کردهاند و ۵۰ الی ۶۰ هزار میلیارد تومان دولت به تأمین اجتماعی بدهکار است، همچنین صندوقهای بازنشستگی لشگری و کشوری وضعیت مناسبی ندارند، البته در هر صورت منابعی در نظر گرفته شده تا صندوقهای مذکور به اصطلاح سرپا شوند.
* درخصوص اشتغال روستاییان با کمک مقام معظم رهبری مصوبهای در مجلس به تصویب رسید تا ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود و همراه با منابع بانکی امکان ارائه وام ارزان قیمت با نرخ سود ۴ الی ۵ درصد به روستاییان فراهم شود.
*در حال حاضر درصد سکونت در روستاهای کشور نسبت به میانگین جهانی کمتر است، چرا که چرخه اقتصادی روستاها در وضعیت مطلوبی نیست، بنابراین باید در کنار کار کشاورزی امکان ایجاد صنایع تبدیلی و حتی رونق معادن در برخی از مناطق به وجود آید و در این زمینه مقام معظم رهبری، دولت و مجلس نیز تاکید دارند و رسانهها نیز باید به موضوع بپردازند تا زمینه جلوگیری از مهاجرت از روستاها فراهم شود.
* برای رفع بحران آب چند راهکار وجود دارد که یکی از آنها شیرین کردن آب دریا و ارسال آن به مناطق کویری است که البته انجام این مهم به سرمایه گذاری سنگین نیاز دارد، راهکار دیگر استفاده از آبهای ژرف بوده که نتیجه آن به صورت دقیق مشخص نشده است.
*۹۰ درصد منابع آبی صرف امور کشاورزی میشود و ۱۰ درصد آن صرف آب شرب میشود، بنابراین باید در بخش آبیاری از تکنولوژیهای نوین استفاده شود، همچنین میتوان از سیستم گلخانهای نیز در بخش کشاورزی استفاده کرد. با اذن مقام معظم رهبری منابعی از صندوق توسعه ملی برای توسعه آبیاریهای نوین و همچنین سیستمهای گلخانهای و مقابله با موضوع گردوغبار در نظر گرفته شده است.
* در بودجه سال آینده کشور به بحث اینکه حقوق بازنشستگان فرهنگی و لشگری از نظر همترازی با شاغلان دارای تفاوت است، نیز توجه شده و منابعی برای تعدیل در نظر گرفته شده است.
*در بخش یارانهها پیشنهاد دولت مبنی بر این بود که یارانه اشخاص توانمند قطع شود و تقریباً به نیمی از جامعه یارانه پرداخت شود که ما در مجلس سؤال کردیم مکانیزم آن به چه نحو است؟ با توجه به اینکه سازوکار آن خیلی مشخص و روشن نبود، تئوری دولت در این زمینه کنار گذاشته شد و یارانه به همه پرداخت میشود.
*در کل تا آنجا که امکان داشت بودجه متعادل و متناسب لحاظ شد و به بحث اشتغالزایی توجه بیشتری شده، همچنین به توسعه روستاها و کمک به کارخانههایی که با مشکل روبرو شدهاند نیز توجه شده است.
*برخی از کارخانجات به دلیل مشکلات و نوسانات ارزی در سال ۹۱ با مشکلات و بدهیهایی روبرو شدند و بخشی از منابع بانکها بلوکه شده است، در هر صورت تاکید شد که در استانها، گروهی به ریاست استاندار تشکیل شود تا مسائل کارخانهها مورد بررسی قرار بگیرد و اگر نیاز به پرداخت منابع بود این مهم انجام شود.
* معضل بانکهای کشور این است که به کارهای زودبازده رغبت دارند و به کارهای تولیدی که نیازمند صرف مدت هفت الی هشت سال زمان است کمتر توجه میکنند، در برخی اوقات نیز منابع بانکی به غلط به شرکتهای وابسته به بانک اختصاص داده میشود که این موضوعات قدرت مانور بخش خصوصی را کاهش داده، بنابراین بانکها باید بپذیرند که به تولید باید سرویس مناسب ارائه دهند که امیدواریم سال آینده وضعیت تولید خوب شود.
*یکی از اصول اقتصاد مقاومتی توجه به اقتصاد برون گرا و رونق صادرات است و باید به اصطلاح گیر کارها مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد تا صادرات رونق یابد.
* یکی از اشکالات موجود در اقتصاد کشور این است که ضوابط دست و پاگیر برای سرمایه گذاری وجود دارد و این موضوع جدا از قیل و قالهای بین المللی است که اصطلاحاً باعث میشود سرمایه گذاران بپرند، البته بی تدبیریهایی نیز وجود داشته است اما برخی ضوابط اضافی باعث شده ادارات موانعی در سرمایه گذاری ایجاد کنند.
* تالار گفت و گو بین بخش خصوصی و دولت ایجاد شده تا مقررات زائد رفع شود، اما این موضوع به صورت جدی پیگیری نشده است، به طور مثال قانون دریچه واحد برای این در نظر گرفته شده که وقتی یک سرمایه گذار به وزارت صنعت مراجعه کرد، این وزارتخانه ظرف ۲ ماه از سازمان محیط زیست و سازمانهای دیگر مجوزهای لازم را اخذ کند، اما به طور کلی شرایط سرمایه گذاری باید تسهیل شود، چرا که برای جهش کشور ضرورت دارد.
*مردم در جریان امور هستند، برخی از حوادثی که در کشور رخ داد، خوب نبود و برخی از اتفاقات برای کشور مثبت و مفید بود و در این زمینه نیز اطلاع رسانی شد، یکی از کارهای مهم این بود که نقش ایران به عنوان کشور مسئولیت پذیر و امنیت ساز در منطقه روشن شد و ایران به سرکوب داعش در عراق و سوریه کمک کرد، هر چند که برخی از کشورها این موضوع را وسیله کردند تا از لحاظ تبلیغی به ایران هجوم بیاورند.
*کمک ایران به مقابله با تروریسم باعث امنیت کشور ما نیز شد و نمیخواهیم چیزی را مخفی کنیم، به هر حال داعش نشان داد که هر چه بیشتر قدرت پیدا کند، بیشتر تخریب میکند، کما اینکه در مجلس و مرقد امام راحل نیز ناامنیهای مختصری ایجاد کردند.
* سوریه و عراق باید صدها میلیارد دلار خرج کنند تا خرابهها در این کشور آباد شوند، حتی در عراق که با تدابیر آیت الله سیستانی جلوی داعش گرفته شد، بخشی از کشور نابود شده اما ایران در امنیت کامل قرار دارد.
* به طور کلی دنیا شهر شلوغی است، به طوری که وقتی به صحنه دنیا نگاه میکنیم، احساس بهم ریختگی به انسان دست میدهد، ترامپ در روابط تجاری با اروپا و حتی چین، انگیس و روسیه نیز قوانین دیگری وضع میکند و معاهدات قبلی را بهم می زند. در منطقه نیز آشفتگی وجود دارد که البته بخشی از آن به دلیل جوان بودن برخی از مسئولان کشورها است که حرارت زیادی دارند تا شرایط خود را تغییر دهند که این باعث انجام کارهای ناپخته شده و در ناامنیهای منطقه تاثیرگذار بوده است، کما اینکه در دو سه سال گذشته در یمن، بحرین و سوریه ماجرا ایجاد شد.
* شهر شلوغی در دنیا مشاهده میشود و در این شهر شلوغ نسبت به ایران مسئله کم نیست، به طور مثال در موضوع هستهای و برجام، مناقشه آمیز کار میکند و یک روز موضوع موشک را علم میکنند، اما ایران با تأمل و حوصله مسائل را پیگیری و با پختگی تصمیمات استراتژیکی اتخاذ کرد و این باعث آرامش ایران شده است، البته منظور بنده این نیست که ایران از تلاطمات ضرری نداشته است، چرا که سرمایه گذاریهای ایران نیز با کاهش روبرو شده است.
*رقاصیهای سیاسی که آمریکاییها در مسائل برجام دارند روی شرکتهای غربی تاثیرگذار بوده، چرا که به طور طبیعی شرکتهای مذکور مراودات تجاری بین المللی دارند، اما با ترک تازیهایی که دشمنان دارند، شرکتهای خارجی نیز اصطلاحاً دست دست میکنند و در حال حاضر ما در مرحله دست دست هستیم، یعنی شرکتها مردد در انجام کار هستند که این موضوع برای ما ضرر دارد، اما نکته مهم این است که حریف ایران نشدند و جمهوری اسلامی در مسائل منطقه و بین الملل پختگی داشت.
*گاهی اروپاییها نیز کارهایی انجام میدهند اما نمیتوانند به مسیر متقنی که ایران میرود، ایراد وارد کنند و مجبورند که از راه غیرطبیعی بروند که برای آنها پرهزینه است.
* گاهی نگاههای منفی در کشور وجود دارد که پمپاژ ناامیدی میکند، اما باید منصفانه به این موضوع توجه کرد، جمهوری اسلامی عملکرد پختهای داشته است.
*در مسائل اقتصادی و درونی کشور آن سرعت رشدی که مدنظر بود، حاصل نشده است که یک بخش از آن طبیعی محسوب میشود و یک بخش آن این بوده که باید با مردم صریحتر صحبت کرد تا مشکلات حل شود. چالشهای کشور درهم تنیده شده است و با عزم ملی حل میشود، جناحها، نخبگان سیاسی و تودههای مردم محرم هستند و باید با آنها صحبت کرد، چرا که اگر مسائل گفته نشود، تصور میشود که منابع زیادی وجود دارد پس چرا به کار نمیآید؟
* باید وضعیت و صحنه برای همه مردم کشور در همه مسائل مختلف روشن شود، به طور مثال وزیر نیرو باید طرح آمایش بخش آب را آماده کند و بگوید تا ۲۰ سال آینده وضع ما به چه نحوی است و متناسب با آن اقدامات دستگاهها و مردم روشن شود، چرا که با گفتن عبارت بحران آب، مسئله حل نمیشود و باید تقاضاها نیز کنترل شود.
* بهم پریدن حتی بعد از انتخابات نیز ول نشده است، انتخابات وسیله است و هدف نیست، انتخابات برای این برگزار میشود تا افراد مسئول انتخاب شوند، طبعاً رقابتهایی وجود دارد که گاهی نیز رقابتها بلاوجه است و رسانهها در آن نقش دارند، اما به هرحال بعد از انتخابات باید با هم کار کرد و وقتی مشکلات وجود دارد، عقل حکم میکند وفاق در همه سطوح نیز وجود داشته باشد.
*اگر افراد یک خانواده با هم جنگ و جدال داشته باشند، با وجود روابط عاطفی آن خانواده پیشرفت نمیکند، بنابراین در کشوری که جنگ و دعوا باشد، به منافع ملی کمتر توجه میشود و ذهنها روی موضوع اصلی متمرکز نمیشود و در نتیجه ارادهای برای رفع مشکلات شکل نمیگیرد.
*رفع بسیاری از چالشها نیازمند اراده ملی است، اگر اراده ملی نباشد خیلی با زحمت کشور جلو میرود، این درحالی است که باید هم افزایی وجود داشته باشد.
*در مجلس بحثهای بسیار زیادی درخصوص فضای مجازی صورت گرفت چرا که این موضوع در ایران و همه دنیا بسیار مهم است و امروز فضای مجازی در تجارت، صنعت، پزشکی، زندگی فردی و اجتماعی تاثیرگذار است و پیام رسانها جزئی از آن محسوب میشوند و مسئله هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و ارتباطات آینده باید مورد توجه قرار بگیرد، بنابراین نمیشود به این پدیده بی توجهی کرد زیرا باعث میشود فاصله با روند دنیا در این زمینه افزایش یابد و از ثروت جهان دنیا دور بمانیم.
*باید به موضوع فضای مجازی با لحاظ مسائل امنیتی و فرهنگی ورود کرد. در شرایط امروز از طریق فضای مجازی به مسائلی مانند حمل و نقل شهری مانند اسنپ پرداخته شده که البته این موضوعات عقبهای دارد و اگر با دقت و استفاده از قوانین متقن به فضای مجازی توجه شود میتوان از این فضا استفاده کرد و ثروت و اشتغالزایی ایجاد کرد، اما اگر با این موضوع کنار نیاییم شرایط بی ضابطه و بی قانونی ایجاد میشود که کشور از آن ضربه میخورد، حتی امروز رادیو و تلویزیون نیز از این فضا تأثیرپذیر شده و اطلاع رسانی به مانند گذشته نیست، بنابراین باید با دید باز به این موضوع نگاه و جایگاه آن فهمیده شود.
*زمان برای تحول مهم در ایران فرا رسیده و باید عقلا، نخبگان و سیاسیون با همه وجود شرایط را درک کنند و با وفاق در راستای منافع اصلی کشور کار کنند، نظام جمهوری اسلامی ظرفیت حل مشکلات را دارد و سال آینده باید سال همگرایی باشد، نمیخواهم وعده خلاف واقع بدهم اما با همگرایی بسیاری از مشکلات حل میشود.
*جلسات سران قوا در مقاطع زمانی انجام میشود و گفت و گوها صورت میگیرد، اما نخبگان سیاسی و حتی صداوسیما نیز نقش موثری در ایجاد وفاق دارند، باید توجه داشت نقاط مشترک بسیاری زیادی وجود دارد که باید به آنه توجه شود.
* گاهی به نحوی عمل میشود که اختلاف در رسانهها پررنگ میشود که این کار نباید انجام شود، به طور طبیعی در کشور ما که مردم سالاری دینی وجود دارد، اختلاف نظر نیز وجود دارد، اما نباید این اختلاف نظرها تبدیل به دشمنی شود و باید حول نقاط مشترک حرکت کرد.
*ایران به مانند کشورهای دیکتاتوری و سعودیها نیست که یک نفر چیزی بگوید و بقیه بله قربان بگویند! در ایران دموکراسی وجود دارد، البته ممکن است قوای مختلف و سیاسیون در برخی موضوعات اختلاف نظر نیز داشته باشند، اما همچنان که اشاره کردم نباید این اختلافات به دشمنی تبدیل شود و باید روی نقاط مشترک انرژی صرف شود، حتی اختلافات نیز میتواند سرجایش باقی بماند و لزومی ندارد همه یک سنخ باشند.