arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۵

تازه‌ترین تغییرات بهای کالاها و خدمات

در یک سال منتهی به اردیبهشت ماه امسال قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 1.8 درصد، پوشاک و کفش 6.9 درصد و اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه 4.3 درصد افزایش داشته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در یک سال منتهی به اردیبهشت ماه امسال قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 1.8 درصد، پوشاک و کفش 6.9 درصد و اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه 4.3 درصد افزایش داشته‌اند.

به گزارش فارس، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی درمناطق شهری ایران (شاخص تورم) در اردیبهشت ماه 1395 به عدد 238.1 رسید که نسبت به ماه قبل معادل 0.9 درصد افزایش داشت. شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 7.3 درصد افزایش یافت.

براساس محاسبات بانک مرکزی، طی دو ماه اول سال جاری شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 7.4 درصد افزایش داشته است.

میزان تورم در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه 1395 نسبت به دوازده ماده منتهی به اردیبهشت ماه 1394 معادل 10.4 درصد است.

شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در اردیبهشت ماه 1395 پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 1.2 درصد افزایش یافت.

شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در اردیبهشت ماه 1395 در تمام استان‌های کشور با افزایش همراه بود. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان مرکزی معادل 1.7 درصد و کمترین آن مربوط به استان کرمانشاه معادل 0.1 درصد بود. شاخص مذکور در استان تهران معادل 0.9 درصد افزایش داشته است.

گروه‌های اصلی

*خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های

در اردیبهشت ماه 1395 شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه قبل معادل 1.4 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه‌ها مانند میوه‌های تازه (به جز کیوی و هندوانه) معادل 21.4 درصد، انواع برنج 4.5 درصد، فرآورده‌های شیر 1.2 درصد، قند، شکر، مربا، عسل،شکلات و محصولات قنادی 1.5 درصد، حبوب 4.1 درصد،‌ انواع ماهی آب‌های شمال 12.3 درصد، آشامیدنی‌ها 0.8 درصد، بیسکویت، کیک و شیرینی خشک 0.9 درصد، نمک و ادویه، سس‌ها و چاشنی‌ها و ترکیبات خوراکی 1.3 درصد، هویج 9.0 درصد، روغن‌ها و چربی‌ها و فرآورده‌های سبزی هر یک 0.3 درصد، خشکبار 0.1 درصد و کنسرو ماهی و سیب زمینی هر یک 0.6 درصد بوده است.

در این ماه شاخص بهای برخی از اقلام و گروه‌ها مانند سبزی‌های تازه (به جز سیب‌زمینی و هویج) معادل 15.2 درصد، گوشت 1.9 درصد، هندوانه 14.5 درصد، تخم مرغ 6.6 درصد، انواع ماهی (به جز ماهی آب‌های شمال) 3.4 درصد و کیوی 0.6 درصد کاهش یافت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها معادل 1.8 درصد افزایش نشان می‌دهد. در گروه مذکور شاخص بهای گروه خوراکی‌ها معادل 1.4 درصد و گروه آشامیدنی‌ها 10.4 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است.

شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 2.0 درصد افزایش داشت.

*دخانیات

در ماه مورد بررسی،‌شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه قبل معادل 10.9 درصد افزایش داشت. این افزایش بیشتر ناشی را بالا رفتن شاخص‌ بهای انواع سیگار خارجی معادل 12.4 درصد بوده است. همچنین در این ماه شاخص بهای انواع سیگار ایرانی معادل 7.4 درصد افزایش یافت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه دخانیات معادل 10.7 درصد افزایش داشته است.

*پوشاک و کفش

در اردیبهشت ماه 1395، شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل معادل 0.3 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های پوشاک آماده 0.1 درصد، انواع کفش 0.5 درصد، پارچه برای تهیه پوشاک 0.9 درصد و  اجرت دوخت و شستشوی لباس 1.5 درصد بوده است.

شاخص بهای گروه مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 6.9 درصد افزایش داشته است.

*مسکن، آب،‌برق و گاز و سایر سوخت‌ها

در اردیبهشت ماه 1395 شاخص بهای گروه مسکن، آب‌،برق و گاز و سایر سوخت‌ها نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل 0.5 درصد همراه بود. افزایش فوق بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای ارزش اجاری مسکن شخصی و اجاره بهای مسکن غیرشخصی هر یک معادل 0.5 درصد و تعمیرات و خدمات ساختمانی 0.8 درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه مسکن، آب‌، برق و گاز و سایر سوخت‌ها معادل 10.3 درصد افزایش داشته است.

*اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه اثاث، لوام و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به ماه قبل معادل 0.5 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های وسایل خانگی معادل 1.0 درصد، انواع فرش 0.9 درصد، ظروف و لوازم‌ آشپزخانه 0.4 درصد و منسوجات مورد استفاده در خانه 0.8 د رصد بوده است.

در این ماه شاخص بهای گروه ابزار و وسایل برای خانه معادل 0.2 درصد کاهش داشت و ساخت  بهای گروه کالاها و خدمات مورد استفاده در خانه و خدمات خانگی تقریبا بدون تغییر بود.

در ماه مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه معادل 4.3 درصد افزایش داشته است.

*بهداشت و درمان

در اردیبهشت ماه 1395، شاخص بهای گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل 0.9 درصد مواجه شد. افزایش فوق بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های دارو، لوازم و مواد طبی و درمانی معادل 1.8 درصد، خدمات پزشکی،‌ دندانپزشکی و پیراپزشکی 0.7 درصد و هزینه‌های بیمارستانی 0.6 درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه بهداشت و درمان 16.4 درصد افزایش داشته اشت.

شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 0.1 درصد کاهش نشان می‌دهد.

*حمل و نقل

در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه حمل و نقل نسبت به ماه قبل معادل 1.3 درصد افزایش یافت. در این ماه شاخص بهای گروه‌های هزینه‌های رفت و آمد معادل 3.7 درصد، وسایل نقلیه شخصی 0.5 درصد و تعیمرات سوخت وسایل نقلیه شخصی 0.3 درصد بوده است.

در اردیبهشت ماه 1395 نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه حمل و نقل معادل 8.8 درصد افزایش داشته است.

*ارتباطات

در اردیبهشت ماه 1395، شاخص بهای گروه ارتباطات نسبت به ماه قبل بدون تغییر بود. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه ارتباطات معادل 5.8 درصد افزایش داشته است.

*تفریح و امور فرهنگی 

در ماه مورد بررسی،‌شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی نسبت به ماه قبل معادل 0.3درصد کاهش یافت. این کاهش بیشتر ناشی از پایین‌ آمدن شاخص بهای گروه‌های هزینه مسافرت با تور معادل 2.0 درصد و وسایل صوتی، تصویری، عکاسی و فیلم‌برداری و کامپیوتر 0.2 درصد بوده است. در این ماه شاخص بهای گروه‌های خدمات تفریحی و فرهنگی معادل 2.2 درصد و لوازم تفریح، بازی و ورزشی 0.1 درصد افزایش داشت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی معادل 7.7 درصد افزایش داشته است.

*تحصیل

در اردیبهشت ماه 1395، شاخص بهای گروه تحصیل نسبت به ماه قبل معادل 0.4 درصد افزایش یافت که این افزایش بیشتر در اثر بالا رفتن شهریه کلاس‌های تقویتی معادل 3.2 درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تحصیل معادل 22.2 درصد افزایش داشته است.

*رستوران‌ و هتل

در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه رستوران و هتل نسبت به ماه قبل معادل 1.1 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های هزینه غذای آماده در خارج از خانه معادل 1.3 درصد، غذای آماده جهت مجالس و مراسم 0.6 درصد و هزینه هتل و مهمانپذیر 1.7 درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه رستوران و هتل معادل 10.1 درصد افزایش داشته است.

*کالاها و خدمات متفرقه

در اردیبهشت ماه 1395، شاخص بهای گروه کالاها و خدمات متفرقه نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل 0.7 درصد مواجه شد. افزایش فوق بیشتر تحت تاثیر بالا رفتن شاخص بهای لوازم بهداشتی و ارایشی و خدمات شخصی معادل 0.5 درصد، اجرت ساخت طلای 18 عیار 1.7 درصد، شهریه مهد کودک 2.2 درصد و لوازم شخصی 0.3 درصد بوده است.

شاخص بهای گروه فوق در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل 9.3 دصد افزایش داشته است.

گروه اردیبهشت 95 نسبت به ماه مشابه سال قبل 2 ماه اول سال 95 نسبت به دوره مشابه سال قبل 12 ماه منتهی به اردیبهشت 95 نسبت به 12 ماه منتهی به اردیبهشت 94
شاخص کل 7.3 7.4 10.4
گروه‌های اصلی      
خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 1.8 1.9 7.7
دخانیات 10.7 5.1 1.5-
پوشاک و کفش 6.9 7.1 9.3
مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها 10.3 10.5 11.6
اثاث،‌ لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه 4.3 4.4 5.1
بهداشت و درمان 16.4 16.7 21.
حمل و نقل 8.8 8.2 10.1
ارتباطات 8.5 5.7 3.8
تفریح و امور فرهنگی 7.7 7.7 12.3
تحصیل 22.2 22 18.3
رستوران و هتل 10.1 10.3 14.6
کالاها و خدمات متفرقه 9.3 9.3 10.4
گروه‌های اختصاصی      
کالا 3.7 3.6 7.4
خدمت 12.7 12.9 14.9
نظرات بینندگان