پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مدیران مسئول روزنامههای همشهری و جام جم درباره تاثیر شبکههای مجازی بر دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، برنامه تهران بیست امشب 26 فروردین با حضور حسین قربانزاده (مدیرمسئول روزنامه همشهری) و مراد عنادی (مدیر مسئول روزنامه جام جم) با موضوع تاثیر شبکههای اجتماعی بر انتخابات ریاست جمهوری پیشرو و رسانههای رسمی کشور از شبکه پنج سیما راهی آنتن شد.
مدیرمسئول روزنامه همشهری در این برنامه اظهار کرد: معتقدم در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو دو تحول رخ دادند که باعث تفاوت این دوره از انتخابات نسبت به دورههای پیش شده است. تفاوت اول به بلوغ سیاسی مردم بازمیگردد که این بلوغ از سال 76 به بعد آغاز شد.
قربانزاده شبکههای اجتماعی را تفاوت دوم این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نسبت به دورههایی پیشین برشمرد و گفت: شبکههای اجتماعی بسیار در انتخابات پیش رو تاثیرگذار هستند. اینکه در بسیاری از موارد مردم به عنوان شهروند خبرنگار زودتر از اهالی رسانه برخی از اخبار را رصد می کنند باعث شده تا روزنامه ها به سمت تحلیل محوری بروند، چراکه طبیعتاً اگر روزنامهها بخواهند فقط خبررسانی کنند قطعا اخبار سوخته را منتقل میکنند و ارزشی ندارند. البته بحث خبرگزاریها، کانالهای خبری تلگرام و سایتهای خبری متفاوت است.
او با اشاره به آفتهای شبکههای اجتماعی یادآور شد: همانطور که این شبکههای مجازی در برخی از حوزههای دیگر آفتهایی مثل اخبار نادرست، شایعهپراکنی و ادبیات نامناسب دارند در انتخابات پیش رو نیز خواهند داشت. به همین خاطر هم همه کاندیدای دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری باید برای حضور در شبکههای مجازی چارچوب مشخصی داشته باشند.
قربانزاده همچنین خاطرنشان کرد: اگر فضای مجازی بتواند با فضای جامعه ارتباط برقرار کند میتواند در انتخابات پیش رو نقش موثری را ایفا کند. به عنوان مثال اگر فردی در جامعه بیکار باشد و یک نامزد انتخاباتی درباره اشتغال وعده ای بدهد و فضای مجازی نیز روی این موضوع تاکید کند تاثیرگذار خواهد بود.
همچنین مدیرمسئول روزنامه جام جم با بیان اینکه فضای مجازی رقیب رسانههای سنتی شده است، اظهار کرد: زمانی خبر تنها در انحصار رسانهها قرار داشت. اما امروز با حضور شبکههای مجازی و پدیده شهروند خبرنگار دیگر این چنین نیست.
مراد عنادی ادامه داد: درست است که انتشار اخبار در فضای مجازی با سرعت است اما مستند بودن این خبرها بسیار مهمتر از سرعت انتشار آنهاست. این مستند بودن در انتخابات پیشرو که روی داد بسیار مهمی است بیشتر حائز اهمیت میشود، چراکه مخاطبان شبکههای مجازی هنوز درباره صحت اخبار منتشر شده در این شبکهها آگاهی لازم را ندارند. البته برخی از مخاطبان وفادار صحت اخبار منتشر شده در این شبکهها را از خبرگزاریها صدا و سیما و به طور کلی رسانههای رسمی پیگیری میکنند.
این روزنامهنگار با بیان اینکه نقش فضای مجازی را در فضای رسانهای کشور نمیتوان انکار کرد، گفت: به همین خاطر است که امروز تمام رسانههای رسمی و صدا و سیما از این شبکهها استفاده میکنند.
او همچنین درباره تاثیر شبکههای مجازی بر دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: قطعاً این شبکهها در بحث هیجانی و جوسازی فضای انتخابات تاثیرگذار هستند. چرا که هر شهروند از یک رسانه مجزا برخوردار است و میتواند در جریانسازیهای انتخاباتی در این شبکهها شرکت کند. اما اینکه چقدر این شبکهها میتوانند در تصمیمگیری نهایی مخاطبان موثر باشند بحث دیگری است و برگ برنده رسانه رسمی همینجاست، چراکه مخاطب آگاه برای تصمیم گیری نهایی به رسانه های رسمی مراجعه می کند تا برنامه نامزدهای انتخاباتی را برای دولت آینده بداند.
عنادی درباره شعارزدگی در فضای مجازی در فضای انتخاباتی پیش رو گفت: رسانهها و فضای مجازی میتوانند در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی بسیار موثر باشند. رسانههای رسمی با توجه به مسئولیتی که دارند باید نسبت به هر مطلبی که منتشر میکنند پاسخگو باشند اما این پاسخگویی در فضای مجازی تعریف نشده است و هنوز سازوکارهای لازم در این زمینه تبیین نشده است؛ به همین خاطر این امکان وجود دارد تا در شبکههای اجتماعی به فضای پوپولیستی دامن زده و شعارزدگی بیشتر دیده شود.
او در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: رسانهها در شور، نشاط و سلامت انتخابات نقش موثری دارند ولی باید به این نکته توجه کنند که اخلاقمحوری همیشه و بهویژه در رویداد مهمی مثل انتخابات بسیار حائز اهمیت است.