arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

زنگ خطر بازی های رایانه ای را جدی بگیریم

بروز هیجان کاذب ، تخلیه ذهنی و روانی و بروز اختلال رفتاری مولفه هایی است که بازی های رایانه ای، جهان روانشناختی کودکان را تحت تاثیر قرار داده و زنگ خطر این اعتیاد خاکستری را برای خانواده ها به صدا درآورده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش انتخاب، مثل رکوردزن های دومینوی کتاب گینس ،فقط یک اشتباه کافی بود تا او را از تمام راه های رفته برگرداند به سرجای اولش و باید از ابتدا بازی را دنبال کند.
نیلوفر نخستین دختری است که تا مرحله بدست آوردن تمام الماس های بازی Clash Of Clans پیش رفته اما در نهایت این روزها بدجور آرتروز گردن او را از پا درآورده است به گونه ای که نتوانست برای امتحان دکترا به تهران برود.
در طول یکی دو ماه مانده به پایان دوران کارشناسی ارشدش، تمام شب در اتوبوس مشغول این بازی بوده و حالا چندماه می شود که رفتن فیزیوتراپی بخشی از زندگی اش شده است.
اما محبوبه،این روزها خیلی بد به پوکمون گو اعتیاد دارد ،آنقدری که به قول خودش باتری تبلت اش در عرض یک ساعت خالی می شود.
مادر محبوبه نیز از درد چشمهای این دخترک چشم آبی می نالد و این مساله باعث اختلاف او و شوهرش شده است.
پدر و مادر محبوبه هر دو کارمند هستند البته یکی معاون بانک و دیگری کارشناس خبره ،آنها از همان ابتدا توافق کردن برای تک دخترشان پرستار خانگی بگیرند،پرستاری که بعدها مشخص شد در بازی های رایانه ای سررشته دارد و به محبوبه در طول روزها بازی کامپیوتری یاد داده است.
اعتیاد چشمی -ذهنی در بین کودکان و حتی بزرگسالان در یکی دو سال اخیر با ورود نسل جدید بازی های رایانه ای فراوان شده است به گونه ای که برخی از افراد حتی تیک عصبی انگشتی گرفته اند و ناخودآگاه دستشان را روی میز طوری می چرخانند که انگار در صفحه بازی رایانه ای قرار گرفته است.
در نسل سوم بازی های کامپیوتری ،کاراکترها بزرگ و کوچک ،زشت و زیبا ،خوب و بد روبروی هم قرار گرفته اند و وجه مشترک همه ی این بازی ها، تاثیری است که روی ذهن کودکان می گذارد.
دیگر ،جهان صفر و یک ،جهان احتمالات نیست ،چرا هر کسی وارد این بازی ها می شود ناخواسته دچار یک اعتیاد دورنی می شود و هرچه بیشتر جلو می رود ،تطمیع می شود و با هر بار شکست برای لذت از پیروزی دوباره از نوع شروع می کند.
کودکان نسل بازی های رایانه ای،کودکان اعتیاد خاکستری شده اند، کودکانی که در میان دود و دم صفر و یک ها دچار تعلیق ذهنی می شوند.
این کودکان همان بچه هایی هستند که مادرانشان به هیچ عنوان اجازه نمی دهند سر ظهر در کوچه یا حیاط خانه بازی کنند که مبادا پوست بچه ها را خورشید بسوزاند.
روانشناسان کودک مدعی اند،که بیش از دو دهه پیش کودکان به والدین خود در زمینه آموزش وابسته بودند، اما اکنون اطلاعات فرزندان بیشتر از پدر و مادر است و این ناآگاهی پدر و مادر خطرناک بوده و این بازی های رایانه ای نیز دردسر جدیدی برای خانواده ها شده است.
یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی آدمی،دوران کودکی است چرا که در این دوران، شخصیت کودکان (Personality) شکل می گیرد و بی تفاوتی خانواده ها نسبت به استفاده بیش از اندازه از بازی های مجازی ،بچه ها را دچار دو تربیتی می کند.
کارشناسان روانشناسی کودک و خانواده تاکید دارند که کودکان در سنین پایین فقط به توجه و مراقبت جسمانی نیاز ندارند، بلکه این توجه باید همه ابعاد وجودی آنها شامل رشد اجتماعی، عاطفی، شخصیتی و هوشی را دربر گیرد.
بیشتر پدر و مادرها، فرزند پروری را کاری ساده تلقی می کنند و بر این باورند که هر کسی می تواند از عهده این امر برآید، در حالیکه یک بازی رایانه ای ساده و فراگیر تمام فرایند این تربیت ساده را برهم می زند.
یک مدرس دانشگاه و جامعه شناس می گوید:بازی های رایانه ای، تماشای بیش از اندازه تلویزیون و فعالیت زیادبا کامپیوتر در ایجاد اختلال بیش فعالی کودکان موثر است
ناهید مهری افزود:اختلال بیش فعالی یا ADHD و فقدان توجه، یک اختلال رفتاری شایع است که حدود هشت تا 10 درصد کودکان را مبتلا می کند و کودکان بیش فعال در تمرکز کردن مشکل دارند.
به گفته وی،بازی های رایانه ای و تماشای بیش از اندازه تلویزیون، بروز تنبلی در کودکان را به همراه دارد و این تنبلی باعث ایجاد افسردگی در کودکان می شود.
این محقق و پژوهشگر تاکید کرد:در این زمینه، خانواده ها باید هوشیارانه با این اختلال برخورد کنند و زمینه و امکانات شادی بخش را برای کودکان فراهم کنند.
وی گفت:نظریه ˈپریماک ˈ یا قانون ˈمادر بزرگ ˈ به عنوان یک راهکار روانشناختی در این زمینه موثر است و باید به این اصل توجه بیشتری شود.
به گفته وی،اصل پریماک Premack principle یا ˈقانون مادربزرگˈ یکی از فنون ˈمدیریت وابستگیˈ است که در آن رفتار افراد به گونه ای تقویت می شود که فرد پس از اتمام رفتار مطلوب می تواند فعالیت جذاب تری را انجام دهد.
یک روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز می گوید:فضای مجازی باید فقط برای کسب اطلاعات باشد ولی استفاده بیش از این باعث اعتیاد در فرد می شود.
دکتر مسعود نیک فرجام در گفت وگو با ایرنا افزود: استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی و ابزارهای نوین موجب می شود فرد دچار نوعی افسردگی شود و باید در این زمینه خانواده ها بیشتر دقت نظر داشته باشند.
رئیس ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیرمجاز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: حدود 3 هزار و 500 بازی رایانه ای غیرمجاز در کشور شناسایی شده است.
خسرو کردمیهن در سفر به شهرکرد در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: بازی های رایانه ای غیرمجاز ،سلامت جسمی، جنسی، فکری و روحی جوانان را به شدت تهدید می کند و در صورتی که مردم و به ویژه جوانان نسبت به آسیب های این بازی ها آگاه نشوند آینده فکری و جسمی آن ها به خطر خواهد افتاد.
وی از تولید 220 عنوان بازی رایانه ای در داخل کشور خبر داد و گفت: علاوه بر این، 2 هزار بازی خارجی نیز مورد ویرایش و استاندارد سازی قرار گرفته است که در بازار محصولات رایانه ای به فروش می رسد و استفاده از این بازی ها آثار و پیامدهای مخربی ندارد.
کردمیهن با بیان اینکه ایران دارای استعدادهای فکری و انسانی خوبی در زمینه تولید بازی های رایانه ای است، تصریح کرد: پتانسیل های انسانی توانمندی در کشور وجود دارد که به جرات می توان گفت در منطقه پیشتاز است.
رئیس ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیرمجاز افزود: این در حالی است که تولید بازی های رایانه ای نیازمند اعتبارات قابل توجهی است که این امر حمایت بیش از پیش مسئولان را می طلبد.
کردمیهن با اشاره به اقدامات سلبی ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیرمجاز، افزود: این اقدامات فضای ناامنی برای عرضه کنندگان بازی های رایانه ای غیرمجاز در کشور ایجاد کرده و نقش مهمی در سالم سازی این عرصه داشته است.
رییس ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیرمجاز کشور، تدوین قانون و مقررات ساماندهی و کنترل بازار بازی های رایانه ای کشور را خواستار شد.
کردمیهن افزود: از مسئولان مربوطه درخواست می شود تا حوزه بازی های رایانه ای در کشور را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند و برای کنترل و ساماندهی آن، قوانین لازم را تدوین کنند.
وی، بازی های رایانه ای غیرمجاز را از قوی ترین ابزارهای دشمن برای آسیب رساندن به جوانان و نوجوانان کشور دانست و گفت: این امر می طلبد تا مسئولان کشور با نگاهی عمیق مسائل این حوزه را رصد کنند.
کردمیهن با بیان اینکه بازهای رایانه ای مخاطب بسیاری در بین کودکان و قشر جوان و نوجوان دارد، تصریح کرد: با پایش بازارها، عرضه بازی های رایانه ای و آگاه سازی خانواده ها نسبت به خطرات و آسیب های ناشی از بازی های رایانه ای غیرمجاز می توان تا حد بسیاری با این بازی های غیرمجاز مقابله کرد.
اکنون باید دید که رویکرد خانواده ها در خصوص این نوع از اعتیاد خاکستری که کودکان را از دورن دچار آسیب می کند چیست و تا چه میزان این حساسیت ها را درک خواهند کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان