arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۹ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

وقتی بخش خصوصی می‌تواند 80 درصد پروژه‌های عمرانی را اجرا کند/ پروژه‌هایی که می‌شد «زخمی» نشوند

غلامرضا سلامی اظهار داشت: پروژه‌های عمرانی کشور را باید به دو دسته تقسیم کرد؛ یک دسته پروژه‌هایی که می‌توانند به عنوان طرح‌های انتفاعی تلقی شوند، مثل فرودگاه، آزادراه و بندر، شهرهای مسکونی و نیروگاه‌ها.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: از ابتدا پروژه‌های عمرانی باید به بخش خصوصی واگذار شود، نه این‌که در دولت قبل یک‌سری پروژه‌ها اجرا و زخمی شد و حالا مجبور هستیم پروژه‌ها را به دلیل کمبود منابع برای اجرا به بخش خصوصی بدهیم.

به گزارش انتخاب، غلامرضا سلامی اظهار داشت: پروژه‌های عمرانی کشور را باید به دو دسته تقسیم کرد؛ یک دسته پروژه‌هایی که می‌توانند به عنوان طرح‌های انتفاعی تلقی شوند، مثل فرودگاه، آزادراه و بندر، شهرهای مسکونی و نیروگاه‌ها.

وی افزود: این‌ها پروژه‌هایی است که می‌توان از محل درآمدش، هزینه سرمایه‌گذاری‌اش را جبران کرد و از ابتدا اصلا دولت نباید وارد این قضیه شوند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یک سری از پروژه‌ها را هم دولت می‌تواند بگوید پروژه‌ای که ساخته‌اید، خودم از شما اجاره می‌کنم و پول آن را می‌دهم.

سلامی عنوان کرد: بخش خصوصی پروژه را می‌سازد و دولت می‌گوید هزینه‌اش را 10 ساله به صورت اجاره پرداخت می‌کند.

وی متذکر شد: در این قضایا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند شاید بدون اغراق از نظر حجم ریالی 80 درصد پروژه‌های کشور را اجرا کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: 20 درصد بقیه هم پروژه‌هایی هستند که بازده کم اقتصادی دارند. بخشی از این پروژه‌ها می‌تواند به شهرداری‌ها واگذار شود و بخشی نیز که طرح ملی است، از محل درآمد نفتی می‌توان اجرا کرد.

سلامی تاکید کرد: به اعتقاد من 80 درصد پروژه‌های عمرانی را می‌تواند بخش خصوصی اجرا کند.

وی با بیان این‌که دولت عادت کرده متولی خیلی از کارها باشد که این اصلا قابل دوام نیست، گفت: لزومی ندارد که دولت این همه پروژه را اجرا کند. ما می‌توانیم برای مثال جاده و راه‌آهن را بدهیم مردم بسازند. مردم هم برای سودشان وارد می‌شوند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: بسیاری از طرح‌های ما در حال حاضر این‌گونه خوابیده است؛ در حالی که بخش خصوصی علاقه‌مند است ورود کند، منتها سازوکار این کار باید مشخص باشد. قوانین نیز وجود دارد، منتها رویکرد دولت تاکنون این‌گونه نبوده و درآمد نفتی کار را خراب کرده است.

سلامی اظهار داشت: دولت به دلیل این‌که درآمد نفتی بالایی داشته، علاقه‌مند نبوده پروژه‌ها را به بخش خصوصی بدهد، اما الان کمبود درآمد نفت شاید دولت را به این فکر بیاندازد که 80 درصد پروژه‌های را به بخش خصوصی بدهد.

وی تصریح کرد: در همه زمینه‌ها این کار عملی است. چرا باید دولت شهر جدید بسازد؟! از ابتدا پروژه‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شود، نه این‌که در دولت قبل یک‌سری پروژه‌ها اجرا و زخمی شد و حالا مجبور هستیم به دلیل کمبود منابع برای اجرا به بخش خصوصی بدهیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اگر اجرای آزادراه تهران-شمال را به بخش خصوصی واقعی می‌دادند، 10 سال قبل ساخته شده بود.
نظرات بینندگان