پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : تقارن روزهای پایانی سال با ولادت زهرای مرضیه(س) را به فال نیک میگیرم و امیدوارم سال نو که از عطر نام و یاد فاطمه آکنده است، سالی سرشار از خیر و برکت برای همه ایرانیان باشد.
میلاد فرخنده بانوی بزرگ اسلام و سرور زنان عالم را به درستی «روز زن» نامگذاری کردهاند؛ چه فاطمه اسوه و الگوی زن در طراز و سطح انسانیت است و امروز زن مسلمان ایرانی و غیرایرانی و حتی زن غیرمسلمانی که میخواهد در هجوم ویرانگر ارزشهای عفتسوز، اسارتبار و خانمانبرانداز مدافعان دروغین آزادی زن، «انسانیت»، «آزادی» و «زن بودن» خود را حفظ کند، بیش از هر زمان دیگر به فاطمه و ارزشهای متعالی او نیازمند است.
پس نخست باید او را آنچنان که بوده است بشناسد، نه آنچنان که اتحاد شوم سنت ارتجاعی و تجدد افراطی میخواهند بشناسانند؛ چرا که فاطمة معرفیشده توسط حافظان سنت موهوم و خرافی و تجدد اصالتبرانداز و آرمانستیز، زنی است که هیچ رسالتی برای خود قائل نیست جز خانهداری و در خدمت شوی خود بودن و پس از مرگ پدر در سوگ او نالیدن و گریستن، همین و بس. حافظان سنت، به ناروا به نام دین، این چهره تحریفشده را تحسین و تمجید میکنند و زنان را به پیروی از این الگوی خودساخته دعوت مینمایند، و نگاهبانان تجدد، به نام ضدیت با دین و در پشت نقاب حمایت از حقوق و آزادیهای زن در عصر توسعه و تمدن، زنان را از این الگوی خودساخته پرهیز میدهند. و فاطمه، این سیمای نجابت و عفاف و آیینه حقخواهی و عدالتطلبی، فرسنگها از آنچه مدافعان دروغین و مخالفان سرسخت او معرفی میکنند فاصله دارد.
فاطمه اما به رغم تلاشهای قلم به مزدهای تطمیعشده یا مرعوب زورمندان و زراندوزان در مسخ چهره تابناک وی، امروز همچون ستارهای درخشان در برابر دیدگان منتظران فجر آگاهی و بیداری، طلوع انسانیت و افول جاهلیت و توحش مدرن را فریادگر است. فاطمه چنان شخصیت عظیمی است که به قول زنده یاد دکتر علی شریعتی: «یاد فاطمه با عشقها و عاطفهها و ایمانهای شگفت زنان و مردانی که در طول تاریخ اسلام برای آزادی و عدالت میجنگیدند، در توالی قرون، پرورش مییافت. این است که همه جا در تاریخ ملتهای مسلمان و تودههای محروم در امت اسلامی، فاطمه منبع الهام آزادی و حقخواهی و عدالتطلبی و مبارزه با ستم و قساوت و تبعیض بوده است. وی خود یک «امام» است، یعنی یک نمونه مثالی، یک تیپ ایدهآل برای زن، یک «اسوه»، یک «شاهد» برای هر زنی که میخواهد شدن خویش را خود انتخاب کند. او با طفولیت شگفتش، با مبارزه مدامش در دو جبهه خارجی و داخلی، در خانه پدرش، خانه همسرش، در جامعهاش، در اندیشه و رفتار و زندگیاش، «چگونه بودن» را به زن پاسخ میداد» .
آری فاطمه، این درّ یتیم دریای عشق و عفاف و شرف و عزت، الگوی بیبدیلی است که زن مسلمان امروز با انتخاب آن میتواند سعادت و نیکبختی خود را تضمین کند و دست رد به سینه دعوتهای فریبندهای بزند که او را به ابتذال و پوچی و تبدیل شدن به کالایی لوکس برای گرم کردن بازار سرمایهداران زراندوز فرا میخوانند.
پینوشت / . مجموعه آثار، ج 21 (فاطمه فاطمه است)، ص 212-213.