arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۳۴۱
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۹ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

رتبه اول تهران در قربانی شدن عابران پیاده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : هرچند در میان آمارهایی که روز گذشته پزشکی قانونی اعلام کرد آمارهای امیدوار‌کننده‌ای هم وجود داشت، اما این مساله که پایتخت ایران رکورددار تصادف و مرگ عابران پیاده است، تا حد زیادی تامل‌برانگیز است. همزمان با اعلام آمارها توسط پزشکی قانونی اظهارنظرها و گزارش‌های دیگری نیز در مورد تصادفات رانندگی درایران در رسانه‌های مختلف منتشر شد.

به گزارش آرمان، عابران پیاده تهران رتبه نخست مصدومان را در این کلانشهر از آن خود کرده‌اند. این امر نشان می‌‎دهد که رانندگان خیابان را جزو اموال خود دانسته و برای عابران پیاده نیز چندان اهمیتی قائل نیستند. این در حالی است که گروه‌های حساس جامعه همچون زنان‌باردار، کودکان، سالمندان و... در خیابان‌ها و معابر کشور هر لحظه در معرض خطر هستند و این قشر بیشترین مصدومان را در حوادث رانندگی به خود اختصاص می‌دهند. به‌رغم تمهیدات انجام‌شده در زمینه احداث پل‌های عابرپیاده و تجهیز این اماکن به پله‌برقی، هنوز در برخی تقاطع‌های مورد نیاز این مهم از سوی مسئولان امر لحاظ نشده است. به عقیده اندیشمندان حوزه جامعه‌شناسی بررسی فرهنگ رانندگی هر سرزمینی می‌تواند گواه فرهنگ و جهان‌بینی مردمان آن سرزمین باشد. این عدم توجه به عابران و همنوعان نه تنها با آموزه‌های دینی و فرهنگی مردم این سرزمین در تضاد است، بلکه بروز چنین مسائلی باید مورد بررسی قرار گیرد.

تهران رتبه نخست فوت عابران پیاده

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران ازکاهش ۵ درصدی نزاع درتهران خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته مسعود قادی‌پاشا با اشاره به آمار مصدومان و فوتی‌های تصادفات استان تهران درسال گذشته اظهارکرد: در ۱۱ماهه سال ۹۴ درمجموع یک‌هزار و ۹۸ نفرجان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲/۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد. به گفته او از این تعداد ۷۸۶ مورد تصادفات درون‌شهری، ۲۸۴ مورد تصادفات برون‌شهری، ۱۱ مورد فوت‌های ناشی از تصادفات جاده‌های روستایی و ۱۷ مورد نیز نامعلوم است. مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران افزود: استان تهران درفوت عابران پیاده رتبه اول را در کشور دارد و متاسفانه فوت راکبان موتورهای سیکلت دراین استان نیز بیشتر از سایر استان‌های کشوراست. قادی‌پاشا تعداد مصدومان تصادفات ۱۱ ماهه سال ۹۴ را ۳۳ هزار و ۹۶۶ مورد خواند و گفت: از این تعداد ۲۴ هزار و ۸۵۷ مورد مرد و ۹ هزار و ۱۰۹ مورد نیز زن بودند. درمجموع مصدومان تصادفات سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، ۴/۲درصد رشد داشته است.مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران بابیان اینکه درسال گذشته درمجموع ۲۰۴ هزارنفر به اداره کل پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کردند، افزود: بیشترین آمار مراجعه‌ها مربوط به نزاع است که ۱۰۱ هزار و ۱۰۹ مورد را تشکیل می‌دهد. به گفته او بیشترین مورد نزاع، نزاع‌های ناشی از تصادفات رانندگی، نزاع‌های خانوادگی و نزاع‌های خیابانی است.

مشکلات سلامت‌‍ روان، عامل ۸۰درصد تصادفات

امروزه در دنیا از روان‌شناسی به عنوان ابزارعلم و قدرت یاد می‌شود. اگر مفهوم سلامت را در نظر بگیریم، تنها ۲۰ درصد آن مربوط به مشکلات جسمی بوده و ۸۰ درصد ناشی از مسائل روانی، اجتماعی و معنوی است. با این وجود باید از ظرفیت‌های موجود در حوزه روان‌شناسان، ‌مشاوران و آسیب‌شناسان در رفع مشکلات سلامت روان استفاده کرد. رئیس ‌سازمان ‌نظام ‌روان‌شناسی و مشاوره گفت:‌ در ۸۰ درصد تصادفات راننده مقصر بوده که علت آن نیز مشکلات سلامت روانی فرد است. به گزارش فارس،عباسعلی الهیاری اظهار داشت: وضعیت سلامت‌روانی مردم در معرض خطر بوده و تهدیدی جدی برای آن وجود دارد که این موضوع ناشی از مسائلی همچون مشکلات اقتصادی و تحریم بوده، لذا توجه به مسئله سلامت روان مردم حائز اهمیت است. او به موضوع تصادفات رانندگی اشاره کرد و گفت: ‌براساس بررسی‌های به عمل آمده در ۸۰ درصد تصادفات رانندگی مقصر حادثه خود راننده بود که ریشه آن در مشکلات سلامت روان فرد است. لذا با توجه به این موضوع می‌توان از آمار تصادفات و تلفات رانندگی کاست.

گزارش یورونیوز از آمار تصادف در ایران

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ۸۰ درصد سوانح جاده‌ای درکشورهای با درآمد سرانه پایین رخ می‌دهد و تا سال ۲۰۲۰ تصادفات رانندگی به یکی از مهمترین عوامل مرگ‌ومیر این گروه از کشورها تبدیل خواهد شد. سازمان ملل متحد به این دلیل سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را دهه اقدام درمورد امنیت جاده‌ای نامگذاری کرده است. دراین زمینه بر توجه ویژه به عابران پیاده، موتورسواران، دوچرخه سواران و کودکان تاکید شده است. نامگذاری این دهه براهمیت توجه بیشتر به عوامل مرگ ومیر در تصادفات به ویژه عوامل انسانی که قابل جلوگیری است، تاکید دارد. پلیس راهور ناجا در فروردین ماه امسال درکمیسیون ایمنی راه‌ها، سهم پراید را در تصادفات جاده‌ای ۲۴ درصد، موتورسیکلت ۱۶ درصد، سهم پژو ۴۰۵ را ۱۲ درصد و بقیه را از آن خودروهای دیگر دانسته است.

درایران پس از آلودگی هوا، تصادفات رانندگی بیشترین قربانی را می‌گیرد. بنا به تازه ترین آمار که از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام شده، میزان تلفات جاده‌ای که در سال‌های گذشته تا ۲۸ هزار نفر هم رسید، در سال ۱۳۹۴ زیر ۱۷ هزار نفر بوده است. کارشناسان علل مختلفی را برای تصادفات درایران را چهار عامل انسانی، جاده، وسیله نقلیه و محیط می‌دانند، اما عامل انسانی بیشترین علت تصادفات است؛ عاملی که با توجه و تمرکز رانندگان قابل کنترل است. درضمن پلیس راهور ناجا درفروردین ماه امسال در کمیسیون ایمنی راه‌ها ۴۹ درصد عوامل تصادف را عدم توجه به فاصله تا جلو و انحراف به چپ می‌داند، این به معنای عدم رعایت فاصله مناسب با خودروی جلویی وعدم دقت در انحراف به چپ است که نقطه کورخودروها محسوب می‌شود. سرعت بالا و عدم کنترل اتومبیل نیز ۳۱ درصد عوامل عنوان شده و بالاخره خستگی وعوامل دیگر ۲۰ درصد را تشکیل می‌دهد که همگی عوامل انسانی است.

در حالی عامل انسانی مهم‌ترین علت وقوع تصادفات رانندگی محسوب می‌شود که خواب‌آلودگی، ادامه رانندگی درهنگام خستگی، خوردن، نوشیدن، سیگار کشیدن و تنظیم موج رادیو یا سی دی درهنگام رانندگی، استفاده از مشروبات الکلی، جروبحث خانواده‌ها و زن و شوهرها در خودرو، سبقت غیر مجاز و استفاده از تلفن همراه وعدم‌رعایت حداکثر سرعت در جاده‌ها از دیگر عوامل انسانی محسوب می‌شوند. سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرآنلاین عوامل متعددی را موجب تصادفات درایران می‌داند که از جمله آن می‌توان به عدم توجه به جلو، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، نقص جاده‌ها و نقص خودروها اشاره کرد.

ناآشنایی به‌حقوق و وظایف

یک مددکار اجتماعی و استاد دانشگاه درباره حوادث رانندگی کشور می‌گوید: در کشور ما عابران، رانندگان و راکبان موتور هیچ یک به حقوق و وظایف خود چندان واقف نیستند و به این ترتیب چندان توجهی به رعایت اصول تردد در کشور مشاهده نمی‌شود. محمد زاهدی اصل می‌افزاید: اغلب مشاهده می‌شود که موتورسواران درپیاده‌روها تردد می‌کنند و به این ترتیب باید گفت که هیچ یک از گروه‌های مورد بررسی به هیچ عنوان نسبت به رفتار ترافیکی و کم و کیف تردد خود احساس مسئولیت نمی‌کنند. به گفته اوعابران پیاده هم با عدم تردد از خط کشی عابر پیاده و پل‌های عابر پیاده باعث بروز حوادث رانندگی در بزرگراه‌ها و برخی خیابان‌های پر تردد شهرمی شوند. این مددکاراجتماعی می‌افزاید: اغلب مسائل موجود به دلیل عدم رعایت قوانین ازسوی راکبان موتور، رانندگان و عابران بروز می‌کند. او با بیان اینکه درسال‌های اخیر شاهد گسترش برخی بزه‌های اجتماعی در حین رانندگی هستیم، تاکید می‌کند: برای فرهنگ سازی درباره فرهنگ ترافیکی و رعایت این مهم باید رسانه‌های کشوراز جمله رسانه ملی در این زمینه اقدام کنند تا این مهم هر چه سریع تر در جامعه ما تثبیت شود.

نظرات بینندگان