پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون فنی شرکت کشتیرانی ایران گفت: ایران با 227 فروند کشتی بالای هزار GT سهم یک درصدی را از ناوگان جهانی دارد و رتبه ایران در این بخش در دنیا 21 است.
به گزارش«انتخاب»، عزتی معاون فنی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امروز در اولین همایش تخصصی حمل و نقل صادراتی با اشاره به اهمیت حمل و نقل دریایی در اقتصاد کشور گفت: به دلیل اهمیت کشتیرانی در اقتصاد در طول سالهای جنگ و سالهای تحریم نوک پیکان حمله کشورهای غربی به سمت شرکت کشتیرانی بود چرا که ضربه به حمل و نقل دریایی ضربه مهلکی به اقتصاد خواهد بود.
وی افزود: در تجارت خارجی کشور صنعت حمل و نقل دریایی به عنوان مهمترین محور توسعه اقتصادی محسوب میشود و کارشناسان از حمل و نقل دریایی به عنوان مهمترین اهرم توسعه یاد میکنند.
عزتی تصریح کرد: بشترین مبادلات کالا در جهان از طریق حمل و نقل دریایی صورت میگیرد و بیش از 85 درصد تجارت از طریق دریا و توسط 90 هزار کشتی اقیانوسپیما انجام میشود.
وی به موقعیت استراتژیک ایران اشاره کرد و گفت: ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و وجود بنادر در شمال و جنوب به جهت حمل و نقل دریایی دارای شرایط ویژهای است و در سند چشمانداز ایران باید حمل و نقل دریایی توسعه بیابد که خوشبختانه با وجود تحریمها در سالهای گذشته توانستیم از این بحران عبورکنیم.
عزتی افزود: در سال 93 بر اساس آمار اعلام شده 88 درصد از تجارت کالای ایران توسط دریا و تنها 12 درصد توسط حمل و نقل ریلی و هوایی انجام شده است و ایران با دارا بودن 227 فروند انواع کشتی بالای هزار GT دارای سهم یک درصدی از ناوگان دریایی جهان است و رتبه ایران در جهان در این بخش 21 میباشد.
معاون فنی شرکت کشتیرانی ایران گفت: رشد ناوگان تجاری دریایی در سال 2015، 3.4 درصد بوده که نسبت به رشد 2.5 درصدی تقاضا برای حمل و نقل دریایی بیشتر است.
وی ادامه داد: در بخش حمل و نقل دریایی سوخت نیمه یارانهای و یارانهای نداریم و نرخ بنزین به صورت بینالمللی محاسبه میشود.
عزتی به راهاندازی خطوط منظم دریایی نیز اشاره کرد و گفت: برای راهاندازی این خطوط سرمایهگذاری اولیه لازم است و بدون کمک مسئولان راهاندازی این خطوط توسط شرکت کشتیرانی امکان پذیر نیست.
وی به فرآیند راهاندازی خطوط منظم دریایی اشاره کرد و گفت: شناسایی مسیر دریایی، تعیین بنادر مبدأ، بین راهی و مقصد و انجام فرآیند بازاریابی از جمله اقداماتی است که باید انجام شود و در بخش بازاریابی نیازمند کمک تجار و بازرگانان هستیم چرا که تا امکان جذب محصولات فراهم نباشد نمیتوان انتظار داشت که شرکت کشتیرانی خطوطی را راهاندازی کند.